Hvad koster komplet nyt pillefyr?

Hej.

Står overfor snart at skulle købe hus og kunne godt tænke mig at vide hvad et komplet pillefyr system koster? Og om hvor meget der kan laves selv og hvad man skal have en vvs eller skorstensfejer til at lave?

Huset(Opført 1857/Renoveret 1971) er 217 m2 og skal senere (om 3-6 år) udvides med 1. sal. 100mm isolering på loft og indvendig isolering af vægge og 20mm lega. Det er opvarmet med oliefyr og forbruget er ikke nøjagtigt da det har stået ubeboet noget tid og har skiftet ejer. men skønnet til ca. 25-30000 kr.

Har kigget en del rundt men det er ikke let at finde ud af. Der er så mange at vælge imellem. Jeg har set på woody men de kan kun brænde piller og ikke korn så vidt jeg kan se, men er det nødvendigt?

kunne også godt tænkt mig at der måske at sætte et solvarme anlæg op især til om sommeren men det kan måske også komme senere? Hvad med en accu tank er det noget der giver noget besparelse?

Kunne godt tænke mig en ca. pris så vi ca. ved hvad det ville koste hvis det nu skal med i vores budget for huset.

Håber i kan hjælpe.
30 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Freak1

Du skal nok starte med at finde ud af hvad du vil fyre med, træpiller, flis, korn, træ m.m.
Når du ved det har du nemmere ved at gå ind og finde nogle løsninger herpå.
Jeg kan godt komme med nogle gode bud, men hvis du skal have et fyr der kan det hele følger prisen også med opad.
Hvis du kun skal fyre med træpiller starter vi nok ved omkrin 15-20.000 Kr og hvis du skal kunne det hele kommer du i nærheden af 45-60.000 Kr. for noget der skal du.

Kewin

Husk:
Assumptions is the mother of all fuck ups !!!
Ikke for på nogen måde at lokke dig væk fra dette glimrende forum, men her er et link til et decideret specialforum for det du vil forske i:

http://www.stokerpiller.dk/phpbb2/viewforum.php?f=11

Det er måske lidt nørdet, men du kan faktisk få rigtig meget nyttigt ud af det.

Lad høre mere om dine overvejelser, og så er det lettere at vejlede og kommentere.

Er selv ved at skifte pillefyr.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hvis du har plads kunne du også overveje jordvarme, så slipper du for opbevaring af træpiller og "pasning" af fyret. Det kræver selvfølgelig at der er plads til slangerne, og er også dyrere at etablere.
Citat fra kewin lund

Hej Freak1

Du skal nok starte med at finde ud af hvad du vil fyre med, træpiller, flis, korn, træ m.m.
Når du ved det har du nemmere ved at gå ind og finde nogle løsninger herpå.
Jeg kan godt komme med nogle gode bud, men hvis du skal have et fyr der kan det hele følger prisen også med opad.
Hvis du kun skal fyre med træpiller starter vi nok ved omkrin 15-20.000 Kr og hvis du skal kunne det hele kommer du i nærheden af 45-60.000 Kr. for noget der skal du.

Kewin

Jeg havde tænkt mig der skulle være træpiller men har hørt at korn til tider kan være billigere da priserne på begge dele svinger. Derfor kunne det måske svare sig at den kunne begge dele men hvis det koster 20-40000 mere skal der jo meget til før det kan svare sig.

Citat fra ktm

Ikke for på nogen måde at lokke dig væk fra dette glimrende forum, men her er et link til et decideret specialforum for det du vil forske i:

http://www.stokerpiller.dk/phpbb2/viewforum.php?f=11

Det er måske lidt nørdet, men du kan faktisk få rigtig meget nyttigt ud af det.

Lad høre mere om dine overvejelser, og så er det lettere at vejlede og kommentere.

Er selv ved at skifte pillefyr.

ktm


Jeg har faktisk surfet en del rundt derinde. Og ja der er mange gode informationer derinde smile

Citat fra m_noer

Hvis du har plads kunne du også overveje jordvarme, så slipper du for opbevaring af træpiller og "pasning" af fyret. Det kræver selvfølgelig at der er plads til slangerne, og er også dyrere at etablere.

m_noer

Vil da gerne høre hvis du kan komme med et konkret anlæg det lyder interssant kendte godt nok nogen der havde det som ik var vildt glade for det men det var så også over 20 år gammelt.
Jeg tror du kan værer sikker på der er sket meget i udviklingen af disse fyr på 20år. jeg er selv ved at se på fyr og er blevet enig med mig selv om det skal værer et fyr der kun kan fyrer med piller. da jeg ikke har mulighed for at købe billig brændsel syd for grænsen (transport til vendsydsel) og fyring med korn vist ikke er helt uden problemer. jeg har kik på et Scotte fyr da det fungerer som et olie fyr med selv tænding og efter hvad jeg har hørt så kører det meget stabilt og prisen er ok, efter min mening er det for meget at betale 30000-40000+ for en stoker fyr der kan fyrer med alt vis du ikke er sikker på om du har mulighed for at skaffe billige alternativer til piller.
Du kan tjække prisen på forskellige fyr typer på vvs-eksperten.dk (og nej jeg er ikke ansat i firmaet :-) )
Annonce
Citat fra madmax

Jeg tror du kan værer sikker på der er sket meget i udviklingen af disse fyr på 20år. jeg er selv ved at se på fyr og er blevet enig med mig selv om det skal værer et fyr der kun kan fyrer med piller. da jeg ikke har mulighed for at købe billig brændsel syd for grænsen (transport til vendsydsel) og fyring med korn vist ikke er helt uden problemer. jeg har kik på et Scotte fyr da det fungerer som et olie fyr med selv tænding og efter hvad jeg har hørt så kører det meget stabilt og prisen er ok, efter min mening er det for meget at betale 30000-40000+ for en stoker fyr der kan fyrer med alt vis du ikke er sikker på om du har mulighed for at skaffe billige alternativer til piller.
Du kan tjække prisen på forskellige fyr typer på vvs-eksperten.dk (og nej jeg er ikke ansat i firmaet :-) )


Det 20 års gamle anlæg var jordvarmen smile

har selv kigget derinde men mangler en liste over hvad man mere skal bruge udover scotte 24 kW med kedel. for at finde den endelige pris
Vi skal have installeret jordvarme med en IVT varmepumpe. Jeg har ikke selv nogle erfaringer med jordvarme, men har naturligvis læst diverse artikler og debatter på nettet. Vi skal give ca. 120K for hele anlæget, og det skal opvarme ca 180 m2 middel isoleret hus (fra 1887).
IVT er svensk (men ejet af BOSCH) men du kan jo se mere på http://dk.ivt.se/
Citat fra m_noer

Vi skal have installeret jordvarme med en IVT varmepumpe. Jeg har ikke selv nogle erfaringer med jordvarme, men har naturligvis læst diverse artikler og debatter på nettet. Vi skal give ca. 120K for hele anlæget, og det skal opvarme ca 180 m2 middel isoleret hus (fra 1887).
IVT er svensk (men ejet af BOSCH) men du kan jo se mere på http://dk.ivt.se/


120k er det så med installation?

skulle det kunne klare alle jeres opvarming og varmt vands behov?
Vi har selv mulighed for at grave slangerne ned, men alt andet er inkluderet i denne pris. Ja det skulle kunne opvarme huset og lave varmt vand. Hvis varmepumpen ikke kan klare det alene er der indbygget EL-patron (som naturligvis er noget dyrere i drift).
Citat fra Freak1

Det 20 års gamle anlæg var jordvarmen smile

har selv kigget derinde men mangler en liste over hvad man mere skal bruge udover scotte 24 kW med kedel. for at finde den endelige pris


jeg vil mene at ud over fyr og kedel skal du ha et pille magasin. en træk stabilisator en skorsten. BD 30 branddør til fyrrummet en 5kg pulverslukker + div rør og fittings for at tilpasse den ny kedel til dit central varme anlæg.
p.s det er yderligere en fordel at et scotte fyr kan kører med lukket ekspantion hvis du har sådanne et anlæg nu.
Der er yderligere 20 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis