Cnc Router af MDF plade

Hej vil til og igang med at bygge en cnc fræser i mdf plade. Men da jeg kan se herinde at der er rigtig mange der har prøvet det ville jeg spørge hvad skal der til af eldele for at lave den. Har kikket på de sæt fra hobbycnc, men da jeg ikke er skrap til dt elektriske kan jeg ikke rigtig gennemskue, hvad der er med et sæt.
Da var det jeg tænkte om nogle af de garvede kunne lave en liste over de ting fra hobbycnc man har brug for.
Det skal vær en 3 axet maskine. den skal fræse i træ.

På forhånd tak.
26 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Montør

Velkommen ombord!

Du skal købe et HCNC Pro kit, som består af et styrekort og 3 motorer. Hvilke størrelser motorer du vælger, afhænger af dit samlede budget og dit krav til hastighed/acceleration. Ydermere skal du købe en transformator. Hvis du ikke har en loddekolbe, så kan du samtidig købe en lille en på ca. 25W. Jeg anbefaler denne her transformator:

http://www.el-supply.dk/?Gid=143&Vid=8250

1.
Til at starte med vil jeg bede dig om at tænke lidt over hvor meget du rent økonomisk har tænkt dig at skyde i maskineriet? 4000 kr? 10000 kr?

2.
Hvor stor skal maskinen være?

3.
Hvilke værktøjer har du til rådighed til stål- og træbearbejdning? Sagt på en anden måde, hvor meget håndværk kan du selv udføre?

Ud fra de oplysninger, er det meget lettere at guide dig i den rigtige retning.

Hilsen Metalsnedker
Hej Metalsnedker.

Jeg ved den ikke er gratis at bygge, og er villig til at skyde 4000 til 10000 kr i projektet, Det er nok mest for at prøve at lave en og få mine erfaringer, så blot den kan arbejde i bløde træsorter er det fint til en start.
Jeg har adgang til drejebænk og har selv stationær rundsav, kapsav fræser og søjleboremaskine m/m.
Kender også en elektrofagteknikker, så håber jeg kan få noget hjælp der med at lodde dele samen.
Regner med at den skal være 600 x 1000x100 i arbejdsareal.
Forøvrigt de spindler kan man få dem over en meter, trapetz spindler jeg tænker på?
Men nu har jeg jo set en del film på youtube med hobby cnc router og indrømmet savlet løber stadig ud af mundvigerne.

Men det er jo rart med, noget experthjælp herfra da i har været i gang i nogen tid kan jeg se.

Hvordan er det at handle fra hobby cnc ingen problemer der eller??

Hilsen Montøren
Hej Metalsnedker
Er det dette sæt du tænker på fra hobby cnc, for jeg syntes ikke jeg kan se steppemotor deri?
HobbyCNC PRO Driver Board Packages pris ca 250 dollar?

Hilsen Montøren
Det er ikke noget problem at handle ved HobbyCNC. Du skal bare være opmærksom på, at der sandsynligvis bliver lagt told oven i hatten. Jeg tror det var omkring kr. 600 jeg måtte bøde.

Det er en meget god start, at du har alle de værktøjer til rådighed. Trapezspindler er geniale til dit projekt og du kan købe længder på 1,5m hos Meadler.de  Med drejebænken kan du selv lave spindelenderne. Hvis du køber TR1604 spindler, så har jeg 3 styk Delrin møtrikker på lager.

Hvordan vil du opbygge dine lineærføringer?

Jeg ligger også inde med nogle ø16 500 og 600mm føringsskinner med lineærvogne, hvis det har interesse? 600mm skinnerne er fuldt understøttede og dem på 500mm er monteret på akselbukke. 30 stk 6201 kuglelejer har jeg også, hvis det skal køre på rør.

Tag et smut forbi cnczone.com Her finder du rigtigt meget inspiration.

Hilsen Metalsnedker
spændende projekt du har gang i, har lurede lidt på det, efter jeg læste jeres indlæg...!

men hva skal man som almindelig privat bruge det til ???

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
Hej Lopus

For mit vedkomne er det først og tremmest en hobby, som giver mig lidt teknisk udfordring. Du kan tage og kigge på Børges hjemmeside og se hvad man kan bruge det til ( woodsign.dk ) . Det er stort set kun fantasien, der sætter grænser, da man har mulig for at lave komplicerede 3d snit, dobbeltkrumme overflader etc.


Hilsen Metalsnedker
Med hensyn til lineærføringer, havde jeg tænkt mig at lave det på samme måde som ham gutten her fra buildyourcnc.com/default.aspx, simpelthen blot nogle aluskinner og en hulens masse lejer.

Har fået en pris på 50 stk lejer til 1200 kr, men det er godt nok åbne kuglelejer diameter 22mm hul ø8 bredde 7 mm. men skal lige have kikket lidt mere på det.

Men 1500 mm spindler så kan man jo lave en pæn stor maskine.

Men selve maskinen bliver lavet i 22mm mdf, det er stift og ret. Tror det er et okay matriale, sålænge den kun skal fræse i træ.

Hvad den skal bruges til, tjae erfaringer og hyggelige timer i værkstedet, noget nyt at lære og sån.

Hilsen Montøren

Aluvinkler og lejer er et godt og efterprøvet princip, som virker. Et andet godt princip, er det som kan ses her:

 http://www.solsylva.com/cnc/bearing_trials.shtml

Jeg kan IKKE anbefale dig de åbne lejer, da der hurtigt opbygger sig en havregrøds-agtig konsistens af støvpartikler og olie i dem (og det vil du hurtigt fortryde ) . Jeg vil som minimum vælge nogle lejer med støvring (ZZ). Det bedste at foretrække er selvfølgelig dem med gummitætning (2RS).


Hilsen Metalsnedker

Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis