Bakstag?

Har for nogen tid siden købt en Spidsgatter fra 1923. En aldrende dame, der dog er blevet opdateret med bermudarig i 90erne. Mast, bom osv er dog det oprindelige, med deraf følgende spørgsmål: Jeg kan på papirlapperne på wirerne se, at der står: Forstag, 1.BB, 2.BB, 1.SB, 2.SB, BB-bak, SB-bak. Til orientering er der intet agterstag. Bakstagene består ikke som de øvrige af stålwirer, men af tovværk og taljeblokke. Dette undrede mig meget, indtil en anden træsejler på havnen informerede mig om, at bakstagene blot skulle strammes tot, indtil sejlads i kraftig vind. I kraftig vind skal de så slækkes om læ og strammes i luv. Herefter var jeg endnu mere forvirret.

Umiddelbart forstod jeg hvad manden mente. Men hvorfor er det sådan? Og er det sådan i det hele taget? Hvorfor kan bakstagene ikke blot være spændt til hele tiden, og hvorfor ændre på det alt efter vindstyrke og retning?

Har de sidste år sejlet en lille 15 fods spidsgatter, hvor alt kan håndteres af en person og uden brug af kraner osv. Er ikke stødt på bakstag før, og forstår ikke hvorfor de eksisterende ikke blot kan udskiftes med 2 wirer?
Har for nogen tid siden købt en Spidsgatter fra... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Kan du ikke slække begge bagstag mens du ligger op mod vinden og sætter storsejlet?? Der er jo ingen kræfter i sejlet når du ligger i vindøjet.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Det har været løsningen de sidste gange. Slække backstagene så meget at de hænger ned langs masten. Var i tvivl om det er en fornuftig løsning, men som du selv siger, så er der jo ikke megen belastning når det går ret op i vinden.
Det er den rigtige løsning, du skal kun ha luv stag strammet til ved sejlads, og det skal holde forstag stramme. Nogle har en klampe, andre løber på en skinne, og trækkes agterud for opstramning.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 

Vi har bakstag på båten våres Ebana. Når vi setter seilet så har vi opplevet det samme som deg at seilet setter seg i festene til bakstagene. Men det å slakke begge fungerer ikke hos oss, da seilet vil også sette seg fast. Det vi gjør at når seilet er rett under festene til bakstagene, heises det ikke videre før "kysten er klar".  Dvs at den som setter seil kommuniserer med rormann og sammen ser vi når seilet kommer forbi festene til bakstaget. Rormann må være dyktig og klar over hvor viktig det ere å holde båten rett opp i vind.

Ellers når vi seiler bidevind så har jeg begge to stramme både lo og le, så jeg er ikke helt enig med lynæs her....Man trenger jo ikke plass til bommen under seiling hvor man krysser hardt opp mot vinden

Fair Winds

Halvor Beck-Berge
Nu har jeg da før været ude for at skulle slække på bommen i hådt vej, derfor har jeg aldrig haft læ stag sat, og så har du jo en 3 kant med forstag luv stag og luv bakstag.
Det er iøvrigt ikke ulovligt at ha' en elastik til hjælp for at holde bakstag til masten ved slæk.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis