skivebremse sidder fast?

Jeg er ved at få liv i min knallert som har stået urørt i et års tid. Men forhjulet vil ikke dreje rundt - muligvis skivebremsen der har sat sig? Nogen ide til hvad jeg kan gøre?

der er noget hvidt "ir" derpå....

Jeg er ved at få liv i min knallert som har stået... Vis hele indlægget
35 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
RuneFeldtmose: Jo, jeg har lært selv. Men har jeg været i tvivl, har jeg kontaktet en god ven eller bekendt, som så har hjulpet. Så næste gang kunne jeg selv. Jeg har selv repareret mine biler og motorcykler i snart 20 år, men har altid kontaktet andre, hvis jeg var i tvivl. Det kan gå at du monterer en udstødning forkert, den taber du måske "blot" på vejen, men begår du fejl med dine bremser, kan det i værste fald koste dig livet ! Det er der jeg vil hen. Derfor vil jeg foreslå at du kontakter en ven eller bekendt som har forstand på det.
Scootergrisen: Det er næsten rigtigt, det du siger med at udlufte bremser. Man sørger for at bremsevæskebeholderen aldig bliver så tom at den kan begynde at suge luft. Så trykker man bremsehåndtaget, så der er tryk på, og først der åbner skruen! Og der skal holdes på grebet indtil skruen er lukket igen, ellers suger den bare luft ind ved skruen. Når skruen er lukket slipper du grebet, og trykker igen, åbnerskruen, bremsevæske kommer ud, lukker, slipper grebet, trykker på det igen, åbner skruen, og sådan fortsætter man bare, indtil man er HELT sikker på der ikke er mere luft.


 

Okay det lyder rigtigt men jeg fandt lige denne video hvor man bliver ved at pumpe uden at løsne og stramme bleed skruen...

Er det fordi han bruger en langslange eller hvordan kan det være kan ikke behøver stramme skruen hver gang han pumper ?

Det ik for at være besværlig men jeg vil da gerne vide det.
Jeg skriver lige en guide til min hjemmeside....

Hvis jeg skriver følgende er det så rigtigt eller er der noget jeg har glemt ?

Skrue låget af bremsevæskebeholderen som sidder ved bremsegrebet.

Læs scooter manualen og find den korrekte type bremsevæske (Typisk DOT 4).

Fyld bremsevæskebeholderen op med bremsevæske til et lille stykke under kanten.

Tag gummidutten af udluftningsskruen som sidder på bremsekaliperen.

Sæt en cirka 40cm lang gennemsigtigt slange i den rette tykkelse på udluftningsskruen.

Put den anden ende af slangen i et lille glas.



A: Brems på bremsegrebet og bliv ved at bremse.

B: Løsn udluftningsskruen indtil der kommer bremsevæske ud.

C: Når der ikke kommer mere ud så stram udluftningsskruen.

D: Giv slip på bremsegrebet.



Gentag punkt A til D indtil der ikke er luftbobler i den bremsevæske som kommer ud af slangen.



Når der ikke er mere luft i bremsesystemet spænder du udluftningsskruen helt fast og pumper bremsegrebet indtil det føles hårdt.



Det er vigtigt at bremsevæskebeholderen ikke bliver tom imens du udlufter så sørg for at fylde op hvis det bliver nødvendigt.

Du kan bruge en sprøjte til at suge den bremsevæske op som er kommer i glasset og putte det tilbage i bremsevæskebeholderen.

Det væske der er kommet i koppen køres til Kommune Kemi,det er ikke godt at genbruge,den slange der monteres på udluftningsskruen er til at forhindre at væsken sjasker rundt i lokalet,det er noget arrigt stads der Bla. opløser lak.
Ellers en fin guide du har lavet.
René
Annonce
Det ved jeg nu ikke om man bare kan pumpe løs? Jeg har altid gjort det på denne måde, men om det er den korrekte ved jeg ikke, jeg har lært mig selv den metode, men det fungerer.


 

spørgsmål til bræmserne.. når man har udluftet og den stadigvæk ikk bræmser og der ikk er noget at se som tyder på at kaliperen er defekt hvad kan der så være galt væsken løber fint igennem slangen så fejlen er ikk der.. kan man overhovedet se om kaliperen er defekt eller kan der være noget inde i kaliperen og sidst men ikke mindst kan det betale sig bare at købe en helt ny kaliper.. er der nogen der har et bud eller en forklaring på det hele
jeg ved godt at bremser er med e og ikk æ.. staveplade til mig
Ingen lovgivning påbyder at private skal stave korrekt så om du bytter lidt rundt på æ,e og p,b er da totalt underordnet,meningen med dit spørgsmål er da let fattelig.
Jeg tror din kaliber er rustet sammen med klodserne og trænger til en grundig rengøring,demonter hele dynen og fjern rust/snavs så kan du bremse igen.
René
der er ingen rust på kaliberen jeg tog den gamle kaliber af og satte en anden på og nu bremser den slet ikke jeg har udluftet den og det virker ikk som om at kaliberen skulle være defekt for det samme problem opstår hvis jeg skruer den gamle på igen og den kunne godt bremse før der manglede bare nye bremseklodser og det var så grunden til jeg byttet den om med en anden.. det hele passer fint sammen men den vil sku ikk bremse.. så meget kan man vel heller ikk gøre forkert når man skifter en kaliber og du siger nok får en der har forstand på det til at lave det og der kan jeg kun sige nixen bixen jeg vil selv det er meget sjovere og så er det også gratis bortset fra de reservedele som eventuelt skal bruges der må være en der lige ved hvd jeg eventuelt skal gøre ud over at lufte den ud så der ikk er luft i systemet
Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis