Hvilken svejser.

Hej.

Jeg har læst de tråde her i forum der omhandler svejsning, men jeg er stadig ikke blevet så klog, at jeg føler jeg kan handle en maskine endnu.

Jeg har ikke et vildt behov for at kunne svejse dagligt, men i ny og næ ville det være rart om man kunne sætte to stykker jern sammen, uden brug af bolte osv. Skal ikke bruge svejseren til at lave smukke svejsninger i tynd plade, men solide samlinger i gods der er fra ca 2 mm og opefter. Skulle jeg endelig komme til at svejse i tyndere plade, så er det ikke af så stor betydning om pladen slår sig.

Jeg fik foræret den billigste Harald Nyborg maskine (Telwin Futura 1.140 : http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=1235&Grp=&n=10), men den var noget nær umulig at bruge. Man kunne næsten ikke få elektrode igang, når den endelig kom igang brændte den sig enormt nemt fast, og ydermere blev maskinen så varm i løbet af en enkelt elektrode, at maskinen slog fra i et kvarter, så den kom retur. Jeg lader mig fortælle at grunden til den vanskelige start af elektrode handler om en alt for lav tomgangsspænding på maskinen.

Men ideen om elektrodesvejsning skræmmer mig ikke. Jeg er ligeglad med de stænk som kommer, bare svejsningen er solid.

Jeg kiggede på den her: http://multikoeb.dk/vaerktoej/svejser_tilbehoer/svejser_mma/domtool_inverter_3_2_elektrodesvejser_230_volt_16_amp_2423_da.html , der praler med at have noget der hedder anti fastbrænding af elektrode og kører med en tomgangsspænding på 50 volt. Ville det afhjælpe problemerne?

Jeg er slet ikke afvisende overfor co2 svejsning, men jeg har kun 2.500,- kr at gøre godt med i alt.

Er klar over at mærker som migatronic og esab er top klasse, men har det med værktøj jeg ikke har bnrugt for, som med biler. Selvfølgelig er en ny Ferrari bedre end en rustbunke, men kan rustbunken få mig frem til mit mål, og der er 2 år til syn, så kan det være godt nok.

Har søgt på guloggratis samt DBA, men der var ikke lige det store udvalg, i min prisklasse (andet end MMA/Elektrode svejsere, eller de der co2 uden flaske svejsere).

Håber i kan hjælpe, og links ville blive modtaget med kyshånd.

Hilsen
Peter


 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
Hej. Jeg har læst de tråde her i forum der... Vis hele indlægget
39 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.

Selv ville jeg uden tvivl vælge et af de gode mærker, også selvom mindre måske kunne gøre det.
Ang at elektroden er svær at tænde / nemt brænder fast. det kommer, som du selv nævner, bla an på maskinens tomgangsspændning, men kommer også an på den elektrode svejser med.
En anden ting er intermittens, det er hvor mange Ampere du kan svejse med, i en bestem periode.
En del af de mindre 220V svejseværker, kan godt køre på 220V, men skal have 16A ved større belastning, hvilket du også skal have i tankerne.

Hvis du vil ofre 2500 skal du nok kunne finde en god maskine, enten ny eller brugt.
Harald Nyborg har bla et migatronicværk til ca 3000.

Håber du finder noget du kan bruge.

Mvh Sømanden
Ok - så det jeg kan regne ud nu er, at hvis jeg bare køber et enerkendt mærke, som f.eks migatronic, så kan jeg regne med at kunne føje to stykker metal sammen hvis godstykkelsen i øvrigt er imellem 2 og 8 mm, så længe jeg ved indstilling af maskinen og køb af tråd/elektrode tager henyn til om det er rustfrit, galvaniseret osv. Så betyder det mindre om det er co2 eller elektrode...

De 3.000,- kr du nævner sømand, er jo så liiige 500 kr mere end mit max :) . Jeg er stålsat på at det kun må koste 2.500 kr, da jeg ALT for mange gange har lavet lige præcis den der med at LIGE smide en tusse eller to oven i. Men tak for din forklaring på intermittens - den var nem at forstå, og for alle de stakler der som mig leder rundt i forum, så hjælper den slags input.

Nu har jeg så i øvrigt lige for 2 minutter siden købt en 10 år gammel co2 svejser 120 amp med flaske, reduktionsventil og 5 kg tråd ubeset, da sælger garanterede mig at den var køreklar til 850,- kr :). Det er det samme som den billigste Harald Nyborg maskine. Selv hvis maskinen ikke virker, så er jeg da kommet en flaske og en ventil tættere på en co2 svejser.
Ved godt at 120 amp måske ikke er det vilde, men til de småopgaver som havelåge, sengbund, cykel, trækvogne, brændeovn så skulle det jo være rigeligt.
Jeg er dog stadig interesseret i at høre mere om nogle gode modeller der skulle være en chance for at få fat på, i min prisklasse.

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938

Hej igen.

ang. alm svejseelektroder, til alm jern, så er der også forskel på de forskellige typer, både hvor stærke de er, og hvor nemme de er at svejse med. De elektroder med en rutil beklædning er for det meste nemmere at svejse med for begyndere, end elektroder med en bassisk beklædning. De bassiske er dog noget stærkere, men til hobbybrug er rutil udemærkede.

Men når nu du har købt co2 svejser bliver det jo ikke lige aktuelt.

120A er ikke så meget, der har intermittens'en igen noget at sige, men til de tynde materieler skulle det nok gå an.

Håber da du får glæde af maskinen.

Mvh Sømanden

hej Sømand.

Bare forbi jeg har købt en co2, så betyder det ikke jeg ikke kan kigge efter en elektrodesvejser. En maskine til 850 kr skulle jeg nok kunne sælge igen uden det store tab. Det med rutil belægning vil jeg bestemt være opmærksom på.

Men skulle behovet for en svejser til kraftigt gods opstå, så kan jeg godt se at den migatronic til 3000 i Harald Nyborg kan lidt mere end de billige, så skuffer den lille co2 svejser jeg får nu, så må det blive den.

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938

Hej.

Hvis du vil læse lidt om svejsning, så er der mange gode oplysninger på Migatronics hjemmeside.
Her er der bla lidt om elektrodesvejsning http://www.migatronic.dk/media/lysbuesvejsning.pdf
Og her lidt om Mag svejsning (co2 svejsning)  http://www.migatronic.dk/media/magsvejsning_samlet.pdf

Skal lige siges at jeg INTET har med Migatronig at gøre, udover at jeg bruger deres maskiner, og er fuldt ud tilfreds...

Mvh
Sømanden

Annonce
laver en god elektrode ikke bedre (stærkere) svejsninger end tråd og co2?? i industrien bruger de mest elektrodesvejs og hvis co2 er lige så godt, må det jo være billigere lønmæssigt hvis man kunne bruge det og det holdt lige så godt når der er tale om tykt gods?

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hej.

 

Mag /co2 svejsning kan være fuldt ud lige så stærkt som elektrodesvejsning, og bruges også i store godstykkelser. Der er dog både fordele og ulemper ved co2, lige som der er vel elektrodesvejsning. Begge metoder kan være lige gode, alt efter opgave osv.

Mvh Sømanden.

En elektrode svejsning er ligså god som en co2 svejsning. Men det tager meget længere tid at lave en elktrode svejsning da man skal slibe op mellem man skifter elektroder hvis det er en certifikat svejsning.

Kan anbefale dig at købe scout 160E selvom den er 500 over dit budget. Det er den jeg selv bruger på mit arbejde til at lave en lille rep med engang imellem.

Ellers har biltema nogen gode svejse værker til billige penge. Og den tråd flusfyldte tråd er slet ikke så dyr som den bliver gjort til. 1kg tråd koster 129 kr så det er ikke en formue.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Hvad angår godstykkelse kan jeg sige at, i min karriere som værkfører på en maskinfabrik, som reparerede sandpumper til søgående sandsugere, CO2 svejste vi i 80 mm plade og fyldte en 60mm skærpning op på en gang, så det er intet problem hvis værket er stort nok. Man skulle være meget omhyggelig med stelforbindelsen, for tændte tråden ikke så stod man efter et hurtigt tryk, med 3-4m tråd ud af håndtaget. Og det var så vidt jeg husker 1.2 ø. Selve bladene på pumpen var af 60mm stål.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Skrevet af lynæs den 30-09-2008 12:58
... CO2 svejste vi i 80 mm plade og fyldte en 60mm skærpning op på en gang, så det er intet problem hvis værket er stort nok.
Hvordan bestemmer man egentlig, hvor stort svejseværket skal være i forhold til godstykkelse?

Og kan man altid svejse ved at lægge flere svejsesømme ovenpå hinanden (eventuelt forskudt)? Eller sagt på en anden måde - kan man altid svejse med et lille svejseanlæg, blot ved at bruge mere tid, eller er der for stærk køling når godstykkelsen bliver for stor?

WS
Der er yderligere 19 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis