Marstal motor vinterklar

Hej - Jeg er i sommers blevet den glade medejer af en smuk Husky 26 fods klinkebygget sejlbåd fra 1972. Motoren er en Marstal FSR-1, 7 HK benzin med direkte køling.
Båden blev tage på land for 14 dage siden og nu vil jeg gerne beskytte den for vinteren på bedste måde. Jeg har skiftet olie på motor, reduktion og gear.
Det med at dryppe lidt olie ned ved tændrør, tape kølevandet fra cylender, pumpe og manifold, pakke kaburator ind i olieklud og olieklud i udstødning kan jeg vist godt finde ud af. Men i den originale intruktionsbog er tilføjet med håndskrift at:
Motoren skal køre varm i ren evt. 50%glykol, da termostaten skal åbne og "bypassen" også fyldes med glykol. Kan nogen hjælpe mig med at forklare mere precist hvordan jeg udfører denne arbejdsgang uden noget går galt

Henning Peter

venlig hilsen

Henning Peter
Hej - Jeg er i sommers blevet den glade medejer af... Vis hele indlægget
36 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Damn kom til at trykke på send 2 gange.

Finn

Nu er alt slibe og lakarbejde færdigt og skal til at montere lidt at det nye grej vi fik købt i Sverige. Vi købte bla. en kombineret toplanterne - 380gr, agter, styrbord og bagbord. Der er altså 2 lamper i på hhv. 25 og 10 watt. Efter skema kan 1.5 kvadrat mm ledning bruges men er blevet fortalt at jeg skal bruge 2.5 kvadrat. Der er ca. 15 m fra ledningsboks til top af mast.


venlig hilsen

Henning Peter
Hejsa.

På min båd er masten hul, så kablet løber inde i masten, er din båd med masthead rig, eller en folkebådsrig.

Jeg vil mene at du sagtens kan nøjes med 3 x 1,5m, spændningsfaldet vil ikke have nogen større betydning for dig.

Jeg vil ikke vælge installationskabel, da det er beregnet til fast montering uden nogen form for bevægelser, jeg synes du skal vælge gummikabel f.eks H07 RN-F 3x2,5 mm² (GKSOJ) hvis du vil bruge 3 x 2,5

Nu må vi altså snart se billeder af din båd.

Hilsen

Finn
Ja jeg vil endda foreslå almindelig ledning, den kan du lime fast til masten. Og du kan få den i brun så den ikke skriger til himlen, bruger du så to lige ved siden af hindanden kan det da ikke være meget bedre.
Annonce

Tak for jeres svar

Nu må jeg først lige vide -  hvad er en mastheadrig og en folkebådsrig?

Hvis min søn vil hjælpe mig kommer der snart billeder

Gummikabel er jo sort, PKAJ er hvid  tilledning (bøjelig)med svær kappe. Sidst jeg så brun tilledning var i halvfjerdserne og det var kun i 2x0,75, hvis det var det håndværkeren mente. Hvilken lim skal bruges. Bruger man ikke rustfri bøjler?

I vores skib har vi den omtalte toplanterne, derudover har vi kun VHF'en, 2 lamper i kahyt, instrument til log/ekkolod og en evt. FM radio. Er det så nødvendigt, at invisterer i et særskilt startbatteri med dette forbrug?

VH HP


venlig hilsen

Henning Peter
Det var også 0,75 m2 jeg mente sådan to ved siden af hinanden, og du kan stadig få dem i brun hos en elindstalatør/lampe butik. Det er også rigeligt til de to små lamper der sidder i sådan en lanterne. Jeg ville nok bruge en araldit lim eller lignende.
Man kan kan hurtigt kende en masthead rig, ved at både forsejl og storsejl går helt op til toppen af masten, på en masthead rig er der så store muligheder for at trimme på masten under sejlads, da både forstag og agterstag går til maste toppen.

På en folkebådsrig, som er en 7/8 rig, går forsejlet ikke helt til toppen af masten, men er fastgjort til, masten ca. 7/8 oppe af masten. denne rigtype kan bedre trimmes under sejlads, da man kan bøje lidt i masten ved at hive lidt i agterstaget.

Husky er bygget med begge typer typer rig, min er med mastheadrig, denne mastetype får min båd til at ligen en barnetegning af en sejlbåd, ad storsejlet er meget trekantet.




Finn
Er d´herrer ikke hoppet en anelse ud over tråden ?

Det startede med vinterklargøring af en motor -nu leger i med sejl....

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
joo men det er fra 20 10 08 så det gør vel ikke så meget da han har vel fået alle de svar søm han ville have
hilsen rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også