Bakstag?

Har for nogen tid siden købt en Spidsgatter fra 1923. En aldrende dame, der dog er blevet opdateret med bermudarig i 90erne. Mast, bom osv er dog det oprindelige, med deraf følgende spørgsmål: Jeg kan på papirlapperne på wirerne se, at der står: Forstag, 1.BB, 2.BB, 1.SB, 2.SB, BB-bak, SB-bak. Til orientering er der intet agterstag. Bakstagene består ikke som de øvrige af stålwirer, men af tovværk og taljeblokke. Dette undrede mig meget, indtil en anden træsejler på havnen informerede mig om, at bakstagene blot skulle strammes tot, indtil sejlads i kraftig vind. I kraftig vind skal de så slækkes om læ og strammes i luv. Herefter var jeg endnu mere forvirret.

Umiddelbart forstod jeg hvad manden mente. Men hvorfor er det sådan? Og er det sådan i det hele taget? Hvorfor kan bakstagene ikke blot være spændt til hele tiden, og hvorfor ændre på det alt efter vindstyrke og retning?

Har de sidste år sejlet en lille 15 fods spidsgatter, hvor alt kan håndteres af en person og uden brug af kraner osv. Er ikke stødt på bakstag før, og forstår ikke hvorfor de eksisterende ikke blot kan udskiftes med 2 wirer?
25 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Bakstag strammes i luv side, og slækkes i læ, og skiftes når man vender, når du får masten på vil du se hvorfor læ skal slækkes. Men jeg kan da allerede nu afsløre at de ellers sidder i vejen for bommen når der slækkes lidt ud. Man kan sige de afløser et egentligt bagstag, og skal anvendes altid, måske med undtagelse i en helt tynd vind.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Mange tak. Så har jeg gættet rigtigt. Så det er altså både for at skabe plads til bommen, og for at erstatte et agterstag. Det virker kompliceret, men jeg vænner mig sikkert hurtigt til det alligevel.

Er bakstagene et levn fra gaffelriggen? Der kan et agterstag jo ikke have været relevant?
Det er da muligt ideen kommer derfra, men det var ret almindeligt i nogle år, så kunne man ha' en stor flynder ( hedder det vist ) og mere storsejl i toppen.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
bakstaget er for at holde riggen rank/lige, når der er tryk på fokken. Hækstaget anvendes til at holde riggen, samt til at åbne og lukke for agterliget i storsejlet.
hvis du ikke har noget hægstag, ville jeg sikre mig at begge bakstag er fastgjorte når du sejler rumskødssejllads (halvvind til læns)
hilsen Charlie
Citat fra jonkjensen

Mange tak. Så har jeg gættet rigtigt. Så det er altså både for at skabe plads til bommen, og for at erstatte et agterstag. Det virker kompliceret, men jeg vænner mig sikkert hurtigt til det alligevel.

Er bakstagene et levn fra gaffelriggen? Der kan et agterstag jo ikke have været relevant?
Citat fra Charlie´s Engel

bakstaget er for at holde riggen rank/lige, når der er tryk på fokken. Hækstaget anvendes til at holde riggen, samt til at åbne og lukke for agterliget i storsejlet.
hvis du ikke har noget hægstag, ville jeg sikre mig at begge bakstag er fastgjorte når du sejler rumskødssejllads (halvvind til læns)
hilsen Charlie

Der er bare lige det lille problem at, det står i vejen for bommen i læ side.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Annonce
Det er helt korrekt, og der skal ikke skødes langt ud før det er tilfældet. Er så småt ved at blive venner med både bakstag og sejl (de er jo enorme!).
smile Ja, det er en ulempe, men bakstag er meget anvendt på både med 7/8-9/10 dels rigge og er set anvendt i nyere tid på de "store" flyvepapbåde hvor et agterstag er i vejen for den store kappe på storsejlet.
Prøv dig frem, men husk om ikke andet at totte luv bagstag. Det retter masten op og sikrer et stramt forlig i fokken (=højere til vinden på kryds). Det er blandt andet derfor det bliver brugt på "dels-rigge" hvor forstaget er monteret 1/8 eller 1/10 nede på masten set fra toppen.

HIlsen Charlie

Citat fra lynæs

Der er bare lige det lille problem at, det står i vejen for bommen i læ side.
7/8 - 9/10 dele. Hvad dækker disse betegnelser over?
Det er forstagets placering i forhold til toppen af masten.

Man taler om toprigget, når forstaget går fra mastens top, og brøkdelsrigget, når forstaget er placeret længere nede på masten.

Der er fordele og ulemper ved det ene og det andet, men det er en lang historie, som mange her i dette forum har mere forstand på end mig.

Hilsen
Dan

Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
Man kan groft sige at, mange ældre både havde masten ret langt fremme, forstaget gik ikke helt til top af mast ( f. eks. 7 ottendedele op ), kaldes af den grund brøkdelsrig, derfor var forsejlet ikke så stort og storsejlet var større end end ved den såkaldte toprig, hvor staget gik til toppen, her var forsejlet meget større og storen mindre, og man kunne føre en væsentlig større spiler. Desværre sejlede man så rundt med fok, genua1,2,3, som tog en del plads i båden, det har rullefokken så ændret radikalt på.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis