Fordele & Ulemper vh tråbåd, stålbåd

Vi er ved at finde en passende båd til vores husbådprojekt men vi bliver ved med at støde på ulemper ved henholdsvis træbåde og stålskib.

Først var vi interesseret i et træskib men vi er blevet fortalt at skibet skal op hvert år og renoveres helt fra bunden!! altså ALT! men det stemmer ikke helt overens med hvad vi selv har fundet frem til. også prismæssigt. Vi ved at et træskib kræver meget arbejde.

Vi fik så at vide vi burde kigge på et stålskib i stedet.

Egentlig vil vi gerne vide fordelene og ulemperne ved de to slags skibe, for nu er vi endnu mere forvirrede end før.
Desuden fandt jeg et link til en fyr der bruger olie til at mætte træet, nogen der har erfaring med det?

Vi er ved at finde en passende båd til vores... Vis hele indlægget
62 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Når det drejer sig om betonbåde så presser man ikke bare armeringen ned i noget vådt beton, fordi mange ting skal være fastgjort til armeringen, stævnrør, rorbrønd, motorfundament, skotbefæstigelse m.m skal alle støbes fast i samme ombæring, som skroget ellers støbes, det skal iøvrigt ske i een arbejdsgang, uden lange pauser. Skroget skal derefter holdes fugtigt i ca. en måned for at opnå den maximale styrke, og det er en frygtelig masse jern og hønsenet der går til sådan en konstruktion.
Metoden var at, et hold gik indvendig og pressede betonen ind i nettet, så der hang betonklatter overalt udv. et andet hold pressede og glattede der, og en særlig dygtig mand jævnede så skroget for at få den rigtige facon. Jeg deltog ikke selv, men overværede en stor del af processen.
Resultatet kan i øvrigt ses i mit indlæg " vandmangel " . Båden hedder Inger II og er vel nu ca 25 år gammel.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jeg har set en "færdig" båd flettet i jern, hvor halvdelen udvendigt var dækket af forskallingsbrædder.
Næste gang jeg så den, var det færdigstøbt, men bar meget tydelige tegn efter forskallingsbrædderne, det forstod jeg ikke meget af, for hvis han skulle få et glat lag cement til at sidde fast skulle det vel på mens det hele stadig var vådt.
Den lå forøvrigt på Lynetten i Kbh. hvor der også går den del selvbyggere.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Der begås mange fejltagelser her i landet. Men måske var det meningen at mure ½ sten uden på os så vandskure eller måske opsætte mosaikfliser. Det ku' sikkert bli' flot

ErikChristensen 
Skrevet af lynæs den 07-10-2008 08:12
Når det drejer sig om betonbåde så presser man ikke bare armeringen ned i noget vådt beton, fordi mange ting skal være fastgjort til armeringen, stævnrør, rorbrønd, motorfundament, skotbefæstigelse ...

Nu ved jeg ikke lige, hvorfor du siger "bare" for jeg synes ikke at jeg har givet udtryk for at det er nemt at bygge en båd?

Men skidt med det - det er da også en fin forklaring du kommer med. Den giver et udmærket indtryk af en betonbådbyggeprocess, og det var jo det som MKC nævnte at han ikke forstod. Super!

Her
er i øvrigt et link til et eksempel, hvor de bruger omtrent den metode du nævner. De støber dog af flere omgange.

WS
Dr_Lyn - Tak for oplysningerne, det gør det sgu lidt nemmere. :)

Dog mangler vi stadig lidt info om hvordan man løfter dækket/om det kan lade sig gøre? Vi havde dog tænkt os at sætte glasparti i midten og så gang ude i kanterne.
Annonce
Dr_Lyn - Tak for oplysningerne, det gør det sgu lidt nemmere. :)

Dog mangler vi stadig lidt info om hvordan man løfter dækket/om det kan lade sig gøre? Vi havde dog tænkt os at sætte glasparti i midten og så gang ude i kanterne.
fin ide med stathav men tag stadig en bådbygger med inden i køber eller løfter dæk held og lykke med det hele mvh kim

der er altid solskin bag skyerne

Du skal være opmrksom på at, hvis skibet ikke kan vejes ned til 19.9 t , så kommer du så vidt jeg ved ind under skibstilsynets kontrol, og så kan man ikke bare bygge om, som man har lyst, det skal kunne godkendes.

ErikChristensen 
Er der nogle der har, en ide om hvilket prisklasse det ville ligge i, hvis vi skulle hæve hele dækket 1 m? -Hvis vi også skulle have materialerne med.
det er der ingen der kan svare på .hvad skal der laves .hvad skal det laves af .hvordan skal det laves .skal det laves på værft .kan du lave det selv.

der er altid solskin bag skyerne

Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også