skal jeg holde mig fra fladt tag ?

Hej jeg skal til at købe hus for første gang og har kigget på et hus med fladt tag fra 1972. jeg har hørt man skal holde sig fra huse med fladt tag. er der nogle der har nogle gode råd .og kan man muligvis lave en lille hældning og er det svært/dyrt at lave
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er så uendelig mange huse til salg, så hvorfor lige vælge et med de iboende potentielle kvaler?
Vi har dog nogle venner, som byggede et sådant hus sidst i 60erne, som aldrig har haft de store problemer.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej Elvis.
Og velkommen på LDS.
Flade tage er sværere at holde tætte, der er ofte problemer med at vand kan trænge ind de særeste steder. Hvor dyrt det vil være at lave et tag med eks. 15 grader hældning er meget svært at svare på, men det vil nok være billigere at finde et andet hus når du som første gangs køber skal igang.
Nu kan det godt være at Tagtækker Claus har en anden mening, men det her var min.

V.h. Håndværkeren
Ældre flade tage kan være problematiske.
Nye tror jeg ikke der er problemer med.
Men sørg for at få en tagdækker med ud for at vurdere om taget er noget værd eller du skal have det skiftet indenfor kort tid. Han kan så samtidig give en indikation på hvad det vil koste. At lægge nyt giver også mulighed for at efter isolere, hvilket sikkert vil være en gos ide. der laves kileklodser beregnet til den slags efterisolering Og tagfladen får så en lille hældning samtidigt.

Tagdækker klaus skal nok komme med sin mening, ellers må du finde ham og sende en PB til ham...

MVH Njord
Ja og Nej. Du skal først og fremmest se på hvor gammelt taget er. Hvis det er forholdsvist nyt er der formodentligt 20 - 30 års garanti.

Fordelen med flat tag er at prisen for disse huse er en anelse mindre en huse med hårdt tag. Og du kan altid (medmindre naboen siger - NEJ) få lavet en 1. sal når du har brug for pladsen.

Men, det aller vigtigste er som sagt, tagets tilstand og alder....
Jeg har også selv fladt tag på et par af mine bygninger. Fladt tag er fint, men det er noget crap med indvendigt afløb. En smule hældning er meget bedre. Tilgengæld er det jo enormt let at vedligeholde sit tag når man har asfalt tag. Ulempen er at hvis det IKKE har været vedligeholdt et stykke tid, så er du på skideren. Et godt trick er at kigge på taget i eller umiddelbart EFTER regnvejr. Hvis der samler sig store lunker (vandpytter) på taget, så skal du bede om et kraftigt afslag i prisen, da taget ikke har været vedligeholdt ordentligt, hvilket kan betyde vandindtrægninger som du ikke kan se, men som kan være skyld i eks. svamp.

Det er lidt problematisk "bare lige" at lave hældning på taget. Selvfølgelig kan det lade sig gøre, men du skal regne med at det er et meget omstændigt arbejde, og vil koste dig omkring ligeså meget som hvis du vil have et helt nyt fladt tag. Som Njord er inde på så kan man i visse tilfælde dog "klodse op", men jeg er ikke tilstrækkeligt inde i den teknik til at jeg kan udtale mig om hvor god en ide det er.
Annonce
Hejsa

Bare lige et hurtigt input; Et par genboer med flade tage har fået lavet tage med hældning på i løbet af de seneste par år, og prisen for dette (inkl. noget med ovenlysvinduer osv.) lå et sted mellem 400 og 500.000 kr. for huse med grundplan på 150-160 m2 - så det er nok i den størrelsesorden du skal regne med.

Mvh
Rasmus
mange tak for den hurtige respons.der står i tilstands rapporten at der er flere dampbuler og folder i tagpappen og taget er med større områder med lunker ogheraf med stående regnvand og næste tagrenovering skønnes inden for 5-7 år. men kan man ikke bare lægge nyt tagpap.har hørt det ikke er så dyrt huset er på ca 170kvm er der nogle der ved hvad det koster
Jo, du kan lægge ny tagpap ovenpå den gamle, ganske problemfrit. Evt. tagvinduer skal man dog lige være opmærksom på at få tætnet korrekt rundt omkring. Du skal have under og overpap, samt en smule tjære, en stor ukrudts/asfalt brænder, nogle alusøm og lidt gas.
Hvis du køber ind til en billig penge, kan man normalt få tagpap (over og underpap) for omkring kr. 100,- pr kvm, sømmene er lidt dyre, omkring 1-2 kr pr styk, men du behøver normalt ikke så mange da underpapen sidder pænt godt fast af sig selv. Overpapen brændes på med asfaltbrænderen. Du vil kunne slippemed under kr. 110,- pr kvm hvis du finder et prdentligt tilbud p papen og laver det selv.

MEN, hvis taget alligevel er udskiftningsmodent, så overvej om ikke du lige vil have det gamle undertag af, og lægge et nyt med fald på. Så kan du også som tidligere nævnt i tråden lægge det lidt højere så du har plads til mere isolering. Alternativt, så kan du få lagt et skråtag. Det er ikke begynder lav-det-selv arbejde, men omvendt, så behøver man kun at kende en enkelt tømrer med lidt viden han gerne vil dele for at man kan finde ud af det. Men materiale udgifterne er også lidt større med eks. 50 graders hældning og tegl.
Han må være godt til at snakke....et fladt tag til 160kvm til ½ mill...aaah vel.. Det giver en kvm pris på 3100,-..

Citat fra Rasmus_3460

Hejsa

Bare lige et hurtigt input; Et par genboer med flade tage har fået lavet tage med hældning på i løbet af de seneste par år, og prisen for dette (inkl. noget med ovenlysvinduer osv.) lå et sted mellem 400 og 500.000 kr. for huse med grundplan på 150-160 m2 - så det er nok i den størrelsesorden du skal regne med.

Mvh
Rasmus
Citat fra StenKrog

Han må være godt til at snakke....et fladt tag til 160kvm til ½ mill...aaah vel.. Det giver en kvm pris på 3100,-..


Ja.. eller også er der RET mange ovenlys vinduer. De koster jo omkring kr. 3000,- pr styk. hmmmm. 500.000 kr det er lige omkring 160 ovenlysvinduer... Lad os bare sige 50 stks, han skal vel også have arbejdsløn. Flot lysindfald med 1 vindue pr 3 kvadratmer.... Gad vide hvad hans varmetabsberegning siger.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis