Har for nogen tid siden købt en Spidsgatter fra 1923. En aldrende dame, der dog er blevet opdateret med bermudarig i 90erne. Mast, bom osv er dog det oprindelige, med deraf følgende spørgsmål: Jeg kan på papirlapperne på wirerne se, at der står: Forstag, 1.BB, 2.BB, 1.SB, 2.SB, BB-bak, SB-bak. Til orientering er der intet agterstag. Bakstagene består ikke som de øvrige af stålwirer, men af tovværk og taljeblokke. Dette undrede mig meget, indtil en anden træsejler på havnen informerede mig om, at bakstagene blot skulle strammes tot, indtil sejlads i kraftig vind. I kraftig vind skal de så slækkes om læ og strammes i luv. Herefter var jeg endnu mere forvirret.
Umiddelbart forstod jeg hvad manden mente. Men hvorfor er det sådan? Og er det sådan i det hele taget? Hvorfor kan bakstagene ikke blot være spændt til hele tiden, og hvorfor ændre på det alt efter vindstyrke og retning?
Har de sidste år sejlet en lille 15 fods spidsgatter, hvor alt kan håndteres af en person og uden brug af kraner osv. Er ikke stødt på bakstag før, og forstår ikke hvorfor de eksisterende ikke blot kan udskiftes med 2 wirer?
Har for nogen tid siden købt en Spidsgatter fra...
Vis hele indlægget