hvilken rustbeskyttelse

Jeg vil selv rustbeskytte min bil. Den har været behandlet med Pava før. Er det lige meget om jeg bruger Tectyl, Denitrol, Pava osv. eller skal det være Pava igen? Hvilket mærke er bedst? Jeg kan få Tectyl til en god pris i forhold til de andre.

M.v.h. Jan Carstens
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg vil selv rustbeskytte min bil. Den har været... Vis hele indlægget
38 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hi Jan hvad er det for en bil du har så skal jeg se om jeg kan skaffet et sprøjte skema/diagram til dig.
Citat fra Haugaard

Hi Jan hvad er det for en bil du har så skal jeg se om jeg kan skaffet et sprøjte skema/diagram til dig.


Kan du skafe mig sprøjte skema til Seat Cordoba 1.6 fra 98.
På forhånd tak!

Mvh Sasha
Forstår ikke det med brugt olie, det kan vel ikke være sundt for evt. ledninger. En gammel Landrover mand jeg kender bruger gearolie, det er noget med syre.

@ThomasB, forstår godt din frustration, med en Fiat/Alfa er din bil jo rigtig meget på værksted. Men det er en fed bil når man bare kikker på den.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Og jeg skal så lige tilføje, at guru Mogens Damkier skrev meget omhyggeligt, at meget rustbeskyttelse er af det onde. Den første behandling skal laves med den fede olie (næsten som tjære) og derefter kun med tynde olier. Kommer kan for meget på kan man ikke se, hvis der kommer vand ind bagved, og så er fanden eller rusten løs uden man aner det.

Jeg har selv prøvet det, inden jeg læste hans udmærket vejledning, og min bil var smukt Tectyl-ordnet, da jeg selv gjorde der, men pludseligt bulede noget af det tunge Tectyl ned som en mave, og inden under var der der kommet et ret voldsomt angreb af rust, der havde hygget sig nogle år uden jeg havde kunne se det.

Så tynd olie til efterbehandling må foretrækkes, og jeg tror i øvrigt uden at være sikker, at han anbefalede kun tynd olie og ikke den tunge type.

Mvh. JørgenE
nu vil jeg også lige blande mig smile

når der skal undervogns-behandles SKAL DER ALTID bruges en tynd olie først,denne olie skal have lov til at tørre/trænge ind i alle samlinger.
Derefter kan slidlaget (den tykke olie) lægges på.

Man bruger jo også en grundmaling inden man lægger lakken på.

Det er rigtigt som JørgenE skriver,tynd olie til efterbehandling.
Den gør at slidlaget bliver flexsibelt igen.
hej haugaard.. kan du ikke også skaffe et sprøjte diagram til min peugeot 106 fra 98??? 1,4

jeg skal nemlig også snart selv til at rustbehandle min bill...
Hej Alle

Jeg mener ikke det er det enkelte produkt der er afgørende for hvor god rustbehandlingen er. Det alt afgørende er hvor grundige arbejdet er udført.

Jeg vil på det kraftigste råde alle fra at få undervognsbehandlet deres biler hos Dinotrol i Rødovre. Det kan man gøre meget bedre selv.

Dinotrol er et udmærket produkt med værkstedet i Rødovre er ikke professionelle nok, jeg fik lavet en FDM rapport på arbejdet og der var adskillige mangler, hele motorklappen, to dørstolper og meget mere manglede dinotrol.

Det værste var at de havde ødelagt den ene dørbeklædning, samt havde sprøjtet dinotrol på motoren og remtrækket til ventilatoren, vandpumpen osv.

Da jeg konfronteret Dinitrol Center Rødovre med de fejl de havde lavet, ville de ikke ankende at det var deres fejl

Hilsen Torben
Læste en FDM artikel for et stykke tid siden, hvor man havde testet forskellige undervognsbehandlere og systemer. Der blev nævnt, at PAVA har haft problemer med, at undervogns-massen krakelerede og gav fri adgang til fugten.
Meget sjovt var, at min lokale undervognspusher (har brugt dem 4 gange) blev kåret som testvinder (Dinitrol i Holstebro). Har brugt andre firmaer, men har måtte reklamere hver gang over mangelfuld sprøjtning.

Nå - til sagen. Har for år tilbage behandlet min VW boble med spildolie (fra dieselbiler) under bunden - det virker! Den var rustfri, da et fjols torpederede den mad
Det kræver imidlertid mindst en årlig sprøjtning, da olien er langt fra så stærk, som en rigtig undervognsmasse.

Mvh.

Jan R.
Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også