lav en røgbombe hjælp

hej jeg vil gerne vide hvordan man laver en ufarlig røgbombe uden bortennis bolde til en softgun krig den skal ryge helt vildt meget

håber i kan hjælpe mig

ps den må godt være noget med at tænde den med ild
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
hej jeg vil gerne vide hvordan man laver en... Vis hele indlægget
35 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
"den næste masseproducerede  type plast blev udviklet. Belgieren Leo Baekeland fandt frem til "bakelit",  der blev lavet på basis af stenkulstjære.

Bakelit kunne bruges til elektrisk isolering, til grydehåndtag og til kabinetter til radioer og fotografiapparater."

Jeg er 99% sikker på det hed bakelit

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Skrevet af grandoldman den 04-09-2008 09:19

Jeg er 99% sikker på det hed bakelit

Prøv at google "celluloid cykelstyr" og "bakelit cykelstyr". Der synes at være en klar overvægt inden dit spillerum på 1%

Alle de indlæg jeg finder er noget, andre som jeg, har skrevet efter hukommelse.
Først blev cellorid opfundet og så kom Bakelit som jo havde en isolerende evne og var nemt at forme.
Jeg kan ikke finde ret meget om det rent fagligt, men jeg kan huske at have læst en bog om plast da jeg var på en plast fabrik.
Først blev cellorid opfundet og så kom bakelit. Bakelit var genialt i forhold til cellorid fordi det isolerede. Det var det samme man brugte til telefoner, stive ledninger og hvad ved jeg...
Jeg er stadig rimelig overbevist om at det var bakelit der sad på de cykelstyr fordi tjære må ose mere en træ.
Men jeg er som sagt ikke 100% sikker.

Vil lige tilføje at cellorid er lavet af celloise som er et træprodukt.

Svendborg

Materialet på cykelstyr var helt sikkert celluloid.
Hvis man kunne få fat på en gammel rulle film, kunne filmen bruges med samme resultat, sammen med et brændglas. Men ikke nyere film. Det smeltede bare.
Bakelit kan ikke brænde.

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
hmm så må jeg jo bøje mig i støvet.

Svendborg

Annonce
Jo men GOM, som du selv er inde på, så anvendes bakelit netop til isoleringsmæssige formål, herunder stikkontakter m.v., der stiller krav om ikke bare elektrisk isolering men også varmebestandighed. Dermed ikke sagt, at det ikke kan antændes, og det derved udvikler en fæl og giftig røg, men det savner ligesom det letantændelige aspekt.

Så i relation til at formodentlig både har været anvendt celluloid og bakelit anvendt på cykelstyr, så er det nok primært dem af celluloid, der har været brugbare som improviserede røgbomber.

He he,  -  grandoldman, jeg kan godt lide din stædighed, men prøv nu at lave en billed-googling på "handlebar" og "celluloid", så får du et fint billede af et celluloid-beklædt cykelstyr på en cykel tilhørende en samler. Han skriver:

"The handlebars have a celluloid covering; yes, celluloid the stuff they used to make movie film, and was a forerunner of plastic."

http://davesbikeblog.blogspot.com/2008/04/classic-dutch-bicycle-pictures.html

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
jamen er i slet ikke klar over at det er hele min barndomslære i her river i stykker. Alle de gange jeg har stået med et brændglas på et cykelstyr og brændt "bakelit" og så var det slet ikke det jeg lavede.
Jeg læner mig jo ligefrem op ad krisehjælp nu og bliver nød til at tage hele vejen til Valby for at genopleve og bearbejde min barndom.
Jeg vil ikke stædigt holde på det ene eller andet, men andre end jeg kalder det bakelit..

*Sagen er vel mest at det nok ikke kan skaffes mere.

Fandt lige den her
In 1940, PROGRIP® was one of the first manufacturers of handlebar grips in plastic, bakelite and acetate.

Nowadays they produce over 100,000 pairs of grips per day and have a wide product range of accessories including goggles, pants, jerseys, gloves, jackets & sunnies.

Jeg kan ikke lige se det, men det ser ud til at jeg roder noget sammen. Bakelit kom så efter og fik tilsat acetat.

Svendborg

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere