Marstal motor vinterklar

Hej - Jeg er i sommers blevet den glade medejer af en smuk Husky 26 fods klinkebygget sejlbåd fra 1972. Motoren er en Marstal FSR-1, 7 HK benzin med direkte køling.
Båden blev tage på land for 14 dage siden og nu vil jeg gerne beskytte den for vinteren på bedste måde. Jeg har skiftet olie på motor, reduktion og gear.
Det med at dryppe lidt olie ned ved tændrør, tape kølevandet fra cylender, pumpe og manifold, pakke kaburator ind i olieklud og olieklud i udstødning kan jeg vist godt finde ud af. Men i den originale intruktionsbog er tilføjet med håndskrift at:
Motoren skal køre varm i ren evt. 50%glykol, da termostaten skal åbne og "bypassen" også fyldes med glykol. Kan nogen hjælpe mig med at forklare mere precist hvordan jeg udfører denne arbejdsgang uden noget går galt

Henning Peter

venlig hilsen

Henning Peter
Hej - Jeg er i sommers blevet den glade medejer af... Vis hele indlægget
36 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hejsa. Har selv en Marstal E 6 hk. Men jeg kan ikke finde en thermostat, heller ikke på reservedelslisten. Fik at vide, af ham jeg købte båden af, at han tog sugerøret/slangen og satte den i kølevæske, og kørte til der kom kølevæske ud af bypassen.
Vi været i par gange i havnen og har fået slebet bunden af for løs maling. Mange af de andre erfarene træbådsejere i havne er meget flinke med gode råd. Vi har smurt udvendigt med rå linolie men havde glemt at der skulle være fungicider eller trætjære i linolien mod svampeangreb.   

Kan man smøre et nyt lag linolie med fungicid oven på det eksisterende lag og vil det så gå i forbindelse med første lag og dermed give den beskyttende virkning? 

HP

venlig hilsen

Henning Peter
Foresten til F.Hansen - Ifølge bådregistret så er vores båd fra 1974, bygget hos Aage Nielsen i Nykøbing Falster, Mahogny på eg, l=7.81  og billedet af din båd ligner meget vores (som en nybegynder har forstand)Ligger billed på når jeg er i det tekniske humør.

HP

venlig hilsen

Henning Peter
Skrevet:
Foresten til F.Hansen - Ifølge bådregistret så er vores båd fra 1974, bygget hos Aage Nielsen i Nykøbing Falster, Mahogny på eg, l=7.81  og billedet af din båd ligner meget vores (som en nybegynder har forstand)Ligger billed på når jeg er i det tekniske humør.

HP

venlig hilsen

Henning Peter

Hej Henning.

Hvilken linolie har du brugt?, rå eller kogt?

I dag bliver æggehvidestofferne, fjernet fra linolien, så der er ikke samme nødvendighed for at bruge fungicider, denne type linolie bliver tit kaldt for grundningsolie.

Du kan evt. kontakte Københavns Farvehandel, jeg mener det er i bagerstræde de ligger.

Du kan altid smøre lidt ekstra linolie på båden, spørgsmålet er om den vil suge det. Har du brugt kogt linolie, skal du slippe ganske let med sandpapir dyppet i rå linolie.

I min båd har jeg brugt owatrol D1 og D2 indvendig.

Du kan finde mange flere oplysninger på disse hjemmesider
www.trabatsakuten.nu 
www.klassikebaade.dk

Hilsen

Finn

Annonce

Jeg har brugt almindelig rå linolie. Altså ikke jomfru eller kogt.

HP


venlig hilsen

Henning Peter
En rålinoile skal altid aflsttes med en anden behandlig, kogt linolie, lak eller Owatrol, men det er jo kun en fordel i dit tilfælde. Du let påføre mere olie med fungicid.
Hvor har du købt linolien ? den linolie du kan købe i silvan og lign. steder er ikke egnet, den er ikke tynd nok, og vil derfor ikke trænge langt nok ind i træet.
Det er ikke unormalt at en båd skal 10 - 15 liter efter en total renskrabning af båden, men så tager det også 6 uger før olien er tør nok til at gå videre.

Finn

For ca. 25 år siden købte jeg en Færø jolle på 22 fod, den havde stået på land i ca 10 år. Den var dog frisk nok i træet = intet råd ! Jeg rensede den helt af for maling både udvendigt og indvendigt, så lagde jeg en stor plastick dug under hele båden med en grøft ved kølen.

Jeg købte 20 liter kogt lindolie og 10 liter terpentin som jeg blandede sammen, her efter hældte jeg lindolien ned over båden i 14 dage til olien var trukket helt igennem træet. Den overskyende olie fra hverdag blev øset op fra dugen under båden siet og hældt på igen. Så stod den i 14 dage mere og tørrede, og blev så malet med en god Hempel olie maling indvendigt og larkeret 8 gange udvendigt med Hempels 222 Lak. Jeg havde lagt et ringdæk og et lille for og agterdæk på jollen alt fik samme behandling. 
Den blev rigget med to master med smakke sejl, fok og klyver. Og den kunne sejle jeg løb snildt fra Spækhuggerne. dog ikke i helt let vind.

Har i dag køb Wolfs grundingsolie, den samme som jeg har givet lærketræet jeg har beklædt mit hus med.
Grundingsolien vil jeg smøre uden på - det nu tøre lag linolie jeg først har givet båden. Så går den nye olie med fungicid vel i forbindelse med den rå linolie og der opnås den beskyttende virkning fra fungiciden?
Skal i weekenden til Sverige og købe lidt udstyr til båden og nyde godt af den billige svenske krone
Tak til Hansen for de gode links
HP

venlig hilsen

Henning Peter
Wolfs grundningsolie er meget fin, det er netop en olie hvor de har pillet æggehvidestofferne ud. Overvej at putte terpentin i olie, ganske som håndværkeren har gjort det, jeg bruger selv fransk terpentin,  men jeg tror det er mere reglion om man bruger det ene eller det andet.

I øvrigt er jeg lidt misundlig på håndværkeren's båd

Hilsen

Finn
Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også