Havnen som legeplads

Hej alle.

I går nåede vi Rødvig (igen) på vores lille sommertogt.

På vej ind i havnen var vi få meter og en håndbremsevending fra at kuldsejle 3 børn i en lille gummibåd, som lå og legede på kryds og tværs af havneindløbet.

I dag lå de igen og legede, fuldstændig uden hensyntagen til trafikken ud og ind af havnen.

Til sidst blev vi så mugne, at vi fandt ejerne (i en kæmpe motorbåd med KDY-flag) og gjorde dem opmærksom på, at der findes smartere måder at komme af med sine børn på.

Med risiko for at lyde som nogle wannabe-søfolk, så fatter vi simpelthen ikke at forældrene ikke selv kan se det. Er det os, der er helt forkert på den eller hvad?

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Hej alle. I går nåede vi Rødvig (igen) på vores... Vis hele indlægget
34 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Naaa, gad bare ikke kommentere på Hasseltoft, som mener at laveste styrefart stadig er for hurtigt, hvis man har hjertet hængende oppe i halsen, fordi en gummibåd pludselig kommer pløjende to meter foran stævnen med børn, som ikke har den fjerneste forståelse for, at de dels sætter deres eget liv på spil, dels er årsag til nogle ret hidsige undvigemanøvrer, man sagtens kan være foruden, når man er på vej i havn.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Man kan vel kort resumere at, hvis nogen suser rundt i småbåde i havnen, så har man faktisk normal vigepligt overfor disse, og skal altså vige, hvis man skal efter reglerne. Er der en max. fart i havnen skal den selvfølgelig overholdes, men det er ikke ensbetydende med at man ud fra sikkerhedsmæssige grunde kan holde den fart. Måske kan det medføre en standsning, hvilket for en båd med påh.motor eller Z-drev i bare lidt vind kan medføre betydelig afdrift, samt mistet kontrol over båden. Så i snævre havne kan der hurtigt opstå problemer. Hvad angår styrefart er det jo forskelligt afhængig af bådtype, de førnævnte har ikke meget styring ved 2kn, mens min gamle skøjte ingen problemer har. Så det !!!!

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jamen Albino du er da i din gode ret til ikke at gide tale med mig, selv om jeg er noget forundret.
At du lægger ord i munden på mig, er jeg til gengæld ikke så glad for.
Jeg har ikke skrevet at laveste styrefart er for hurtigt, tværtimod skrev jeg:"Det er jo ikke nødvendigt at gå hurtigere end laveste styrefart"
Resten af dit indlæg er heller ikke noget jeg har skrevet eller mener, Tværtimod starter jeg mit første indlæg med at skrive:
"
Hej. Jeg er sådan set enig med stort set alt det foregående"
det gælder også dine indlæg. Indrømmet det var måske en lidt nem måde at komme omkring det på, men jeg syntes at problematikken omkring vildt sejlende børn, deres manglende viden og deres ligeglade forældre faktisk allerede var fint belyst.
Ligeledes skriver jeg i mit andet indlæg:
"
Det er en fundamental søfartsregel at man altid skal gå med sikker fart, altså ikke hurtigere end forholdene tillader.
Dette gælder også for børn i gummibåde."
Til slut vil jeg lige for en sikkerheds skyld sige. Jeg har ikke og vil ikke beskylde dig Albino for at sejle for stærkt, det har jeg af gode grunde ingen mening om, da jeg jo ikke var tilstede.

Venlig hilsen Jesper

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej Lynæs

Du har en pointe med hensyn til styrefart og afdrift.
Hvordan forskellige motortyper har indflydelse på det, ved jeg ikke noget om, så det er interessant.
Ligeledes ved jeg heller ikke noget om motorbåde.
Er Z-drev det  samme som sejldrev?
Ellers har afdrift vel noget med køltype, deplacement og hvor meget vinden kan tage fat i i overbygning og rig.
Jeg  sejler selv mest Bianca 27 og her er der heller ikke de store problemer med afdrift, langkølet, relativ højt deplacement, forholdsvis lavt fribord og indenbordsmotor med aksel.

Venlig hilsen Jesper

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Pointen er vel at de små poder i gummibåde med motor skal have at vide at havne normalt ikke er en legeplads og at de skal flytte sig når der kommer både der skal ind eller ud. Hvis de skal til at sejle efter søfartsregler så bliver det vel for bøvlet, de er jo hurtigt væk hvis de vil. Børn kan jo ikke vurderer om bådene kan holde styrefart eller om de skal vige helt fordi en kommer for sejl.
Jeg er faktisk mere utryg ved dem der kommer sejlende ind i havnen med alt for høj fart.. Det er jo ikke altid de kan nå at bremse. Jeg så bla. en stor jernbåd rive en gummibåd med sig. Gummibåden stak ca. ½ meter ud mellem 2 pæle, men jernbåden sejlede så stærkt at han ikke kunne nå at stoppe og var så tæt på pælene at han heller ikke kunne dreje ud, uden at agterenden tog gummibåden med sig. Det lyder heldigvis meget mere voldsomt end det er.

Jeg ved godt at nogen syntes de larmer, men jeg vil hellere have små både i vandet end knallerter der fræser rundt på havnen.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hej Albino

Jeg rundede Limfjorden i uge 31, det var ugen med sol og god vind, så det var fint og med god fart og med østenvind. Noget jeg lagde mærke til, rundt omkring i de små havne, det var at gennemsnitsalderen på det sejlende folk, den var lige så grå som vejrudsigten på en efterårsdag. Det kan måske også være med til at forstærke kontrasten til den rutine de ýngre sejlfamilier har (eller ikke har). Du har jo nok også været et ubeskrevet blad engang i fordumstider, men du kom selvfølgelig igennem den tid uden bøffer. Og netop derfor, Albino, er det vigtigt at nogle så dygtige sejlfolk som dig, simpelthen går ind og øser af dette overflødighedshorn af sejlviden.

Nå Jepe, du forsøger dig lige med en gang sarkasme, det er da ihvertfald noget nyt i dette forum, hvor det normalt er argumenter, som dominerer.

ErikChristensen 

Han har jo ret , de fleste er jo ældre menesker i havnene , og er der børn er det som oftest med bedsteforældrene, og de gider da ikke komme der når de bliver større, hvis de hele tiden ser sure ældre mænd, vi skal nok se lidt mildere på fejltagelser fra deres side under leg, og så prøve at tale venligt og roligt om problemet så de får lyst til at sejle (og kan købe vores både når vi bliver for gammle)

Ja. og et er helt fantastisk godt set, der er nok lidt Mensa over det. Men sådan har det bare altid været og dog er udviklingen gået stærkt. Man kunne jo, som et ekspriment ta' en landkrabbe, som aldrig har været i en marina før, og spørge ham " hvem tror du det er, der har flest både her i havnen ?" . Tja børn er det jo nok ikke. Unge mennesker har jo travlt med at etablere sig med hjem, børn, hund og bil, så dem er det nok heller ikke. Det må være folk som i en årrække har sparet op til båd eller har opnået en friværdi i huset, de kan bruge, kunne man tænke sig svaret lød.
Kunne det være en forklaring på alderssammensætningen.

Hvad angår de småbåde, som fiser rundt, så er de vel bare en slags parkering til børn, man ikke gider beskæftige sig med.

ErikChristensen 
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis