Hvad koster komplet nyt pillefyr?

Hej.

Står overfor snart at skulle købe hus og kunne godt tænke mig at vide hvad et komplet pillefyr system koster? Og om hvor meget der kan laves selv og hvad man skal have en vvs eller skorstensfejer til at lave?

Huset(Opført 1857/Renoveret 1971) er 217 m2 og skal senere (om 3-6 år) udvides med 1. sal. 100mm isolering på loft og indvendig isolering af vægge og 20mm lega. Det er opvarmet med oliefyr og forbruget er ikke nøjagtigt da det har stået ubeboet noget tid og har skiftet ejer. men skønnet til ca. 25-30000 kr.

Har kigget en del rundt men det er ikke let at finde ud af. Der er så mange at vælge imellem. Jeg har set på woody men de kan kun brænde piller og ikke korn så vidt jeg kan se, men er det nødvendigt?

kunne også godt tænkt mig at der måske at sætte et solvarme anlæg op især til om sommeren men det kan måske også komme senere? Hvad med en accu tank er det noget der giver noget besparelse?

Kunne godt tænke mig en ca. pris så vi ca. ved hvad det ville koste hvis det nu skal med i vores budget for huset.

Håber i kan hjælpe.
Hej. Står overfor snart at skulle købe hus og... Vis hele indlægget
30 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra madmax

så vidt jeg ved så er Woddy. Scotte. Boink. den samme brænder bare med forskellige styringer. kik på: stoker pro forum.


Det er korrekt - woody´en er dermed også den brænder der er mest brugervenlig, og det er et meget vigtigt aspekt, når man skal styre sit lille "hjemme varmeværk"

Scotte er dog for langt de fleste lige så god, som woody´en.

Boinken vil jeg ikke anbefale - den måde man skal indregulere brænderen, den er sgu lidt bøvlet og bliver aldrig helt perfekt..
Nej kender ikke til dem men på www.stokerpro.dk er der masser af info fra garvede bruger af den slags anlæg

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Jeg har gået i et års tid og læst div. forums og undersøgt forskellige løsninger. For mig faldt valget på en scotte 16 kW med en Opop 418 keddel, som nu har kørt godt en uge. Jeg bor i et 250 m2 hus fra 1937 med sparsom isolering, og brugte godt 3000 L olie sidste år. Jeg ar ingen problemer med at varme op med mit 16 kw fyr.

For mig at se, er der ikke meget at spare ved de alternative brændsler med mindre man har specielt nem og billig adgang til disse.

Jeg mener jeg gav 17.000 + moms for et sæt med Scotten + Opop keddel. Hertil kommer en overkogssikring til et par 100, en 5 kg pulverslukker til et par 100 + installation. Installationsomkostningerne kan jeg ikke helt sige da jeg samtidig fik sat installeret 4 radiatorer, fik lavet noget styring, så der automatisk skiftes over på det gamle oliefyr, hvis pillefyret løber tør eller af anden grund stopper (krav fra konen) samt lidt andre småting. Pillebeholder har jeg klaret med en gammel olietønde. Der skal ikke noget brandslukning til en scotte.

Jeg kan anbefale http://www.stokerpro.dk/ her er meget god information at hente.




Venlig hilsen

Jens

Købte et Passat C1 fyr. 136 m2 i 1½ plan med dårlig isolering. Det klarer den fint - den kører sjældent mere end 1/3 til 1/2 kraft.
Fyret er med skuber istedet for snegl, så piller sætter sig ikke fast. Den er gået ud for mig en gang, men den kunne jo bare have fortalt at den manglede piller :-)

Ofre pengene på noget kram, det er mange år sådan en fætter skal køre.

 

 

 

Annonce

Hej

Jeg er ny i dette forum, men jeg har set på jeres debat om pille fyr.

Nu er det sådan at pillefyr kræver en del veligeholdese og pasning med fare for brand og en masse svinerri i fyrrummet, så konen ikke kan bruge det til at vaske i.

Min anbefaling er at invester i en varmepumpe enten en jord eller luft varmepumpe.

De er lige gode, den enste forskel er prisen på nedgravning af slanger.
Jeg er ved at opbygge en hjemmeside med salg og oplysning om varmepumper.
Den kommer til at hede Dansk Naturvarme.dk men den er først oppe at køre om ca. 3md.
Hvis der er nogle spørsmål, kan i stille dem her, så skal jeg prøve at besvar dem.


<p>Hej</p> <p>Jeg er ved at opbygge en hjemmeside hvor jeg vil hjælpe gør det selv folket med at kunne købe godkendte produkter, som varmepumer, solvarme mm. til gode priser.</p> <p>&#160;</p>

Der er ingen tvivl om at varmepumperne er kommet for at blive, og er et super alternativ til erstatning af olie og gas kedler. Man skal bare være opmærsom på at det er lavtemperatur anlæg. dvs. mellem 50-55 grader som fremløbstemperatur. Hvilket betyder at ældre huse med radiatorer som opvamrning kan risikere at rummene ikke kan varmes op til den ønskede temperatur.

En varmepumpe bør installeres i et godt isoleret hus med gluvvarme eller overdimensionerede radiatorer, ellers forsvinder fidusen..

 

 

Nu har du et oliefyr i forvejen, så du kan jo lade det give det sidste, når der er spidsbelastninger og ellers vælge en kedel der ellers passer bedre i størrelse resten af tiden.

Jeg valgte en billig løsning, med et fyr med enkeltsnegl og en simpel styrring men en gammle on/off oliefyrstermostat, uden regulering med anvendelse af iltmåling i røgen til at justere blæserhastigheden. Jeg render og justerer meget for at få det til at køre optimalt i forhold til det aktulle behov eller i forhold til at jeg har skiftet pillemærke. Jeg har i dag fortrudt mit valg og skifter nok i løbet af næste år. Jeg tror det bliver et Linka fyr. www.linka.dk . De småkedler de sælger, sælges oftets til andengangskøbere, som prioriterer anskaffelsesprisen noget lavere end de gjorde første gang. Der skal retfærdigvis lige nævnes at jeg ikke er helt upartisk, da jeg kender ejeren og min begestring for deres anlæg kommer efter at han har fortalt om dem. Men jeg har ingen økonomisk interesse i firmaet. Så jeg håber ikke mit indlæg strider mod forummets regler. Ellers så må wedmasteren lige give mig en advarsel
Deres små kedler forhandles gennem www.lemenergy.dk . 20KW er vist den mindste.

mvh Hans

Hej

Sikken en masse svar og erfaringer, her er mit beskedne bidrag.

Jeg købte et Goliat 24 kW hos VVS-Experten for 2 år siden, det er til et et hus på 280 m2 det kører uden problemer og skal kun renses 1 gang pr mdr. ikke pr ugen som tidliger nævnt.

Jeg gav 17.000 kr for fyret og 15.000 for tilslutning og andet rør arbejde

Mvh


<p>Peter Madsen</p>

Til Chefen 25

Det er rigtig, at det er lavtenperatur anlæg, mende fleste ejendomme har tilpasset deres huse til en fremløbestemperatur på 50-60 grader. Og ældre huse kan også bruge Varmepumper.En varmepumpe kan uden problemer varme sådanne huse op.
Man beregner hvor mange KW huset har behov for, men alt er ikke Black og Whit, så der skal laves lidt beregningsarbejde.
Hvis der er en højre fremløbstemperatur skal der naturligvis tages hensyn til dette. Det gøres ved at skifte få radiator ud til nogle størere eller isoler lidt mere.
Jeg er ikke imod pille fyring,da jeg også sælger dem, men der er for meget energispild og arbejde. Hvis man sætter regnestykket op over en 10 år periode så ender dem der har investeret i pille fyr med en regning der svare til prisen på en varmepumpe, så hvorfor have det arbejde når tiden kunne bruges på en anden måde.
Driftbesparelsen ligger på mellem 40% og 60% på en varmepumpe om året.


<p>Hej</p> <p>Jeg er ved at opbygge en hjemmeside hvor jeg vil hjælpe gør det selv folket med at kunne købe godkendte produkter, som varmepumer, solvarme mm. til gode priser.</p> <p>&#160;</p>
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis