Tråden er låst

Myrlin's hjælp til lav-det-selv.

Jeg har en del gange været med i debatten her på siden når folk skulle have råd eller vejledning. Mest på grund af at ikke alle råd er lige god.
Som faglært brolægger og autoriseret kloakmester og med mere end 10 år i branchen udover min lærtid og arbejde i tyskland og mest for privatkunder har jeg opbygget en god del erfaring og viden.
Derfor tilbyder jeg nu (som selvstændig) helt i websidens ånd at komme ude efter ønske og er behjælpelig med at i kan lav det selv.
At mange nu tænker, at det kommer til at koste lidt, skal ikke afskrække.
Målet er fra min side at i står efter rådgivningen med en konkret forstilling om jeres planlagte projekt, vejledning på skrift hvordan det udføres, alle kneb for at resultatet bliver proffesionelt og smukt at se på og videregivelse af fordelagtige indkøbspriser som ikke er til at få fat i for en privatmand.

Da dette ikke skal ligne noget gratis reklame er det en selvfølge at jeg giver svar på enkelte spørgsmål her / på E-mail og helt gratis. Derfor er vi her på siden.
Ovennavnte tilbud er en videreførelse af websidens formål og det kan jeg under ingen omstændigheder udfør omkostningsfrit.

Myrlin
@Mail.dk
24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Og Bla Bla Bla...........

Sådan noget bruger vi ikke her på LDS.

Her er alle former for rådgivning ganske gratis !

Hi Håndværker.
Det er jeg bekendt med.
Og vis det nu er sådan at en person skal have fundet ude om da er plads til terassen i forhold til højden?
Vandet skal stadigvæk væk fra huset.
Og da er forskellige løsninger efter forholdene.
Tit var jeg ude for at benytte mig af kuvertfald og snydebrønd.

Her ellers nogen gratis råd som angår brolæggning:
Benytter du dig af aftræksrør for at aftrække dit gruslag (Afretningslag) så er den normalt rund og har en diameter på 2 cm.
Denne lille rende skal fyldes op med grus og bankes lidt med skovl. Derefter fjernes det overskydende. Dette for at forhindre mindre sætninger som ved minimumsfald på 1% forårsager små vandpytter.
Ved meterbrønd skal helst lægges cirkelsten rund om på grund af syn og for at både gør det nemmer at klippe dine sten til og får at få den mellemrum/stør fuge fra klippning til at falde ind i belægning.
Ved levende jord (Bevæger sig ved begåelse) i en udgravning skal området lægges ude med fibertekst inden da kommer stabilgrus på.
Sætte dine snor til højden således at de samtidig danner retningslinie for dit belægning og fylde hulet op med grus når du fjerner dit pløk. (Så skal du vide om du lægger brolæggerrulleskift eller gartnerrulleskift. Måske er det også rådhusbelægning. Harlekin (45grad)?
Banke alle hjørner og rund om eventuelle 315 eller 200 brønd omhyggeligt med foden eller håndstamper. Gælder ved stabilgrus og afretningsgrus.

Brolæggerverden er fuld af små finesser.

For at hjælpe en til at udfør sit egen projekt proffesionelt og på den smukkeste måde er man nødt til at 'kigge' på det.

Men jeg er glad for din indlæg idet jeg med fornøjelse henviser til dig når rådgivning er efterspurgt.
Er det sådan at du rådgiver til det komplette projekt eller kun besvarer enkelte spørgsmål?

Du skal dog huske at rådgivning er vanskeligt. Besvarelse af enkelte spørgsmål sikrer langtfra, at et projekt giver glad i lang tid.
Des mere ordentlig/omfangsrig du rådgiver, des mere tid koster det.

Jeg er ret sikker på at mange mennesker herinde har fået rigtig godt rådgivning men dog ikke alt i rådgivning som medfører at da er små ting hvor de tænker, hvorfor er jeg ikke blivet gjort opmærksom på det? At lave sit eget projekt 2 gange er ret træls.

Du skriver også at alt rådgivning er gratis herinde.
Dette er hovedpointen i mit indlæg. Det skal nemlig heller ikke koste mig noget. Og des bedre og ordentlig jeg gør det des mere krav stiller det. Eneste mulighed for at opfylde alle betingelser er at opnå en win-win situation.

Eksempel: Hi håndværker. Kan du rådgive mig? Har en projekt med noget belægning hvor jeg ikke ved hvorhen med vandet. Håndværker: Klart. Dog skrive lidt mere om det. Projektleder: Terassen er ret indelukket så jeg kan ikke før vandet væk nogen steder. Håndværker: Du skal så kigge efter andre bortledningsmuligheder som dræn, nedløbsbrønd eller eventuell snydebrønd.
Projektleder: Det har jeg slet ingen forstand på. Har du mulighed for at kigge på det?

Hvilken løsning man vælger afhænger nu af forskellige forhold. Det bedste er virkeligt at køre derud og kigge på det sammen med projektleder. Det kan også være at han fortrækker en bestemt løsning som så skal tages højde for. Hvad gør du?

1.) Du har indvilget at rådgive. Dropper du det?
2.) Du holder dit ord om at du er behjælpeligt og kør derud ganske gratis for ham men ikke gratis for dig.
3.) Du rådgiver konsekvent over denne her side som eventuell resultere i dårligt rådgivning på grund af nogen forhold som du ikke har gjort dig bekendt med og som har indflydelse på din løsning/rådgivning.

Mvh Myrlin
Så du prøver altså nu at tjene penge på noget som Jørgen E, har brugt år, på at for op at stå, og brugt masser af timer på at holde - ganske gratis...!

Start din egen side !!!

Vil man have en håndværker, er der masser af dem i telefonbogen, der er også hjemmesider for din slags. Dette er et LAV DET SELV forum.

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
Skrevet af Lopus den 31-07-2008 09:26
Så du prøver altså nu at tjene penge på noget som Jørgen E, har brugt år, på at for op at stå, og brugt masser af timer på at holde - ganske gratis...!

Start din egen side !!!

Vil man have en håndværker, er der masser af dem i telefonbogen, der er også hjemmesider for din slags. Dette er et LAV DET SELV forum.
Lige mine ord Lopus, men her har vi et exempel på topmålet af dumhed. D.v.s. Han tror vi er så dumme at vi ikke kan gennemskue hans bavl.
I så tilfælde hvor vi af en eller anden grund aftaler at mødes for at løse et problem, gør vi det stadig gratis, måske kan der blive tale om en flaske Rødvin eller lignende.
Men som vi sagde førhen om den slags menesker !
Myrlin er ikke dum, han skal bare hjælpes

Det er dejligt med noget respons og jeg takker pænt.
Men jeg har på fornemmelsen at i ikke har gjort jer umage med at læse mit indlæg ordentlig igennem eller ikke har forstået betydningen i den.
At det er for jer ok at kør ude og kigge på tingene og finde en løsning/rådgivning er dejligt at høre og det gøre mig glade for de andre her tilstedværende brugere men jeg anbefaler at i overvejer jeres svar en gang til.
Idet der i min eksempel indgå det afløbstekniske, det vil sige kloakarbejde, gør i jer med rådgivning til lav-det-selv en bjørnetjeneste.
Det er nemlig ikke tilladt ifølge dansk lovgivning såfremt i ikke er kloakmester.
I eksemplet vil en god rådgivning indeholde afvisning af lav-det-selv af kloakarbejdet.

Min intention er at henvende mig til de bruger som denne side her henvender sig. Lav-det-selv mennesker.
Ved lidt større arbejde, som også indeholder eventuelle afløbstekniske problemstillinger, skal det på bundlinien stadigvæk være 'gratis'.
Derudover skal det som en selvfølge være proffesionellt med en vejledning som er brugbart for de her tilstedværende mennesker.
At i nu fører jer frem med at indikerer, at man risikerer ulovligheder eller tab af forsikringen med baggrund i ulovligt udført arbejde er vel ikke særligt smart.
I kan selvfølgeligt tilføje i jeres næste besvarelse at i skam har tænkt jer at anbefale fagfolk.
Så står vi med mindre lav-det-selv og størrer udgifter.

Ved nøjagtig overvejelse om at hvad min indlæg handler om og på hvilken måde i har svaret så er konklusionen at enten tilbyder vi det samme, nemlig god rådgivning som er behjælpeligt, lovligt og indebærer så meget som muligt lav-det-selv, med den pointe at rådgivningen fra jeres side påfører langt flere omkostninger til den pågældende lav-det-selv menneske og som er langtfra 'gratis', ellers er jeres rådgivningen baseret på samme princip, nemlig at holde sig til at være 'gratis', hvor der så kan være tale om ulovlige forhold. At i vil have en flaske vin for det er skam sødt.

Hvis jeg nu var så griske, eller som darstillet i et svar mere optaget i at tjene penge og udnyttelse af denne side, så vil jeg nu have holdt min kæft, sælget af omveje jeres rådgivning, og grinet på vejen til banken.

Ved nærlæsning af mit indlæg burde det egentlig være gået op for jer at jeg har tænkt mig at udvide lav-det-selv ide'n med formålet at det stadigvæk skal være 'gratis'. Og dette er efter min overbevisning på plads på denne her side.

I øvrigt anbefaler jeg at vi overlader bedømmelsen af vores intelligens eller vores hensigter til de neutrale bruger på denne her side i steden for at bedømme det indbyrdes. Det skulle der ikke være plads til i denne forum.

Myrlin
Annonce
Bare for at forenkle tingene: Vil du rådgive folk gratis, men have din kørsel betalt?

Green

Denne her side henvender sig til folk som vil gør det selv.
Denne her side har til formål at være gratis.
Opgaverne som folk gerne vil løse selv viser sig en gang imellem til at kræve udvidet løsninger som kommer ind i kloakområde.
Dette område er sværer at løse på denne her side.
Hvis en bruger vil have en 100% vejledning til at udfør sit belægning så er der ingen problemer at gør som nu. Jeg sider på min PC og skriver en fantastisk god vejledning til ham. Gratis og uden rødvin.
Det som jeg har prøvet at beskrive er forbundet med 100% vejledning plus komme ude og gennemgå projektet plus finde de passende løsninger.
Dette er så opgaven.
Formålet er at det helst ikke skal koste den pågældende lav-det-selv bruger noget.
Jeg har følgende overvejelser:

Omkostninger: Brugernes opgave kræver en del kloakarbejde som inkluderer at der skal fortages kvalitætsstyring. Dette er i de fleste tilfælde en fast pris.
Brugernes arbejde kræver derudover udført arbejde udført af en kloakmester idet det er en lovkrav.

Betingelser: Brugeren er en lav-det-selv mand. Begge parter er enig om at der ikke må opstå et misbrug. En løsning på professionellt plan skal helst vær påkrævet på grund af arbejdets karakter.

Udforming: Udkørsel samt gennemgang af projektet. Vejledning samt finde den passende løsning. Bagefter udlevering af følgende materiale til brugeren:
-Omfattende, dog kort beskrivet, vejledning til udførelse af arbejdet samt eventuelle forhold som kan opstå til brugeren.
-Omfanget af arbejde som kan gøres selv.
-Beskrivelse af arbejdet som skal udføres af fagfolk samt beregnet omkostninger.

Gratis-principet: Løsningen påkræver omkostninger til brugeren som det er formålet at ophæve igennem videregivelse af rabatter. På bundlinien skal løsningen stadigvæk være 'gratis'.

Problemstillinger samt deres nuværende løsninger:
En lav-det-selv bruger kan på grund af sit eget indsats holde sine omkostninger så langt ned som muligt. Det er dog altid sådan at der opstår omkostninger, når problemstillingen indebærer afløbstekniske problemer. Ved en god og brugbart vejledning kan dette i forbindelse med 'rabbater' undgås. Dette indebærer selvfølgelig at brugeren virkeligt gør så meget som muligt selv. Ved at vejlede brugerne på denne professionelle plan kan man hurtigt tænke på at man 'stjæler' arbejde fra fagfolkene, dog er der i rette udforming ikke stor risiko for det. Ved udregning finder man hurtigt ude af at det virkeligt kun kan betale sig ved at man gør så meget som muligt selv. Derfor er der her tale om en 'kundegruppe' som er forskelligt fra den, et firma henvender sig til.

Rådgivning: I materialet til brugeren skal indegå informationer som gør brugeren i stand til at finde fagfolk efter eget ønske. Der må ikke opstå en binding til rådgiveren. Materialet indeholder beskrivelse af arbejdet og beregnet omkostninger. Omkostninger er vejledende men ikke bindende.
Kvalitætssikring kan ligeledes delegeres til et firma efter eget ønske. Skal dog helst være den samme som udfører arbejdet idet en del af kvalitætssikringen er at kontrollerer arbejdet.

Dette er i sig selv en vanskelligt projekt fra min side. Som autoriseret kloakmester er det en betingelse at jeg har en ansættelse på 37 timer om ugen. Derfor er dette her en sidearbejde. Og ikke et arbejde som jeg har tænkt mig at blive rige på på grund af nogen dumme bruger som før nævnt af en kommentar. Derudover bliver det en udfordring at opfylde principet. Som det kan sees er det ikke en voldsom mængde henvendelser jeg regner med. Jeg regner med at det ender med at jeg kan tilfredsstille nogen enkelte bruger og deres lav-det-selv projekt. Andre bliver hjulpet lidt af omveje idet det af mig udleveret materiale, som indeholder de generelle vejledninger, nok ender her på siden. Passer mig fint hvis det kommer så langt. Et eventuelle misbrug hvor folk udelukkende gå efter rabatter for at opnå besparelser ved tilbudsgivning af fagfolk bliver ikke tolereret og derfor holder jeg det maks på gratis. Aldrig på besparelser. En eventuelle gevinst, som jeg ikke regner med, sætter jeg gerne i en pulje til projekter som ikke helt kan laves gratis. (Omkostninger skal dækkes. Løn skal dækkes.). Hvis Håndværkeren eller opsætteren af denne her side, Jørgen hedder han tror jeg, ønsker at bistå og checke så kontakt mig for en eventuell løsning. Håndværker? Jeg lover dig ikke en flaske rødvin. Og lade være at kalde mig for dumt. :-). Om min ide kan omsættes til virkeligheden vil tiden vise. At jeg vil have en fair løn er mit krav. I kan kælde mig griske hvis i vil, det rører mig ikke, men jeg har ikke tænkt mig at røvrende folk. Jeg har i øvrigt et ry som håndværker, som jeg er interesseret i at beholde.

Dermed har jeg vist nok besvaret de fleste spørgsmål.
De sidste to stillet spørgsmål:
Vil jeg have min kørsel betalt? Det kan du tro.
Rådgiver jeg folk gratis? Er du sindsyg? Det skal helst ikke koste dem noget men jeg har tænkt mig at udføre et stort arbejde for dem. Selvfølgeligt skal jeg have mere end en flaske rødvin til det. Husk at det skal være 'gratis'. Folk skal helst ikke betale for det. Jeg skal helst ikke gør noget med tab. Gratis på bundlinien er svært nok. Jeg render i hvert fald ikke rund og deler kvalitætssikring og rabatter ude gratis. Og betaler selv for det.
Gratis er alle mine råd herinde. Også svarene. Skal jeg have den 'rådgivningsfirma' op at stå så seer det anderledes ude.
Men hvis en af jer har tænkt at gør det samme og så oven i købet gratis så beder jeg om en hurtigt tilbagemelding. Så har jeg arbejde til jer. (En lille joke ved siden af.)

Myrlin

Bla, bla, bla... ja, jeg skal have penge for det... bla. bla, bla...

Alle råd herinde er gratis. Hvorfor skulle man betale for at få dig ud og rådgive, når man ved tilbudsgivning kan få en fagmand ud og kikke gratis? Samtidig kan man pumpe ham for lidt oplysninger og give ham en bajer. Så er han glad :-)
Resten kan man jo så spørge om herinde. Og så har man pludselig sparet både din løn og kørsel.

Det med kvalitetssikriking... altså, de fleste herinde er LDS'ere derhjemme. Og jeg tror ikke der er nogen der går så meget op i det med at have en mappe stående med alle de smukke formler

Det du skal have fat i er firmaer som har et lovkrav der siger de skal have et SKS. Du rammer helt ved siden af med din reklame/henvisning til eget firma.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Ja Ja , vi kender nok alle typen der kan bruge 8 timer på at forklare hvordan man slår et søm i et brædt, du skulle have været Advokat Myrlin. De kan også sige en hel masse uden at sige noget som helst.
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis