Køb af brænde nær Sorø

Hej alle

Har nu fået installeret vores nye brændeovn (Aduro 3 - forrygende ovn!) og kan så passende begynde at tænke på at få skaffet træ. Jeg får en sending fra min svigerfar, men det er næppe nok til at nå gennem vinteren og jeg skal derfor have noget mere træ.

Derfor: skyd løs hvis du kender et godt tilbud. Jeg har selv fundet et tårn (3 skovrummeter) blandet løvtræ incl levering til 1250,-, men tænkte at det måske kunne findes billigere.

På forhånd tak

Torben
Hej alle Har nu fået installeret vores nye... Vis hele indlægget
34 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tak for debatten. Jeg vil blot indskyde at jeg tror mange har en stor tilfredstillelse ved selv at have skaffet brændet hjem selv.

Jeg tror såmænd at det er objektivt nok at man ikke sparer det store ved at gøre det selv, men selvfanget fisk smager jo også bedre end det man køber hos fiskehandleren. Selvom grej, fiskekort, transport osv gør at den blev meget dyrere.

Og så er der jo den fordel at man med en kløveøkse kan afreagere på et stykke træ frem for at tæske kone og børn
Det overordnede regnestykke for en selvskover eller en GDS, må vel være det antal kroner der skal op af lommen og du skal ikke hente dit brænde ret mange gange selv, før sikkerhedsudstyr og sav er hjemme. Jeg kan da hente ca. 15 rummeter for et godt stykke under det halve af hvad trådstarteren skal give, så kunne jeg endda leje en brændeflækker og stadig hive langt færre kroner op af lommen.

Jeg er ikke frelst, min belønning er et glas rødvin om aftenen også selv om jeg ikke har været i skoven.

Jeg vil da medgive dig at det kræver lidt mere plads når man skover selv. 
Jeg mener stadig at det kan betale sig at ordne brændet selv, med mindre at man konstant og uafladeligt jagter tilbud på brænde; selv om beskaffenheden varierer og så kan det endda knibe.

Men at det kan betale sig er der ingen der kan ændre min holdning til. De kroner der ryger ud af min lomme ved selvskovning, vil altid værre færre end ved færdigkøbt brænde og det er det der tæller.

Ja, jeg har prøvet at skove brænde, vi er en 3-4 stykker om det, det går rimeligt hurtigt, men jeg har ikke taget tid på det.

Mht. min timeløn på jobbet er det vel ret irrelevant, jeg skover i min. . . .fritid og betaler ikke tilnærmelsesvis det samme som købt brænde. Samtidig ved jeg at mit brænde holder en højere brændværdi end det der kommer i tårne.
Hvis du kan li' at skove brænde, er det jo en hobby, og økonomien er derfor irrelevant. Jeg taler om de af os, der ikke bryder os specielt om at skove brænde, og derfor må betragte det som arbejde på lige fod med alt muligt andet arbejde, som man ikke gør for fornøjelsens skyld, men fordi der skal mad på bordet, og varme i stuen. Jeg synes sådan set pointen er tydelig nok, men jeg skal gerne prøve at gentage den og omformulere den.

Når jeg har været på arbejde indtil kl. 16, står jeg i et valg: For at få brændsel, kan jeg nu vælge om jeg helst vil arbejde 1 time ekstra på jobbet (og derefter købe brændet færdigt for ekstraindtægten), eller om jeg hellere vil arbejde 2 timer ekstra i skoven. Økonomien er den samme - ved dagens afslutning har jeg samme beløb i lommen. Det handler udelukkende om hvor meget *rigtig* fritid der er tilbage, når brændslet er skaffet. Du hører så til den gruppe der gerne vil bruge ekstra tid på selvskovning - og det må vel tages som udtryk for at du kan li' arbejdet - og så er det jo al ære værd. Som den forrige debattør er inde på, er der både tilfredsstillese og fysisk udfoldelse i skovningen, og man kan jo også nævne mange andre fordele som frisk luft og oplevelser og i som dit tilfælde det kollegiale samvær med andre ligesindede.

Mht. brændværdi tror jeg vist du er "gået i skoven" - brænde får ikke automatisk en lavere brændværdi ved at komme i tårne. Hvis du selv fælder bøgetræ og sammenligner med det bøgetræ du kan købe i tårne - ja så er brændværdien nøjagtig den samme!

jeg læste for nogen tid siden en artikel om ovntørret brænde i tårne som konkluderede at brændværdien ikke var for god.

Men lad det nu ligge; vi to bliver ikke rigtigt enige om dette emne, du køber dit eventuelle brænde i tårne, jeg hygger mig i skoven og så er vi begge forhåbentlig tilfredse med udbyttet. 

Annonce
Well - det ville nu være fint med en reference til den nævnte artikel, hvis den skal bruges som vægtigt argument. Jeg kan nu ikke rigtig se hvordan man kan konkludere at brændværdien er "dårlig" - brændeværdi er nu engang brændværdi, og en stykke brænde har samme brændværdi, uanset om det er stablet i et brændetårn eller i din baghave. Og tro det eller lad være - men træet i brændetårne kommer faktisk fra skoven - måske endda de selvsamme træer som du og dine kammesjukker går og saver i :-)

Men du har ret - vi kommer det nok ikke nærmere... :-)
I vinteres kigge jeg lidt på brændetårne ved forskellige forhandlerer. Og man skal se sig virkeligt godt for da nogle af tårnene havde op til ½delen af brændet der var direkte rådden, og det er der ikke meget brændværdi i.
Enden på det hele blev et læs på 35 ksm blandet løvtræ til 7500,. leveret. Det var i længter fra 5 cm til 3 meter. Så noget af det skulle saves, og det hele skulle kløves. Men efter 2-3 uger inde var det klar til fyret.

Til kløvning købte jeg en 5-6 T kløver, til max 35cm stykker, og den klarede let det brænde, og 35 cm er absulut max til mit fyr.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Jeg har ledt og leder stadig efter artiklen - som omhandlede ovntørret brænde.  Jeg ved da godt at brændet i tårne også kommer fra skoven, det var ovntørringen artiklen gik på.

 

www.dapo.dk fandt jeg flg:Ovntørret træ
Denne type er normalt tørret langt ned og afgasser derfor meget hurtigere. Det kan være vanskeligt at kontrollere forbrændingen og ovnen kan blive overophedet.

Morsø jernstøberi skriver at ovntørret træ brænder meget hurtigt.

www.masseovne.dk  gør man opmærksom på at ovntørret træ brænder hurtigere.

men den oprindelige artikel har jeg endnu ikke fundet.
Fyring med brænde er god privatøkonomi, fordi der ikke er pålagt brænde CO2 afgift. Der er derfor umiddelbart 3000,- kr pr år at spare med de nuværende priser, hvis man istedet for 3000 liter olie om året bruger 20 rummeter brænde. Det er vel at mærke færdigt brænde bragt til døren. Hvis man selv vil gøre en del af arbejdet med brændet kan man spare yderligere. Hvis man er selvskover kan man spare 9000 kr pr. år. Og det er efter skat.

Denne fandt jeg på Bregentved.dk. Blot for en ordens skyld. 9000 kr efter skat for 20 rummeter brænde; tja. 20 rummeter kan jeg forholdsvis hurtigt lave til en fornuftig timeløn. . . .
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis