Havnen som legeplads

Hej alle.

I går nåede vi Rødvig (igen) på vores lille sommertogt.

På vej ind i havnen var vi få meter og en håndbremsevending fra at kuldsejle 3 børn i en lille gummibåd, som lå og legede på kryds og tværs af havneindløbet.

I dag lå de igen og legede, fuldstændig uden hensyntagen til trafikken ud og ind af havnen.

Til sidst blev vi så mugne, at vi fandt ejerne (i en kæmpe motorbåd med KDY-flag) og gjorde dem opmærksom på, at der findes smartere måder at komme af med sine børn på.

Med risiko for at lyde som nogle wannabe-søfolk, så fatter vi simpelthen ikke at forældrene ikke selv kan se det. Er det os, der er helt forkert på den eller hvad?

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Hej alle. I går nåede vi Rødvig (igen) på vores... Vis hele indlægget
34 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af lynæs den 08-08-2008 21:09
Ja. og et er helt fantastisk godt set, der er nok lidt Mensa over det. Men sådan har det bare altid været og dog er udviklingen gået stærkt. Man kunne jo, som et ekspriment ta' en landkrabbe, som aldrig har været i en marina før, og spørge ham " hvem tror du det er, der har flest både her i havnen ?" . Tja børn er det jo nok ikke. Unge mennesker har jo travlt med at etablere sig med hjem, børn, hund og bil, så dem er det nok heller ikke. Det må være folk som i en årrække har sparet op til båd eller har opnået en friværdi i huset, de kan bruge, kunne man tænke sig svaret lød.
Kunne det være en forklaring på alderssammensætningen.

Hvad angår de småbåde, som fiser rundt, så er de vel bare en slags parkering til børn, man ikke gider beskæftige sig med.
Og krabbefiskernes forældre har bare ikke friværdi nok til en jolle......okay så er jeg med!!!!

Det skal jeg ikke kunne sige, men der har altid manglet en generation i havnen, og med den stadig længere varende uddannelse folk får i vore dage, er det vel kun naturligt at det varer længere fra man stopper som junior, til man får råd til egen båd. Og da folk i min alder nægter at være gamle, ja så sejler vi videre, også med gråt hår. Da vi skulle være i flertal, burde det så ikke ud fra almindelige demokratiske principper, være os, som bestemmer, ikke mindst da vi så også er dem der betaler mest.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jo mere man tænker over emnet jo flere ting dukker op.
Undersøgelser viser at børn ikke kan overskue trafik (ikke på villaveje men alm. trafik) før de er ca. 11 år.
Ud fra det skal man som sejler også kunne forstå at børn under 11 år vil blive forvirret hvis der er f.eks. 2 både på vej ind og 1 på vej ud og samtidig sidder der en og råber at de skal flytte sig, mens en stor båd er ved at lægge til lige bag dem.
Jeg mener ikke børn skal kede sig ihjel når de er i havne og er ikke negativ over for dem.
Men jo jeg kan da godt sidde og skule lidt og tænke hmmmm når farmand eller bedstefar har hældt for meget olie i benzinen så det lugter i en vindstille havn.
På den anden side så giver det liv i havnen.
Løsningen må være noget i retningen af simple regler for leg i havnen.
f.eks. sejlads i havneindløb er forbudt med mindre man er på vej ind eller ud.
Sejl ind til siden når der kommer andre både på vej ind eller ud.
Hvis der sidder en gnavpot og råber efter jer, så sejl over i den anden ende af havnen.

Jeg vil samtidig give Lynæs ret i at "mellem-generationen" har for travlt med at etablerer sig og jo der er nok nogen i etableringsalderen der vil føle sig trådt over tærene, men når mange køber både til over en million er det nok de færreste der samtidig med nyt hus, små børn og stor bil der har overskud (både mentalt og økonomisk) til havne- og sejlerlivet.
For en del år siden var det forsidestof i bådblade at en børnefamilie skiftede ejerlejligheden ud med en katamaran til 2 millioner de kunne bo i.

Nå tilbage til emnet.. For at kører knallert skal man have kørekort og være fyldt 16 år. Man skal helst ikke cykle i for trafikeret områder før mar er omkring 11 år. Så rent sikkerhedsmæssigt burde børn i 6 til 10 års alderen, højst udstyres med en gummigbåd i snor ved ens båd og ellers skal de fiske krabber.
Men i den virkelige verden tror jeg ikke jeg kunne sige nej til min egen søn hvis jeg havde en gummebåd med en lille motor, på slæb. Men ville forklarer ham hvordan han skulle opfører sig og så holde øje med ham indtil jeg følte mig sikker.
Og endelig, hvis en pode har været i en farlig situation og efterfølgende får en balle, vil han helt sikkert ikke tage skade, bare ballen er retfærdig og ikke et surt opstød.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

den rammer du godt grandoldman selvfølgelig skal vi vise hensyn men der skal være plads til alle .men var det kun børn der var til gene var problemet ikke så stort har oplevet at en stor sejlbåd vender rundt på en tallerken i et strømfuldt smalt sejlløb skælskør fjord helt uden at kikke sig for jeg måtte slå fuld kraft bak for at undgå sammenstød og blev overhalet samme sted hvor max fart er 3 knob af en kæmpe speedbåd med fuld skrue på nok 30 knobb selv om vi har en 30f båd blev vi oversprøjtede og alt løst gik i dørken og blev oversprøjtet med kaffe det syntes jeg er et støre problem end et par legende unger.dette er sket på de sidste 2 ture.

der er altid solskin bag skyerne

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis