Køb af brænde nær Sorø

Hej alle

Har nu fået installeret vores nye brændeovn (Aduro 3 - forrygende ovn!) og kan så passende begynde at tænke på at få skaffet træ. Jeg får en sending fra min svigerfar, men det er næppe nok til at nå gennem vinteren og jeg skal derfor have noget mere træ.

Derfor: skyd løs hvis du kender et godt tilbud. Jeg har selv fundet et tårn (3 skovrummeter) blandet løvtræ incl levering til 1250,-, men tænkte at det måske kunne findes billigere.

På forhånd tak

Torben
Hej alle Har nu fået installeret vores nye... Vis hele indlægget
34 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Sluppermand - jeg trode vi havde nedlagt våbnene og sluttet fred - men det var en kort våbenhvile...

Hvorfor bringer du nu ovntørring ind i billedet? Så er vi på vej til at sammenligne pærer og æbler. Det meste brænde der sælges færdigt, er tørret på helt normal vis. Vores diskussion tager udgangspunkt i et regulært stykke savet og kløvet brænde - kan det bedst betale sig at købe det færdigforarbejdet, eller bearbejde det selv...  Vi kan godt tage ovntørring med i billedet hvis du synes, men så skal du jo også ovntørre dit selvskovede brænde og indregne de dermed forbundne omkostninger og brændværditab i regnestykket...

Det er en fin artikel på Bregentved-siden. Men lad nu være med at misbruge tallene. Uddraget forholder sig til besparelsen ved at skifte fra olie til brænde. I artiklen mener man, at der er sparet 3000 ved at skifte til brug af færdigforarbejdet brænde - og 9000 sparet (i forhold til olie) ved at skove det selv. Besparelsen er altså (iflg. uddraget) 6000 kroner for 20 rummeter ved at skifte fra færdigforarbedet til selvskovet brænde, svarende til en besparelse på 300 kr. pr. rummeter.

Ligeledes tager den oprindelige artikel udgangspunkt i hvorvidt det kan betale sig at skove brænde selv, hvis man har et moderat forbrug på op til 3-4 palletårne, hvilket svarer til 10 rummeter brænde – altså halvdelen af det ovennævnte. Du vil altså ved 10 rummeter brænde have en besparelse på 3000 kr. ved at skove selv.

Så mangler vi jo også lige at medregne udgifterne til indkøb, drift og vedligeholdelse af udstyr, transportomkostninger osv, - alle de omkostninger som også er nævnt i den artikel der er udgangspunktet for diskussionen.

Det er jo vanskeligt at sætte tal på, men lad os bare prøve for sjov skyld at få et indtryk af niveauerne. Motorsav, sikkerhedsudstyr, arbejdstøj og brændekløver sættes til en samlet værdi på 8000 kr., som forudsættes at have en levetid på 10 år – uden reparationer. Dvs. en omkostning på 800 kr. om året. Dertil kommer så drift og vedligeholdelse – benzin til saven og el eller benzin til kløveren, kædeolie, smøreolie, udskiftning af kæde, mv. – det løber op i 200 kroner før man får set sig om -  altså 1000 kr. om året til den del. Hertil kommer så transporten. Hvis vi antager at sankestedet ligger væk, og at en friskskovet rummeter træ vejer ca. 500 kilo (hvilket er mere end der må være på en almindelig hobby-trailer), ja, så skal der køres minimum 10 ture frem og tilbage for at få brændet kørt hjem – svarende til . Med en tungtlæsset bil og mange småture med start/stop, og bakke/manøvrere – ja, så ser benzinøkonomien helt sikkert skidt ud. Med km-afskrivninger på bilen har vi en transportudgift i størrelsesorden 500 kr.   

Altså en række ”skjulte” udgifter i størrelsesorden 1500 kr. Du kan sagtens pynte lidt på regnestykket med diverse justeringer, men det kan også sagtens se meget værre ud – jeg mener ovenstående giver et realistisk gennemsnitsniveau.

Summa summarum sparer du altså kun 1500 kr. på 10 rummeter – eller 150 kr. pr. rummeter – hvilket svarer til en enkelt overarbejdstime på jobbet. Din påstand må så være, at man kan selvskove en rummeter på under en time – og min påstand er, at det er umuligt. Alene køretiden i ovennævnte eksempel tager 20 minutter. Du har således under 40 minutter til at fælde træet, afgrene det, save det i stykker, læsse traileren, (køre hjem), aflæsse traileren, kløve brændet, stable brændet.

Det er rigtigt fine "hvis vi forudsætter" beregninger du laver. Min påstand er at ved en kombination af brænde og olie bruger denne husstand 700 liter olie om året og det er det der tæller; pengene er hjemme. 

Du har ret i at det er vanskeligt at sætte tal på, det må den enkelte gøre op, men du har ikke noget entydigt argument for, at det ikke kan betale sig at hente sit brænde selv.

Og så skal jeg nok stoppe.


Jamen der kan bringes mange ting ind i billedet, for du har ikke entydigt ret. Sådan er det.
Omkring brænde i tårne, så vidt jeg husker startede denne tråd netop omkring et "tilbud på brænde i tårn".

Størstedelen af det brænde der sælges i tårne er ovntørret, hvis du vil bevise det modsatte så vær velkommen, men undersøg markedet ordentligt.  Taler vi om tårne, taler vi i de _fleste_ tilfælde om ovntørret brænde.

Hvis du ikke er enig, så fortæl mig hvem der sælger "ikke ovntørret" brænde i tårne i forhold til indkøb . Næh, ovntørret brænde er absolut en del af denne diskussion og også en væsentlig del, da ovntørret brænde afgasser hurtigere end alm. brænde. Da det er gasserne der skal give varmen er det da en overordnet del?
.
Men nu skal jeg nok nedlægge mine våben og afslutte krigen; jeg skal nemlig i skoven og hente brænde som skal spare mig for en olieudgift på ca. 7000 kr.  Det koster mig knap 2000,- kr. + max 500 i driftsomkostninger, så jeg kan igen i år lægge min. 4500,- oven i feriebudgettet + det overskudsbrænde som jeg sælger til en god pris :-), det er jo ikke ovntørret.

Det er hvad vi herhjemme får ud af det og så er jeg egentlig ret græskkatolsk overfor de sandsynlighedsberegninger du kan komme med omkring trailere, tomgangsregulativer, slibning af kæder, kædeolie mv,; sådan har det fungeret her i ca. 5 år med _overskud_ og jeg er ikke et øjeblik i tvivl om, at andre med bare en brændeovn kan spare tilsvarende beløb ved at selvskove.

Men som sagt; jeg skal nok holde op nu, hvor jeg skal i skoven og tjene de penge du påstår jeg _ikke _ kan tjene. . . . . .

Jamen, jeg kan da sagtens pynte på din udregning. Hvad nu hvis sankestedet ligger under 10 km væk, hvad nu hvis traileren kan klare mere end end du forudsætter. Hvis man allerede har sikkerhedsudstyr til rådighed i anden forbindelse. Der er alt for meget bla. bla. i dit indlæg.  Hvis du skal sætte tingene på spidsen kræver selvskovning ikke udgifter til sikkerhedsudstyr. Så kan du være enig eller uenig, men har du set hvor mange selvskovere der arbejder uden sikkerhedsudstyr? Så skal det måske alligevel trækkes fra udgifterne?

Annonce
Slubbermand – det er flot at I klarer jer så godt hjemme hos jer, men du må have mig undskyldt – det er faktisk uinteressant for denne diskussion, som handler om en generel betragtning af gennemsnitsdanskeren med et mindre forbrug på højst 3-4 palletårne, svarende til 10 rummeter eller mindre. Spørgsmålet i artiklen går på, hvorvidt det for den gennemsnitlige forbruger kan betale sig at overveje selvskovning som alternativ, eller om det er mere hensigtsmæssigt at få brændet leveret færdigt.

Du har da sikkert ret i, at der kan findes enkelte, som tilfældigvis har motorsav og kløvemaskine stående i forvejen, som tilfældigvis har en ekstrastor trailer stående, og som meget belejligt har en selvskover-skov lige rundt om hjørnet, og som i øvrigt stik imod eksperternes anbefalinger arbejder uden sikkerhedsudstyr. Men – Slubbermand – I tilhører en minoritetsgruppe.

Jeg ved ikke om du er efterlønner eller lign., men det lader i øvrigt slet ikke til at du ”fanger” tankegangen om at substituere selvskovningen med alm. lønarbejde, således at der reelt ikke skal penge op af lommen, men at man blot skal afveje hvilken arbejdsform der er mest effektiv og dermed giver mest ”fritid” efterfølgende. Det virker heller ikke som om du er i stand til at træde tilbage og se ud over din egen situation og i stedet lave en overordnet og generel betragtning.

Som ”tmeldgaard” også skriver i debatten forleden, mener jeg, at det må være et objektivt faktum, specielt da efter dokumentationen i denne meningsudveksling, at selvskovning under de ovennævnte forudsætninger ikke kan betale sig rent økonomisk – generelt betragtet. Men der kan være mange andre gode og legitime grunde til at skove selv – det er blot en helt anden historie.

I rest my case…

Selv hvis man starter fra bunden og skal anskaffe sig en motorsav og sikkerhedsstøvler og bukser, leje en brændeflækker, så vil det over en årrække kunne betale sig, selv hvis man kun forbruger en mindre mængde træ som du selv nævner.

Hvis du vil gøre selvskoverarbejde op efter din timeløn på arbejdet, så gerne for min skyld. Hvis arbejdet er ordentligt planlagt, kan der holdes en god timeløn. Jeg kan sagtens se på selvskovning med en overordnet og generel betragtning og som sagt, hvis arbejdet er ordentligt planlagt kan der holdes en god timeløn.

Der er for mange "hvis vi forudsætter" i den "dokumentation" der er bragt og vi to bliver altså aldrig enige om dette emne.

Slut - færdig, EOD.

Uanset om man selvskover eller ej (jeg tager kun det træ der lige falder mig i hånden når jeg er ude og fælde træer for venner og familie), så er de kr. 1250,- for et brænde tårn der er beskrevet i teksten en ganske fornuftig pris hvis den inkluderer levering (uanset om træset er ovntørret eller ej, bare det er klart til brug nu). Der er nemlig desværre ret mange forhandlere der vil have transportbetaling pr tårn, uanset om du skal have et eller 10 tårne. Det er efter min mening usmageligt, da udgifterne til at køre med et ekstra tårn kun er marginalt højere end ved at køre med det første.
Når det så er sagt, så er prisen på brænde i år ret lav. Muligvis pga den milde vinter sidste år, og den fine sommer der har givet et pænt overskud i mængden af skovet træ.
Når det er sagt, så findes der masser af firmaer der kun tager EN betaling for levering, hvad enten du skal have 1 eller 5 tårne. Så hvis du ved at du skal have min 4 tårne, så køb dem med det samme og spar derigennem penge på levering (hvis du altså har pladsen til at have 4 tårne stående på en gang).
Ja, færdigt biobrændsel er blevet billigere i år. Politiken har også netop offentliggjort en prisundersøgelse på træbriketter, der viser, at briketterne er 10% billigere end sidste år - mens olien er steget 16%.

Mht. transport mener jeg nu ikke der er helt rigtigt at mængden af brændetårne er ligegyldig for transportomkostningen. Det vil den selvfølgelig være, hvis det er en lokal brændehandler, der selv kører direkte ud til kunden og hjem igen på baggrund af en bestilling. Her vil omkostningerne selvfølgelig kun være marginalt større, hvis der er ekstra tårne med. Men de større landsdækkende leverandører kører jo ruter - enten med egne vogne eller med fragtmænd, og her planlægges ruterne så bilerne er fyldt mest muligt op. Her betaler man altså pr. palleplads - og 2 paller fylder dobbelt så meget - og koster dobbelt så meget som én palle.

I mit firma sender vi både pakker og paller med Danske Fragtmænd, og her betaler vi også pr. palle.

Du skriver at der er masser af firmaer der kun tager EN betaling for fragt - dem vil jeg da gerne høre om, for så skifter vi over til dem :-)
Tja, når jeg køber noget som helst fra en af danske trælasts forhandlere (silvan, stark diverse tømmerhandler), så betaler jeg kun 1x fragt uanset om jeg bestiller 16 tons materialer eller en halv kasse skruer. Men hvem der så LEVERER er så op til dem. Nogle gange er der 3x34, nogle gange kommer der en medarbejder forbi, andre gange igen er det forskellige transportfirmaer eller vognmænd. Jeg er rimeligt overbevist om at de har mere end en leverandør og sagtens, pga. deres størrelse blandt danmarks største virksomheder, har gode muligheder for at få en god fragtrate.
Kig evt. på e-shop.silvan.dk der kan du resten af ugen købe en palle bio-briketter for ca. kr. 1400,- levering er kr. 300,- uanset antallet af paller. Det er vel også ganske rimeligt at fortjenesten skal være på varen, ikke på transporten.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis