Yamaha 4 hk 2 takt. Jeg mister snart tålmodigheden!!!

Jeg er uden tvivl den mest uheldige i DK mht. motore.. Havde købt en lille sejlbåd på 20 ' og en tilhørende Johnsson 6 hk 2T. Den ville en dag ike starte i fremmed havn og besluttede mig til at købe en nyere motor.
Valget faldt på en næsten ny Suzuki DF4 4Takt og den var rigtig god...INDTIL den pludselig strekede midt i Øresund ,medens jeg sejlede stille og roligt, satte den sig(rep. sagde at der var løbet olie i cyl??) og en regning på 1110.- senere kørte den igen.. Kort efter begyndte den at ryge ...MEGET, og de fik den igen.

Nu siger de at den har saltvand i cylinderen..ikke meget med alligevel??
Så fik jeg fingere i en Tohatsu fra slut firserne 8HK 2 takt, men der er ikke nogen kølestråle.. Kan ikke rigtig få skiftet impelleren da der er lavet noget fusk med drivakslen, men må kigge på den igen..

Så tænker man... Jeg køber sgu en der kan køre indtil de andre komme til live igen og finder nu en Yamaha 4 hk 2T fra 1991. Den kører fint ved køb og er lidt uregelmæssig i tomgang men starter fin.
Den kaster jeg ind i bilen og kører glad med mit skiv. Ved ankomst sætter jeg den på, trækker i snoren...mange gange og INTET sker!!!!

Den er umulig at starte. Der ser ud til at være gnist på... den får masser af benzin(kan jeg se på tændrøret),men ikke en prut kommer der....

Hvad fanden sker der?????

Hjælp ønskes inden jeg opgiver og sænker hele lortet!!! fighting0020.gif

Hvem kan komme med gode råd hvordan en motor kan køre fint det øjeblik man tester den, for derefter ikke at kunne starte...bare fordi den er transporteret fra En havn til en anden.

Jeg fatter ikke en skid (og jeg er ikke helt ubekendt med motorlære og motorer)

HJÆLP!!!!!!ashamed0005.gif
Jeg er uden tvivl den mest uheldige i DK mht.... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Så vidt så godt, men jeg forstår ikke helt forklaringerne vedr. den 4 takter. Olie i motoren skulle da ikke få stemplet til at sætte sig, det skulle jo bare blive blæst ud med udstødningen, indtil tændrøret bliver så tilsodet at den stopper. Og nu skulle der så være vand i ? Det tyder på en defekt toppakning, men hvad tog de penge for at lave første gang ? Var det brødrene fusk & klamp du frekventerede ?

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jeg købte en gang en tusse-gammel Evinrude 18 hk (2T).

Den startede fint, men kunne ikke gå i tomgang.
Jeg købte en flaske "Redex" - og så vidt jeg husker skulle det halve i benzinen, og den anden halvdel skulle hældes langsomt i indsugningen.

Det gav en enorm røgsky på stranden - og hjalp.

Et andet råd kan være "dieselstart" på spraydåse - men kun som nødløsning.

Træd ikke på mine ledninger :o)
Citat fra lynæs

Så vidt så godt, men jeg forstår ikke helt forklaringerne vedr. den 4 takter. Olie i motoren skulle da ikke få stemplet til at sætte sig, det skulle jo bare blive blæst ud med udstødningen, indtil tændrøret bliver så tilsodet at den stopper. Og nu skulle der så være vand i ? Det tyder på en defekt toppakning, men hvad tog de penge for at lave første gang ? Var det brødrene fusk & klamp du frekventerede ?


He,he... Ja det fristes man til at tro... Det kostede også kun 1100.- kr ved det første besøg. Der "løsnede" de motoren ,men så ikke den anden fejl da motoren skulle skilles ad for at finde den.
Efter indkøb af specialværktøj (et autoriseret Suzuki værksted???) kunne de så adskille motoren og fand lidt vand i udstødningen og olieringe der sag fast.
Noget med at hvis man lægge den ned forkert kan kølevandet finde vej tilbage igennem udstødningen der hvor de mødes i benet...
Det er i hvertfald den forklaring jeg fik...

Fusk og klamp....Hmmmm????? Jeg siger ikke noget...
hvorfor satte den sig ?

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Tja, godt spørgsmål... Jeg ved det faktisk ikke. Deres forklaring var noget med at hvis der kommer olie ind i cylinderen så vil det blokere den, men det forstår jeg nok ikke ...
Jeg sejlede stille og roligt ..havde været hele vejen rundet om Ven, og havde sejlet en del af turen for motor da der ikke var meget vind den dag.
Var netop kommet forbi sejlruten da omdrejningerne faldt og den gik ud kort tid efter...Fik startet den igen men lidt efter gik den ned i omdr. igen, og så stoppede den meget brat.. Lød som om den satte sig, du ved, der var intet efterløb, som der plejer at være når en motor går ud.

Synes sgu det var vildt underligt (og det gør jeg stadig), at den kunne lave sådan et nummer... Fra 2/3 omdr. og så lige pludseligt..... Klunk!!!

Lortemotor!!!
Annonce
det lyder da mere, som et kølingsproblem. desværre kan det være gået hårdt ud over plejlstangs og krydspindslejer, da der kommer et enormt pres på dem, hvis stemplet går først stramt senere fast. det er svært at se, hvor den olie skulle komme fra. undersøg dette inden du smider flere penge i grams.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Kølingen kørte vist som den skulle. Kølestrålen var i hvert fald fin da den begyndte at lave ballade.
Jeg gider ikke mere pis fra den motor så jeg har nu købt en helt ny Tohatsu og den går bare godt.
har du stadig den tohatsu?

kim
den gamle altså

kim
Ja det har jeg. Har lige købt ny impeller til den så den er tæt på at blive fixet. :-) Den bliver sat til salg når jeg har lavet den..

Går ud fra du mener den 8hk to-takts?
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis