Fordele & Ulemper vh tråbåd, stålbåd

Vi er ved at finde en passende båd til vores husbådprojekt men vi bliver ved med at støde på ulemper ved henholdsvis træbåde og stålskib.

Først var vi interesseret i et træskib men vi er blevet fortalt at skibet skal op hvert år og renoveres helt fra bunden!! altså ALT! men det stemmer ikke helt overens med hvad vi selv har fundet frem til. også prismæssigt. Vi ved at et træskib kræver meget arbejde.

Vi fik så at vide vi burde kigge på et stålskib i stedet.

Egentlig vil vi gerne vide fordelene og ulemperne ved de to slags skibe, for nu er vi endnu mere forvirrede end før.
Desuden fandt jeg et link til en fyr der bruger olie til at mætte træet, nogen der har erfaring med det?

Vi er ved at finde en passende båd til vores... Vis hele indlægget
62 svar
 Følg tråden
Der er 50 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hehe ja ok.
Skiber er stål, så det ville nok være mest nærliggende, men vi har også tænkt på, om man kunne bygge op i beton oven på stålet.
Vores ide var nærmest at "forlænge" yderskroget en meter op. Og så lave nyt dæk der.
Men man kunne måske også beholde 5-10 cm af dækkets kant hele vejen rundt og så bygge en meter op i beton derpå.

???
Du bør fortsætte i stål, da stål arbejder mere end beton og det der ved kan slå fra.
Du kan prøve at kontakte nogle værfter for at høre priser.
Esbjerg værft skulle kende skibet.

Ellers har fisker forum nogle gode links.

Når du får lavet det nye dæk, skal det gamle jo fjernes så der skal nye spandter mm. i, og beregninger på det er med i en pris fra værfterne.

Held og lykke med skivet.

Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

jo mere jeg læser af hvad du skriver jo mere bliver jeg i tvivl om du overhovedet har nogen anelse om hvad du har igang med jeg syntes du skulle prøve at tage et par uger fri og tage lidt rundt i de danske havne og se hvad der ligger rundt omkring af drømme som har udviklet sig til de rene mareridt . alene du begynder at skrive om at hæve dækket en meter med beton afslører en uvidenhed som gør helt ondt. at hæve dækket på værft er noget til mange hundrede tusind, det er så genemgribende en operation så det er helt løgn find dig et skib hvor alle yderrammer er i orden og glem alle de luftkasteller du er ved at bygge. yndskyld min lidt skarpe tone men jeg kan se du er på vej ud hvor du ikke kan bunde og samtidig er der et par hajer der svømmer tæt på mvh kim

der er altid solskin bag skyerne

Bortset fra det med hajerne, som jeg ikke helt forstår, så er jeg denne gang fuld og aldeles enig med optimisten.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
hajerne er dem der lige vil snuppe en luns af hans pengepung

Annonce
Dem vil der nok ikke lige være mangel på. Egentlig ville jeg ha' stoppet i denne tråd, med den tanke at, det her er en, der laver fis med os. Man kan da ikke på baggrund af så lidt viden om emnet, gi' sig i kast med et projekt, som dette.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Vi ved at det er et stort projekt, men har ikke tænkt os at opgive det.
Vi spørger bare vidt og bredt for at få så mange inputs som muligt, så vi har noget at arbejde med.
Det er jo tit at der er en der lige har en ide, eller ved at nogen har lavet noget lignende der kan lade sig gøre.
Men tak for de gode råd!
kære ven hvorfor skal det være sååå stort et projekt prøv dog noget der lidt nemmere og gå til og se om det overhovedet er noget at bo i en båd jeg har selv en livlig fantasi og har nogen gange kastet mig ud i nogle lidt for store opgaver har blandt andet apeteret og opbygget 47f marinefartøj og selvom at de ydre rammer var i orden varede det et helt år hvor jeg arbejdede hver dag i 8-10 timer og selvom jeg fandt de fleste matrialer brugte eller meget billigt kostede det spidsen af en jetjager. med den erfaring du har kan det kun gå galt hvis du ikke har en halv mille eller mere efter du har købt båden.

Tjah jeg vil nok efter hånden mene at manden har en god Tantesofi, og næsten med sikkerhed ikke har det mindste begreb om hvad han har gang i.
Så jeg stopper her.
Da forslaget om cement på forhøjningen kom jeg til at tænke på en "husbåd" der lå i sydhavnen i kbh. Et gammelt rustent skib med en mosgrøn campingvogn ovenpå - mosgrøn var ikke maling men begroning.
En der kastede sig ud i en drøm der nok blev et mareridt.
Det virker lidt som om det skal være en bolig med fuld kælder, fyrrum og balsal. Måske ville de være en ide at kigge på en henlagt færge.
Lyder lidt som om priserne komme op på siden af en villa ved vandet med egen bådebro.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også