Hvilken svejser.

Hej.

Jeg har læst de tråde her i forum der omhandler svejsning, men jeg er stadig ikke blevet så klog, at jeg føler jeg kan handle en maskine endnu.

Jeg har ikke et vildt behov for at kunne svejse dagligt, men i ny og næ ville det være rart om man kunne sætte to stykker jern sammen, uden brug af bolte osv. Skal ikke bruge svejseren til at lave smukke svejsninger i tynd plade, men solide samlinger i gods der er fra ca 2 mm og opefter. Skulle jeg endelig komme til at svejse i tyndere plade, så er det ikke af så stor betydning om pladen slår sig.

Jeg fik foræret den billigste Harald Nyborg maskine (Telwin Futura 1.140 : http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=1235&Grp=&n=10), men den var noget nær umulig at bruge. Man kunne næsten ikke få elektrode igang, når den endelig kom igang brændte den sig enormt nemt fast, og ydermere blev maskinen så varm i løbet af en enkelt elektrode, at maskinen slog fra i et kvarter, så den kom retur. Jeg lader mig fortælle at grunden til den vanskelige start af elektrode handler om en alt for lav tomgangsspænding på maskinen.

Men ideen om elektrodesvejsning skræmmer mig ikke. Jeg er ligeglad med de stænk som kommer, bare svejsningen er solid.

Jeg kiggede på den her: http://multikoeb.dk/vaerktoej/svejser_tilbehoer/svejser_mma/domtool_inverter_3_2_elektrodesvejser_230_volt_16_amp_2423_da.html , der praler med at have noget der hedder anti fastbrænding af elektrode og kører med en tomgangsspænding på 50 volt. Ville det afhjælpe problemerne?

Jeg er slet ikke afvisende overfor co2 svejsning, men jeg har kun 2.500,- kr at gøre godt med i alt.

Er klar over at mærker som migatronic og esab er top klasse, men har det med værktøj jeg ikke har bnrugt for, som med biler. Selvfølgelig er en ny Ferrari bedre end en rustbunke, men kan rustbunken få mig frem til mit mål, og der er 2 år til syn, så kan det være godt nok.

Har søgt på guloggratis samt DBA, men der var ikke lige det store udvalg, i min prisklasse (andet end MMA/Elektrode svejsere, eller de der co2 uden flaske svejsere).

Håber i kan hjælpe, og links ville blive modtaget med kyshånd.

Hilsen
Peter


 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
Hej. Jeg har læst de tråde her i forum der... Vis hele indlægget
39 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Man skal ha' tilstrækkelig power til at lave en sammensmeltning af emnet og den nye svejsning, ellers ligger den jo bare ovenpå og holder intet. At lægge det i flere små lag, gavner ikke, hvis der ikke er en indbrænding i emnet. Elektrodesvejsning er ikke egnet til at fylde meget op med, da slaggen fra belægningen gerne vil løbe i vejen og medføre huller i svejsningen, derfor kan det være en fordel at lægge emnet på skrå så men svejser lidt opad og slaggen har tendens til at løbe nedad. Det er såmænd ikke så svært, værre er det at svejse under op - lodret stigende og lodret faldende hvor slaggen vil løbe ned over svejsestedet.

Tilføjer lige at. Det er vigtigt at den tråd, som er i maskinen opholder sig på et tørt sted, den mindste rust på tråden, så er det slut med at svejse, da tråden via dysen forbindes til + , og er tråden ikke helt OK brænder eller sætter den sig fast i dysen, meget irriterende.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Ok - tak for svarene. Er glad for at ingen har sagt at man skal købe et anlæg til 8.000 kr for at lave en havelåge.

Jeg må ønske mig den Migatronic Scout 160E til 3.000,- kr fra Harald Nyborg i Julegave. Har nu hørt flere tale positivt om denne lille maskine. Så må jeg se om den lille co2 svejser jeg får kan gøre noget indtil jeg evt får den anden.

Der er faktisk meget smart, det med at vinkle emnet man skal svejse. Meget logsik egentligt, men jeg har ikke tænkt på det før du skrev det. Det må jeg klart gøre før jeg får fat i en elektrode svejser næste gang.

Men lige et opråb. De billigste svejseværker du bare ikke. Synes dog dem i biltema ser ok ud også, men de koster så ogsp lige det mere, men er dog stadig rimelige (læs: ikke 5-6.000 kr)

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
Biltema.dk er et genialt sted at handle. Kvaliteten slår Harald Nyborg og jem&fix i kvalitet mange gange. Jeg er endnu ikke blevet skuffet over noget i biltema og prisen er ofte det halve end bauhause og andre store butikker.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Nu skal man jo ikke købe efter udseendet, det er opbygningen der tæller, og man kan jo ikke sige noget er billigt, bare fordi det koster mindre, det ska' jo også kunne svejse, ikke bare lege stjernekaster.
http://www.nettobuild.dk/shop/svejser-271c1.html  her er der et par stykker, som ikke dur og et, der sikkert gør, og prisforskeller er også betragtelig.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
enig. I biltema er det sådan noget som ledninger der er mindre bløde og bøjelige. Design på æsker og indpakning er ikke lige så flot og dyr som mærkevare.
Der er ikke ret meget hjælp at få vedr. det tekniske og går man efter det billigeste af det billieste får man kun hvad man betaler for.
Jeg har købt loddestation, voltmåler, solcelle ventilator og mange ting til båden og bilen der. Det eneste jeg er blevet skuffet over er deres primer til både, de penge var skidt givet ud.


Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Annonce
jeg så lige en af reklamerne her på LDS til svejseanlæg, men ved ikke om der er noget der er noget værd i det prisleje
men det er måske et klik værd. klik her

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hej igen.

Lige et link til alle nybegyndersvejsere, der godt nok ikke handler om hvilken maskine som man skal vælge, men som viser videoer af det teoretiske ved svejsning:

http://www.tonywelding.com/

Jeg blev i hvert fald en del klogere. Forklarer om intermittens, DC+ , DC- og AC, elektrodevalg og belægninger, svejsestillinger, ampereindstilling osv.

Lige et spørgsmål. På Migatronic Scout 160E maskinen, som man kunne købe i Harald Nyborg, så jeg i produktbladet, at den bruger 1x230 volt, men skal bruge en 20A sikring, hvis den skal køre på max amp. Ok - man kører kun 10 Amp på en normal 230 v fase, så vi det sige jeg skal have besøg af en elektriker, til at give mig det rigtige udtag?

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
Skrevet af thejokers den 01-10-2008 13:53
Lige et link til alle nybegyndersvejsere, der godt nok ikke handler om hvilken maskine som man skal vælge, men som viser videoer af det teoretiske ved svejsning:

Cool - Tak for det. Og hvor er det sejt at man kan gemme videoerne, så man kan tage dem med sig :)

WS
Med hensyn til scout 160E har jeg i min service bil en adapter fra 400v cee til almindelig stik. Den er uundværlig når man virkelig skal have tryk på. Så hvis du har et 16 a stik kan du bare lave en adapter til stikket hvor der er 220v i så er den ged barberet.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Decastar 180 skulle være et godt svejseværk til Hobbybrug. Jeg har hørt fra flere sider at det bare skulle køre og køre..

Men det er så lidt dyrere fra ny (men inkl alt)... men så kan man jo også få noget for det, hvis man engang skal sælge det igen.. modsat de billige Kina-crap-modeller. Og så kunne man oven i købet blive god til at svejse, når nu man har noget ordentligt værktøj. Det er dyrt at sætte metal ordentligt sammen.

http://www.electroma.eu/deca_180_tilbud.htm
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis