Hvad koster komplet nyt pillefyr?

Hej.

Står overfor snart at skulle købe hus og kunne godt tænke mig at vide hvad et komplet pillefyr system koster? Og om hvor meget der kan laves selv og hvad man skal have en vvs eller skorstensfejer til at lave?

Huset(Opført 1857/Renoveret 1971) er 217 m2 og skal senere (om 3-6 år) udvides med 1. sal. 100mm isolering på loft og indvendig isolering af vægge og 20mm lega. Det er opvarmet med oliefyr og forbruget er ikke nøjagtigt da det har stået ubeboet noget tid og har skiftet ejer. men skønnet til ca. 25-30000 kr.

Har kigget en del rundt men det er ikke let at finde ud af. Der er så mange at vælge imellem. Jeg har set på woody men de kan kun brænde piller og ikke korn så vidt jeg kan se, men er det nødvendigt?

kunne også godt tænkt mig at der måske at sætte et solvarme anlæg op især til om sommeren men det kan måske også komme senere? Hvad med en accu tank er det noget der giver noget besparelse?

Kunne godt tænke mig en ca. pris så vi ca. ved hvad det ville koste hvis det nu skal med i vores budget for huset.

Håber i kan hjælpe.
Hej. Står overfor snart at skulle købe hus og... Vis hele indlægget
30 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Uden at jeg skal lyde vildt klog for det er jeg ikke men en 24 KW kedel er rimelig overkill på et parcelhus eller nedlagt ejendom.

Til installation skal du bruge:

1 Stk Cirk pumpe ca 1000 med unioner
1 Stk Ekspansionsbeholder koster vel en 1500 med ventil
1 Stk Skorsten svinger meget i pris alt efter hvad det skal være for en
1 Stk Komplet stokerfyr ca 22000
1 Stk brandsluknings anlæg koster vel ca 2500

Der til kommer der lidt rør og fittings dingnoter, husk en kasse øl til smeden.

Men har selv sat en stoker op hos en og de fik nye termostater i hele huset sammen med. Og vi tog det gamle fyr ind med det nye lavede nyt lys og el i fyrrummet det løb i cirka 14000 i arbejdsløn til to håndværkere og dertil kom udgiften til fyret der var dog skorsten på stedet.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Citat fra Fiahgt

Uden at jeg skal lyde vildt klog for det er jeg ikke men en 24 KW kedel er rimelig overkill på et parcelhus eller nedlagt ejendom.

Til installation skal du bruge:

1 Stk Cirk pumpe ca 1000 med unioner
1 Stk Ekspansionsbeholder koster vel en 1500 med ventil
1 Stk Skorsten svinger meget i pris alt efter hvad det skal være for en
1 Stk Komplet stokerfyr ca 22000
1 Stk brandsluknings anlæg koster vel ca 2500

Der til kommer der lidt rør og fittings dingnoter, husk en kasse øl til smeden.

Men har selv sat en stoker op hos en og de fik nye termostater i hele huset sammen med. Og vi tog det gamle fyr ind med det nye lavede nyt lys og el i fyrrummet det løb i cirka 14000 i arbejdsløn til to håndværkere og dertil kom udgiften til fyret der var dog skorsten på stedet.

Det hus vi kigger på nu har en skorsten hvor fyret skal stå men den er gammel og skal skiftes. Men udover det ser det jo fornuftigt ud. Hvor meget af det kan laves selv? termostater og el arbejde kan jeg fx. sagtens selv finde ud af, el skal så bare godkendes af en autoiserede men hvad med resten?
Citat fra Fiahgt

Uden at jeg skal lyde vildt klog for det er jeg ikke men en 24 KW kedel er rimelig overkill på et parcelhus eller nedlagt ejendom.

Til installation skal du bruge:

1 Stk Cirk pumpe ca 1000 med unioner
1 Stk Ekspansionsbeholder koster vel en 1500 med ventil
1 Stk Skorsten svinger meget i pris alt efter hvad det skal være for en
1 Stk Komplet stokerfyr ca 22000
1 Stk brandsluknings anlæg koster vel ca 2500

Der til kommer der lidt rør og fittings dingnoter, husk en kasse øl til smeden.

Men har selv sat en stoker op hos en og de fik nye termostater i hele huset sammen med. Og vi tog det gamle fyr ind med det nye lavede nyt lys og el i fyrrummet det løb i cirka 14000 i arbejdsløn til to håndværkere og dertil kom udgiften til fyret der var dog skorsten på stedet.


Med det Scotte fyr jeg mener er der ikke brug for brandsluknings anlæg, der er en smelte slange fra fyret og op til magasinet.
Helt enig 24KW er nok i overkanten det skal hellere næsten værer for lille for fyret kører bedst når der kræves noget af det.
Citat fra Freak1

Det hus vi kigger på nu har en skorsten hvor fyret skal stå men den er gammel og skal skiftes. Men udover det ser det jo fornuftigt ud. Hvor meget af det kan laves selv? termostater og el arbejde kan jeg fx. sagtens selv finde ud af, el skal så bare godkendes af en autoiserede men hvad med resten?


Resten skal godkendes af din skorstensfejer, det ville nok værer en god ide at tage kontakt til ham og fortælle om dit projekt så kan hjælpe dig så du får lavet det rigtig første gang.
http://vvs-eksperten.dk/index/goliath-modulerende-18kw-p6768

Det er godt stoker anlæg i en lille størrelse til fornuftige penge. Det er den model der skal stilles op hos mig den kører bare godt. Og det er en af de mindste man kan få fat til billige penge.

Ellers skal du nok have en REKA kedel men det er til den nette sum af min. 46000.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Annonce
Citat fra Fiahgt

http://vvs-eksperten.dk/index/goliath-modulerende-18kw-p6768

Det er godt stoker anlæg i en lille størrelse til fornuftige penge. Det er den model der skal stilles op hos mig den kører bare godt. Og det er en af de mindste man kan få fat til billige penge.

Ellers skal du nok have en REKA kedel men det er til den nette sum af min. 46000.

Der står ik rigtigt noget om det på siden. Men det ser da ret godt ud og billigt. Har du mulighed for at komme med nogen flere informationer om det og dit projekt?

Hvad angår størelsen tænker jeg også at 18 kW er nok ved bare ik helt om det også er nok når der kommer 1. sal på om nogen år, men måske man smide solvarme oven i til den tid og det så lige kan klare det?
Woody brænder, med opop kedel -det dur. Og kører skide godt sammen med solvarme.

Problemet med en KL eller en Goliath er at de begge virker på "muldvarpe-princippet" - dvs. De kører rimeligt dårligt om sommeren og om sommeren kræver de også en del vedligeholdelse, pga ringe forbrug.

Du skal ikke lade dig snyde af at opop´en har en max effekt på 24kw, den kører også rigtig godt på mindre indfyret effekt.
Og brænderen (woody) har selvtænder, det har KL og Goliath ikke.
Opop kedlen er også nem at rense.

Alternativet er at bruge en del penge på f.eks. et Biowin eller lignende - de er dyre i indkøb - men til gengæld får du noget for pengene, de skal kun renses 2 gange på en sæson (hvoraf den ene kan være overflødig).
En KL og Goliath skal gerne have renset kedel en gang om ugen, ihvertfald hvis de skal køre optimalt.
Vil gerne have et link til det fyr du snakker om der.

Data for Goliathen kan findes under de andre udgaver uden modulerende styring såvidt jeg husker

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Citat fra Fiahgt

Vil gerne have et link til det fyr du snakker om der.

Data for Goliathen kan findes under de andre udgaver uden modulerende styring såvidt jeg husker


Tag og gå ind på stokerpiller.dk og kig i de respektive fora - mere info end jeg kan frembringe - det er sgu en god side.
Citat fra Esben L.

Woody brænder, med opop kedel -det dur. Og kører skide godt sammen med solvarme.

Problemet med en KL eller en Goliath er at de begge virker på "muldvarpe-princippet" - dvs. De kører rimeligt dårligt om sommeren og om sommeren kræver de også en del vedligeholdelse, pga ringe forbrug.

Du skal ikke lade dig snyde af at opop´en har en max effekt på 24kw, den kører også rigtig godt på mindre indfyret effekt.
Og brænderen (woody) har selvtænder, det har KL og Goliath ikke.
Opop kedlen er også nem at rense.

Alternativet er at bruge en del penge på f.eks. et Biowin eller lignende - de er dyre i indkøb - men til gengæld får du noget for pengene, de skal kun renses 2 gange på en sæson (hvoraf den ene kan være overflødig).
En KL og Goliath skal gerne have renset kedel en gang om ugen, ihvertfald hvis de skal køre optimalt.


så vidt jeg ved så er Woddy. Scotte. Boink. den samme brænder bare med forskellige styringer. kik på: stoker pro forum.
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis