Fordele & Ulemper vh tråbåd, stålbåd

Vi er ved at finde en passende båd til vores husbådprojekt men vi bliver ved med at støde på ulemper ved henholdsvis træbåde og stålskib.

Først var vi interesseret i et træskib men vi er blevet fortalt at skibet skal op hvert år og renoveres helt fra bunden!! altså ALT! men det stemmer ikke helt overens med hvad vi selv har fundet frem til. også prismæssigt. Vi ved at et træskib kræver meget arbejde.

Vi fik så at vide vi burde kigge på et stålskib i stedet.

Egentlig vil vi gerne vide fordelene og ulemperne ved de to slags skibe, for nu er vi endnu mere forvirrede end før.
Desuden fandt jeg et link til en fyr der bruger olie til at mætte træet, nogen der har erfaring med det?

Vi er ved at finde en passende båd til vores... Vis hele indlægget
62 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ved ikke noget om at beklæde træbåde i cement, jeg tænker på både bygget i ferrocement.
På den Blå avis er der lige nu 3 ferrocementbåde til salg, den ene til kun 100 kr.
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=56780788
Hilsen Jesper

Jeg ville vælge en stålbåd hvis jeg var jer. Jeg ville gøre op med mig selv hvor stor den skal være og så købe en der var halvt så lang. Hvis i ikke har råd til at købe andet end en gammel trækutter ville jeg slet ikke gå i gang hvis jeg var jer, byggeprojekter koster en formue det samme gør vedligehold. Hvis i alligevel vil så lad være med at være utålmodige og kig jer godt omkring efter et godt tilbud, det med at flytte både er ikke det store problem, de kan jo sejle, hvis ikke er de i min verden pramme. Prismæssigt mht. ombygning/vedlligehold bilver det ikke billigere end stål og ferrocementbåde. Jeg vil også råde jer til en båd i kan bo i under ombygningen, ombygning tager langt tid og det er surt at smide tid og penge efter en båd men ikke bor på og ikke har nogen glæde af. Lad for guds skyld være med at købe en båd uden at have beset det med en båd/skibsbygger, og sørg for at det ikke er sælgers gode ven der kigger på den, tag evt en fra den anden ende af landet.
mvh.
Der kan opstå problemer ved montering af vinduer o.l. hvis ikke glasfiberen hæfter ordentligt til underlaget. Derfor anbefaler jeg altid at få træet sandblæst da det giver den optimale vedhæftnings overflade. Der sker det når der sand blæses, at veddet i træet fjernes så kun kernetræet står til bage, så har fiberen og polyesteren den bedst tænkelige vedhæftning flade.
Her taler jeg altså om tidligere behandlede overflader, hvis det er nyt tørt træ suger der så meget polyester ind i overfladen at det sidder meget fast. En anden og meget væsentlig ting er at når der monteres vinduer o.l. i fiberen skal der ALTID lægges en Sikaflex som mellem pakning, det er det eneste produkt der kan holde til den skiftende fugtighed ved saltholdig fugtighed og solens påvirning.
Skrevet af MKC den 06-10-2008 00:23
Troede det var muligt at købe en brugt ferrocementbåd, men man plejer at beklæde et træskib med det?
En ferrocementbåd er en båd støbt i ferrocement - en form for jernbeton. Den støbes som man vil støbe alt muligt andet i jernbeton i en form, hvor man har opbygget et jernskelet. Ferrocementbåde har skrogfaconer der ligner alle mulige andre både.

Man kan også beklæde en eksisterende båd med et lag ferrocement, men så er det et noget tyndere lag end man har på en støbt båd.

Man kan se det ske i Brøndby Havn, lige syd for København.

Der er en forening for ferrocementbåde, hvor man kan blive klogere på en hel masse ting om teknologien og der er en del betonbåde rundt omkring. De ligner alle andre både, og er sandsynligvis lige så gode at sejle op opholde sig i, men der har været en del tale om at de har været svære at forsikre.

Personligt ville jeg ikke have noget imod at sejle eller bo i en betonbåd, men jeg ville nok tale med nogen, der havde erfaring med det først. Jeg ville blandt andet interessere mig for så noget som reparationer, for man kan få alle til at reparere et stål- eller glasfiberskrog, men om det er lige så nemt med beton, ved jeg ikke. Det er det måske.

WS
Annonce
hej i skal osså tænke på mår i vil bo i havnen. så er der en klappen af falg og en hylende fra mast or rig og der er en smule søgang. mår der blæser .det tror jeg at det bliver et problen .når i ikke er villig til at få båden op af vandet
hilsen rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

W.S hvor har du set betonbåde støbt i form, det ville jeg gerne se. Dem jeg har set, er pudset op fra begge sider, men " din " metode synes da nemmere. Hvordan holder man nettet løftet fra formen uden der kommer bindestål ud gennem skroget ?

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Tak for alle de svar vi har fået!! Meget bedre end vi kunne forvente! :)
Update: Vi har aflyst mødet med træbåden og fået fat i en stålbåd (som tidl linket til her i tråden) og alt lyder fint indtil videre. Vi kan have den liggende i Esbjerg og få den ordnet/malet osv og så vil ejeren gerne sejle den herned for os. Den skulle være lige til at gå til.. den lyder i hvertfald fin nok til formålet plus den er en del billigere end den 1. båd vi havde tænkt os, så er der jo lidt ekstra til indvendigt. dog overvejer vi stadig lidt pga dækket ville skulle løftes/hæves men det ser ikke ud til at være ligetil da dækket allerede går op til kanten? Hvad gør man i den situation? Bukker man det opad og bygger videre derfra?
Jeg har selv besigtiget Stathav 17 som enten er den båd i kigger på eller en søster til den, skroget er et af de bedste udgangspunkter til en husbåd i overhovedet kan finde, indersiden har været fyldt med tør diesel det meste af dens liv og ydersiden har været bundsynet af søfartsstyrelsen hver halve år, skroget fås ikke bedere, jeg har set søsterskibe fra samme værft budt ud på hollandske hjemmesider til lidt over en halv mill. den eneste forskel er at de var pænt malede. Jeg valgte ikke at købe stathav 17 da det virkede som om prisen ville være lidt peberet og ombygningen var for stor, som jeg så det skulle dækket hæves, hvilket betød at styrehus osv. også skulle hævrs, og så blev det for besværligt, jeg mener stathav 17 endte med at blive solgt for omkring 400.000 iflg. skibsregistret, de 125 er jo en anden snak, så er der mere luft i bugettet til ombygninger, held og lykke med projektet.
Skrevet af lynæs den 06-10-2008 22:51
W.S hvor har du set betonbåde støbt i form, det ville jeg gerne se. Dem jeg har set, er pudset op fra begge sider, men " din " metode synes da nemmere. Hvordan holder man nettet løftet fra formen uden der kommer bindestål ud gennem skroget ?

Jeg har aldrig set en betonbåd blive støbt, men jeg har set eksempler på den metode du beskriver. Der ligger en masse betonbåde i Brøndby Havn og jeg fik på et tidspunkt at vide at en stor form der lå på havnen, var blevet brugt til en af bådene.

Nu ved jeg ikke akkurat, hvordan man sikrer at stålet ikke stikker ud gennem betonen, men skulle jeg gætte, vil jeg tro at man sprøjter beton på formen, og presser armeringen ned i den, hvorefter man dækker armeringen med noget mere beton.

Jeg er godt klar over at jeg både er klog og betydningsfuld , men det er altså ikke "min" metode. Den har, så vidt jeg har fået at oplyst, været brugt i mere end 40 år, og så længe har jeg ikke kendt til ferrocement.

WS
Der er yderligere 22 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også