Skrevet af MKC den 06-10-2008 00:23
Troede det var muligt at købe en brugt ferrocementbåd, men man plejer at beklæde et træskib med det?
En ferrocementbåd er en båd støbt i ferrocement - en form for jernbeton. Den støbes som man vil støbe alt muligt andet i jernbeton i en form, hvor man har opbygget et jernskelet. Ferrocementbåde har skrogfaconer der ligner alle mulige andre både.
Man kan også beklæde en eksisterende båd med et lag ferrocement, men så er det et noget tyndere lag end man har på en støbt båd.
Man kan se det ske i Brøndby Havn, lige syd for København.
Der er en forening for ferrocementbåde, hvor man kan blive klogere på en hel masse ting om teknologien og der er en del betonbåde rundt omkring. De ligner alle andre både, og er sandsynligvis lige så gode at sejle op opholde sig i, men der har været en del tale om at de har været svære at forsikre.
Personligt ville jeg ikke have noget imod at sejle eller bo i en betonbåd, men jeg ville nok tale med nogen, der havde erfaring med det først. Jeg ville blandt andet interessere mig for så noget som reparationer, for man kan få alle til at reparere et stål- eller glasfiberskrog, men om det er lige så nemt med beton, ved jeg ikke. Det er det måske.
WS