Hvilken svejser.

Hej.

Jeg har læst de tråde her i forum der omhandler svejsning, men jeg er stadig ikke blevet så klog, at jeg føler jeg kan handle en maskine endnu.

Jeg har ikke et vildt behov for at kunne svejse dagligt, men i ny og næ ville det være rart om man kunne sætte to stykker jern sammen, uden brug af bolte osv. Skal ikke bruge svejseren til at lave smukke svejsninger i tynd plade, men solide samlinger i gods der er fra ca 2 mm og opefter. Skulle jeg endelig komme til at svejse i tyndere plade, så er det ikke af så stor betydning om pladen slår sig.

Jeg fik foræret den billigste Harald Nyborg maskine (Telwin Futura 1.140 : http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=1235&Grp=&n=10), men den var noget nær umulig at bruge. Man kunne næsten ikke få elektrode igang, når den endelig kom igang brændte den sig enormt nemt fast, og ydermere blev maskinen så varm i løbet af en enkelt elektrode, at maskinen slog fra i et kvarter, så den kom retur. Jeg lader mig fortælle at grunden til den vanskelige start af elektrode handler om en alt for lav tomgangsspænding på maskinen.

Men ideen om elektrodesvejsning skræmmer mig ikke. Jeg er ligeglad med de stænk som kommer, bare svejsningen er solid.

Jeg kiggede på den her: http://multikoeb.dk/vaerktoej/svejser_tilbehoer/svejser_mma/domtool_inverter_3_2_elektrodesvejser_230_volt_16_amp_2423_da.html , der praler med at have noget der hedder anti fastbrænding af elektrode og kører med en tomgangsspænding på 50 volt. Ville det afhjælpe problemerne?

Jeg er slet ikke afvisende overfor co2 svejsning, men jeg har kun 2.500,- kr at gøre godt med i alt.

Er klar over at mærker som migatronic og esab er top klasse, men har det med værktøj jeg ikke har bnrugt for, som med biler. Selvfølgelig er en ny Ferrari bedre end en rustbunke, men kan rustbunken få mig frem til mit mål, og der er 2 år til syn, så kan det være godt nok.

Har søgt på guloggratis samt DBA, men der var ikke lige det store udvalg, i min prisklasse (andet end MMA/Elektrode svejsere, eller de der co2 uden flaske svejsere).

Håber i kan hjælpe, og links ville blive modtaget med kyshånd.

Hilsen
Peter


 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
Hej. Jeg har læst de tråde her i forum der... Vis hele indlægget
39 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er glad for at tråden stadig er aktiv, fordi jeg synes den rejser nogle gode pointer. Siden jeg startede tården, så har jeg brugt ualmindeligt lang tid på at sætte mig ind i svejsning. Været på svejsekursus, læst Haynes Svejsemanual, Købt undervisningsvideoer, og svejset med såvel Elektrodesvejsere i den dyre ende, billige mig/mag-svejsere uden gas og med, samt surfet nette tyndt for meninger omkring forskellige svejser.Konsensus synes at være:
- 3-fasede mig-svejsere (altså 400v/kraft) med minimum 180 amp er dem der nemmest giver fornøjelse og succes ved at svejse. Størsteparten af udmeldingerne er direkte at 1-fasede maskiner ikke duer, fordi de ikke kan penetrere metallet ordentligt.
- "Mærkevare" svejsere som Esab, Kemppi, Migatronic, Loke er at foretrække med henblik på reparation senere hen, da reservedele ofte er lagervare hos den enkelte producent.
- Man kan som begynder ikke svejse i plader under 1½ mm med elektrodesvejsere og co2-løse mig-svejsere. Øvede svejsere kan måske, men ville ikke vælge disse maskiner til f.eks. bilplade.
- mig/mag-svejsere med under 150 amp, kan kun svejse i tykkelser på under 3 mm
- Alle billigsvejsere er dårlige.
- Elektrodesvejsning er sværere for nybegyndere end co2
- Elektroderne til elektrodesvejserne er svære at opbevare ordentligt, så de ikke får fugt, hvilket meget hurtigt forringer svejseegenskaberne, og fornøjelsen ved at bruge dem

Nu vil jeg så gerne give min mening til kende. Min erfaring er, at der for det første (logisk nok) er en ret ligefremproportionel sammenhæng imellem maskiners vægt, og deres arbejdsevne/kvalitet/intermittens. Når det er sagt, så vil jeg så lige nævne at den førnævnte Deca 180E maskine (der lovprises) er en billigt maskine der produceres i Østeuropa (90% af alle hits på google på den maskine kommer da også fra østeuropæiske sider). Biltema 180E maskinen produceres i Asien, og har sort set nøjagtigt samme vægt og spec. som Deca 180E'eren (ved dog ikke om det er en-fase, som biltemas er). Tror derfor vi her er ude i samme kvalitet. På www.biltema.se kan man købe en 180E maskine for 4.000,- svenske (jeg bor i Sverige). Det er så lige under 3.200,- kr.
Biltemas maskine har jeg prøvet, og den fungerer fint for mig, som nybegynder hobbysvejser. Pænest bliver svejsningen med argon/co2 blandingsgas, andenpladsen går til ren co2 og sidst en der så flusfyldt tråd. Dog synes jeg, at alle svejsningerne var gode nok, hvis man udelukkende tænker holdbarhed. Sleb svejsningerne ned for at se efter huller, og dem der var, var ikke maskinens skyld. Så flustråden virkede altså. At den så måske genererede lidt meget varme til at kunne svejse i bilplade er så en anden ting, og den gik heller ikke så dybt ved samme ampere, som almindelig tråd. Dog lykkedes det mig at lave nogle grimme, men solide punktsvejsninger der holdt på en skærmkant. Så hvis man, som mig, mest er interesseret i at få kassevognen igennem næste syn, og er lidt mere ligeglad med udseendet, så er flustråden ok.
Det bringer mig så frem til en anden pointe. Beskyttelsesgas giver klart det bedste workflow, fordi der ikke er nogen slagger at rense af, og fordi varmen er nemmere at styre, og fordi den mere kontrollerede varme giver mulighed for at svejse uden at skulle rense overfladerne hysterisk. Det er nemmere at brænde igennem skidtet. Der er de dyre 3-fasede co2 maskiner der kører 250 amp og mere selvfølgeligt overlegne.
MEN - når man, som jeg, ikke har en opvarmet dobbeltgarage med 400v, så skulle jeg i følge alle de kloge, være ude af stand til at svejse. Det passer ikke. Når jeg har læst på andre fora, at en eller anden nybegynder stakkel spørger om der er nogen der har erfaringer med en biltema svejser, så er der ikke en eneste der svarer. Alle fortæller om deres dyre 3-fasere, og at 1-fasede maskiner ikke kan en skid (synes generelt at folk herinde er flinke til at svare, hvis man spørger præcist nok, og ikke bare kommer med "kloge Åge" kommentarer).

Jeg bor i et hus i sverige, uden garage. Det eneste 400v jeg har, er 3-faser 10 amp der hører til mit komfur. Jeg kunne måske betale en elektriker for at etablere et ekstra kraft-stik, men jeg ved ikke lige hvor det skulle være, for jeg har ikke et decideret værksted. Kunne selvfølgeligt få det etableret på min terasse, hvor de fleste af min håndværksmæssige udfoldelser, og slå et Harald nyborg partytelt op. Men hvis jeg så skulle svejse på bilen, så ville jeg være tvunget til at investere i en forlængerledning opå en 20 meter, der, hvis de skal kunne tåle 32 amp, koster minimum 1.000,- kr. Så nu er vi allerede ude i at det har kostet 2.500,- kr til elektriker og 1.000,- kr til ledninger. Udover det, så skal det også lige nævnes, at det ikke er skide morsomt at bakse 100 kg svejsemaskine ned af 3 trin og hen over en græsplæne, for derefter at skulle slå telt op over bilen for ikke at blæse beskyttelsesgassen væk, da 3-fasede maskiner i den dyrere ende som regel ikke kan bruge flustråd, da der bliver betragtet som useriøst af de professionelle, der jo altid har opvarmede værksteder.

Det jeg derfor vil gøre er, at købe en 1-faset maskine i Biltema. Køber den dyreste til de 3.200 kr, da det er den jeg har prøvet, og var glad for. Gasflasken og reduktionsventilen må så vente til en evt kommende fødselsdag, men indtil da vil jeg bruge flustråden til at bygge mit brændeskur i vinkeljern. Der en 2 års garanti, så går den i stykker, så har jeg da 2 år at løbe på. Den kan løftes uden problemer, kører godt nok på en 16 amp sikring, men det kan fikses uden store problemer, og forlængerledningen kan jeg lave selv. Tilbudet i elevtroma ser udemærket ud, men sprænger mit budget med for meget, og i øvrigt er flasken der følger med deres egne, så de kan kun fyldes der igen lader jeg mig fortælle.
De aller billigste maskiner fra harald nyborg (elektrodesvejserne) er svære at få et ordentligt resultat med. Min nabo, som har elektrodesvejset i 20 år, fik dog sat noget jern sammen, men han synes ikke det var en fornøjelse, så det vil de fleste nybegyndere heller ikke, og så slår varmesikringen meget hurtigt maskinen fra. De billigste NO-GAS co2 svejsere er nemmere, men stadigt svære. Men forbereder man sit metal ordentligt før man svejser, så kan man altså godt få ting til at sidde sammen.
Jeg er dog ening med flertallet i, at man hurtigt løber sur i drømmen om at konstruere ting i metal, hvis man ikke hiver mindst 2.500,- kr op af lommen - desværre. Der er inge genveje økonomisk, men en 3 tusind kr skulle man vel kunne spare ind igen, hvis man kan få bilen til at køre i en 2-3 år mere.

Til alle jer der kun er til "mærkevarer" så er der en net-butik i Sverige der hedde www.jula.se , der sælger en ny 100 amp co2 Esab maskine til 3.200,- danske kroner (4.000,- svenske). Den kører på en ganske almindelige 230v 10 amp fase. Til renovering af biler skulle den være fremragende. Toolworld har nogenlunde samme maskiner, men tager 500,- kr mere, plus 500 i fragt :(.

Tusind tak for input fra jer alle. Er der nogen der gerne vil have en svejser fra Sverige, så må i skrive til mig, så finder vi ud af noget. Jeg kører til Sjælland 2 gange om ugen, og hvis jeg gør jer en tjeneste, så kan det jo være i gør mig en en anden gang, eller giver en skilling for ulejligheden.

Beklager den lange post, men nu er der også nogle søgeord som google kan finde, så andre nybegyndere der søger på "biltema svejser" måske rammer denne tråd.

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
Nu hae du været inde på beskyttelsesgas, og de forskellige har også forskellige egenskaber.
CO2: svejser meget varmt, og giver meget sprøjt. Den er ikke så følsom over for lidt urenheder.
Argon/CO2 mix (80/20 og 82/18): Svejser knap så varmt og giver ikke ret meget sprøjt. Den er dog noget følsom for urenheder.
Argon/ilt (92/8): Svejse egenskaber som CO2, men sprøjt som Argon/CO2 blandinger.
Argon: Til aluminium og anden MIG svejsning.

Til biler og anden tyndplade svejsning er Argon/CO2 blandingerne bedst da de ikke bliver så varme.

Til tykke matrialer er CO2 eller Argon/O2 bedst, da de giver en bedre indbrænding.
CO2 er den billigste af dem alle.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Jeg har ingen forbindelse til www.jula.se, men for at følge op på Flemmings udemærkede kommentar, så skal det nævnes at de sælger ren argon og argon/co2 blanding på 1 liters engangsdåser til ca. 150,- d.kr, hvortil man så skal købe en ventil til yderligere 150. Men så kan man prøve de forskellige blandinger uden at skulle bekoste rigtige flasker. Bare søg på argon

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
Skrevet af thejokers den 10-10-2008 06:51
Beklager den lange post, men nu er der også nogle søgeord som google kan finde, så andre nybegyndere der søger på "biltema svejser" måske rammer denne tråd.

Tak for indlægget - det var rart at blive oplyst.

Hvor har du lært at svejse?

WS
Hej WinstonSmith.

Jeg har ikke lært at svejse ordentligt endnu :). Men jeg har lært at se hvad jeg gør forkert på svesningerne, og rette det. Men lige nu bliver svejsninger ofte slebet ned og omgjort. Men jeg fik mit "kursus" af den lokale svenske smed/mekaniker, der gav mig 6 timers pisk, for en gammel defekt brændekløver.
Mon jeg tror altså det bedste er at læse det tilgængelige litteratur, købe en fornuftig co2 svejser der kan brænde med 150 amp i mindst 2 minutter ud af 10 (20% intermittens), købe/finde et stykke metal på 200x200 mm og så bare lave nogle flotte lige svejsninger med ordentlig indbrænding. Da jeg havde gjort det et par timer, hvoraf de 20 minutter var reel svejsning, så svejsede jeg allerede vores havelåge, og den hænger der da endnu :).
Hvis du vil have noget at læse på, så kan du sende din mail til mig, så skal jeg sende noget.

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
Annonce
Skrevet af thejokers den 10-10-2008 16:20
Hej WinstonSmith.

Men jeg fik mit "kursus" af den lokale svenske smed/mekaniker, der gav mig 6 timers pisk, for en gammel defekt brændekløver.

Fordømt! Jeg har ikke nogen defekt brændekløver

Men det med at prøve og rette er en super læringsmåde. Jeg tror jeg må ned på GørDetSelv-værkstedet (til biler) og låne et svejseapparat så jeg kan se at få det lært.

Du skal i hvert fald have Tak for info.

WS
et par fif,hvis du kun har 220volt, så er migatronic/esab/loke bedst, gå en stor bue uden om de små billige, det svarer til at tænde en stjernkaster,hvis du har 380 volt, er det bedst da 220 volt skal have strømmen 3 gange hurtiger ind, d.v.s. den bliver hurtig varm,køb evt. en brugt migatronic gerne de gammel 120/160 de svejser godt pga. af store transformer og min. 12/ 18 dioder i ensretteren, mange af de nye er der sparet på kobber og jern i transformeren, esab og 3-e, samt s. hansen er også rigtig gode, hilsen en der har rep. en del svejser

<p>&#160;mm</p>

Hej Lynæs,

 

Har du stadig din brugte svejser til salg, jeg ser dit postnr. er 5400 og jeg skal bruge det i Nørreby !

Skal svejse i rør, jern m.v. med godstykkelser 1-2 mm til 8-10 mm.

P.t. skal der repareres frontgaflen på en frontlæsser


Mvh
Henning Grau 

ja jeg har et par stykker den største jeg har lige nu er 200 amp. den svejser max 6-7mm til 1700 kr men jeg kender en der vil sælge en migatronic 300 amp svejser op til 12 mm for ca 4000kr

ring for mere info 21913396 


<p>&#160;mm</p>
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis