Havnen som legeplads

Hej alle.

I går nåede vi Rødvig (igen) på vores lille sommertogt.

På vej ind i havnen var vi få meter og en håndbremsevending fra at kuldsejle 3 børn i en lille gummibåd, som lå og legede på kryds og tværs af havneindløbet.

I dag lå de igen og legede, fuldstændig uden hensyntagen til trafikken ud og ind af havnen.

Til sidst blev vi så mugne, at vi fandt ejerne (i en kæmpe motorbåd med KDY-flag) og gjorde dem opmærksom på, at der findes smartere måder at komme af med sine børn på.

Med risiko for at lyde som nogle wannabe-søfolk, så fatter vi simpelthen ikke at forældrene ikke selv kan se det. Er det os, der er helt forkert på den eller hvad?

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Hej alle. I går nåede vi Rødvig (igen) på vores... Vis hele indlægget
34 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
ved godt at det kan være både farligt og irriterende med både småjoller og knallerter meeen kommer så til at tænke på mig selv som 12 årig det er jo en del af min opvækst der har gjort at jeg i dag elsker at færdes på vandet så engang imellem bider jeg mig selv i tungen når de larmer eller har rinset fisk på bådbroen.hvad var det nu ham den langhårede i isral sagde var det noget med den rene skulle kaste den første stenmvh kim

der er altid solskin bag skyerne

Ja men den gang stod dine stolte forældre vel ikke og tog billeder af dig og syntes det var helt fint at du satte liv og lemmer på spil?

Det er ikke børnene, der er vores tema - de er, som de får lov at være - og det var vi andre jo også - men forældrenes manglende omtanke.

ved godt hvad du mener men istedet for at forbyde og lave regler kunne man måske lave nogen baner eller anvise nogle steder hvor de kunne få lov til at slå sig løs og måske lære noget samtidig.det er måske ikke nok at være spærret inde på en lille båd og se påat far og mor hygger med rødvin ungerne skal jo også gerne have en god ferieoplevelse ellers vil de jo ikke med næste år.

der er altid solskin bag skyerne

Det er jo ikke det at de er der, der er mit problem, men hvor de er.
Hvis farmand kan forklarer dem hvordan de starter og styrer en motor, kan han vel også forklarer dem at de skal flytte sig for andre både og holde sig væk fra indsejlingen, hvor de er svære at få øje på pga. molerne.
Jeg bliver lidt utryg når jeg sejler kollisionskurs med sådan en purk og ikke har nogen ide om hvad han har tænkt sig.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Vi har heller ikke det fjerneste imod at de ligger og 'pluller' rundt inde i havnebassinet, så længe de går af vejen når der kommer både, som har mere brug for pladsen.

Men nu er vi landet i vores hjemhavn, efter 13 dage med vekslende mekanisk held, meget vestenvind, 3 dages indeblæsning i Rødvig, som er hyggelig nok, men meget usund for leveren, har oplevet folk som vil parkere en 10 tons sejlbåd i 4. position med vores lille youghurtbæger allerinderst i lumsk vind og mange andre spændende oplevelser.

Vi kommer lige fra en velbesøgt turisthavn, med natteliv, knallerter på havnen, højrystede mennesker... Her i Ishøj Havn står stilheden ned i stænger, det er totalt havblik, ingen naboliggere henover båden. Så vi bliver natten over og venter til i morgen med at tage hjem til rudekuverterne og hundene, der skal tømmes regelmæssigt.

Så lad os slutte debatten med et par stemningsbilleder fra 2635 Istanhøj

Annonce
Hej Lars og Elizabeth...
Sikke nogle skønne billeder!! :-) Det er sådanne billeder der gør man glæder sig over at være komme i gang med sejlerlivet..

Mht. børn og havnen som legeplads.. Vi har selv 2 drenge i 5-6 års alderen og når de en dag vil til at sejl i gummiskiv, ja så får de et par velmente ord med på vejen om sømandsskab samt hvad man skal passe på mht. store både. Iøvrigt synes jeg slet ikke at en havn skal bruges som legeplads...
Det må vel være havnefogden der skal sætte ind da havnen er hans ansvarsområde, er det ikk?? At forældrene ikke kan se det farlige i disse situationer, fatter jeg ikke en skid af. De må sgu være dummere end gennemsnittet!!!
Der skal da ikke meget fantasi til at gennemskue hvad der sker hvis en 7-8 tons ramme 40 kg i gummigåd!!
I yderste instans må man vel politianmelde det. Politiet er jo mere "på" mht. vandvejne. Og jeg må nok sige at vi ville sgu være noget kede af at skulle ned i vores lokale havn som redningsdykkere for at hive unger ud af vandet der er sprættet op af div. sejlbåde!!

Forældre!!! Tag dog jeres ansvar alvorligt!!! :-)

God vind til alle.

Hej
Jeg er sådan set enig med stort set alt det foregående.
Jeg vil bare lige gøre opmærksom på den anden ende af problemet: For høj fart i de danske havne, havnelosen i de fleste havne siger 2 knob, hvilket svarer til rolig slentren. Med den fart tror jeg alle børn i gummibåde er uden for livsfare.
Desværre oplever jeg at flertallet af både sejler for stærkt i havnene.

Om styrbord Jesper
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Vi har nu ikke oplevet for høj fart i de havne, vi har besøgt - bortset fra den bulk-carrier, der nær havde parkeret vores svenske badekar midt i toiletbygningen i Nykøbing F. Havn.

Det, vi oplevede, var, at den lille gummibåd kom fræsende tværs over havneindløbet, fra bag molehovedet, så vi ikke havde en jordisk chance for at se den, før vi nærmest sejlede den ned, og de tre unger i den gjorde absolut intet for at undgå os.

De var hjemmehørende i en kæmpe motoryatch med KDY-flag, så man kunne vel have forventet at forældrene havde bibragt i det mindste den ældste, der sad ved roret, en lille smule sømandsskab, inden de sendte dem afsted.

Hvem ved deres sansers fulde brug ville sende deres børn ud i gocart på parkeringspladsen foran Fisketorvet og så bare gå ned og drikke kaffe eller stå og fotografere deres poders leg, mens bilerne fortvivlet forsøgte at undgå at ramme dem?

Jeg mener ikke at jeg ser både der ræser rundt i havnene,men mange der har lige lidt for meget fart på, til at udføre deres havnemanøvre rolige og udramatiske. Det er jo ikke nødvendigt at gå hurtigere end laveste styrefart. (Den eneste ulempe ved dette er, at man så ville gå glip af de underholdende mand kone dramaer ved havnemanøvre :-)
Det er en fundamental søfartsregel at man altid skal gå med sikker fart, altså ikke hurtigere end forholdene tillader.
Dette gælder også for børn i gummibåde.

Hvordan kan man så vide hvornår man sejler for hurtigt?
Her er et par tips:
Hvis halvdelen af havnen springer op og står parat på deres både til at tage fra, sejler du for hurtigt.
Hvis du ser dig nødsaget til at råbe bandeord efter din kone, sejler du for hurtigt.
Hvis du er bange for at gøre skade på børn i gummibåde, sejler du for hurtigt

Venlig hilsen Jesper
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jesper..
du har sgu så ret som man kan have.
der er en del der åbenbart synes det er svært at styre sin båd hvis den kun går med 3 kn.
det er nok dem der er den største farer i havnene, ikke en gummibåd i tomgang eller lige derover.
ungerne og de voksne kan fræse udenfor havnen og ikke LIGE udenfor.
jeg har selv børn i en gummiracer, (6 og 10år) de har lært hvordan man ter sig i en havn.
men det hjælper sgu ikke hvis der kommer en der ikke ved hvordan man skal te sig
trods min. 40 år og stor båd kommer tonsende igennem havnen og mener at størrelsen gir ret.
SÅ blir jeg sgu sur...
så tager jeg måske en lille tur i gummibåden......
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis