Bakstag?

Har for nogen tid siden købt en Spidsgatter fra 1923. En aldrende dame, der dog er blevet opdateret med bermudarig i 90erne. Mast, bom osv er dog det oprindelige, med deraf følgende spørgsmål: Jeg kan på papirlapperne på wirerne se, at der står: Forstag, 1.BB, 2.BB, 1.SB, 2.SB, BB-bak, SB-bak. Til orientering er der intet agterstag. Bakstagene består ikke som de øvrige af stålwirer, men af tovværk og taljeblokke. Dette undrede mig meget, indtil en anden træsejler på havnen informerede mig om, at bakstagene blot skulle strammes tot, indtil sejlads i kraftig vind. I kraftig vind skal de så slækkes om læ og strammes i luv. Herefter var jeg endnu mere forvirret.

Umiddelbart forstod jeg hvad manden mente. Men hvorfor er det sådan? Og er det sådan i det hele taget? Hvorfor kan bakstagene ikke blot være spændt til hele tiden, og hvorfor ændre på det alt efter vindstyrke og retning?

Har de sidste år sejlet en lille 15 fods spidsgatter, hvor alt kan håndteres af en person og uden brug af kraner osv. Er ikke stødt på bakstag før, og forstår ikke hvorfor de eksisterende ikke blot kan udskiftes med 2 wirer?
Har for nogen tid siden købt en Spidsgatter fra... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg synes der bliver blandet 2 ting sammen her.
På en gaffelrigger er bagstagene der fordi et agterstag ikke var muligt, på grund af gaflen på storsejlet og den forholdsvis lave mast.
På de moderne kapsejladsbåde (det var dog i 80'erne det var moderne) er bagstagene en trim mulighed, både direkte og fordi man med bagstag kunne gøre masten tyndere og derfor mere formbar. Disse både har også agterstag.

Om styrbord Jesper
Båden er oprindeligt gaffelrigget, men i 90'erne rigget om med Bermudarig. Bakstagene er dog bevaret, idet det ikke er muligt at have et agterstag. Kan da tilføje at det er et enormt storsejl grundet den høje mast (godt 14 meter)og lange bom. Desuden er båden forlænget med bovspryd på 1,25 meter (angiveligt) for at flytte balancepunktet fremad og kunne føre en større fok.
det er nok rigtigt, og mange har valgt at mindske storsejlet for at slippe for bovsprydet, som er ret bøvlet i propfyldte havne. Men du skal jo ha' noget erfaring med skibet og se hvordan du vil ha' det. Men du kan jo prøve at sejle med et reb og så en fok på stævnen, og se hvordan det virker. Og går det med det kan bommen jo kortes, så kan du få agterstag i stedet.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Bovsprydet er ikke det store problem, da jeg konsekvent bakker ind mellem pæle og på plads langs kajen. Jeg har nemlig ingen chance for at se bovsprydet fra cockpittet. Eneste problem er de steder, hvor sprydet rager uden for fortøjningspælene.

Jeg har besluttet at bevare riggen som den er. Vi sejlede et godt langt stræk for nylig i let vind, og det var en fornøjelse. Trods den svage vind gik vi knap 5 knob, og det var overraskende let at styre bakstag osv. Samtidig overraskede det mig hvor lidt båden krængede. Egentlig tror jeg, at det er omgivelserne der har det største problem. De fleste omkring mig mener, at det er for voldsomt et sejl at arbejde med, når man sejler alene med 3 børn. Indtil videre går det fint!
7/8 og 9/10 riggen bliver anvendt på kapsejladsbåde-.
Det beyder i al sin enkelthed at man deler masten op i enten 8/8-dele og sætter forstaget 1/8 nede fra toppen (deraf navnet 7/8-dele) eller
10/10-dele og sætter forstaget 1/10 nede fra toppen.
Det giver bedre anvendelse af trim på storen, da man med et hægstag eller kickstrap kan åbne eller lukke storens kappe (det der normalt bliver stivet af af sejlpinde), ligesom jeg tidligere har nævnt at man kan totte forliget i fokken og derved vinde 1 eller 2 grader på kryds.
de fleste touring-både idag er udrustet med mast-head rigge (dvs at forstaget går helt til mastetoppen. Her er der begrænsede muligheder for at åbne eller lukke kappen på store, da hele riggen vil flytte sig agterover ved anvendelse af hækstaget. (man kan ikke krumme masten).
kig eventuelt på riggen på en Albin Ballad og en BB10-meter eller X-99 og se om du kan se forskellen.

Hilsen

Charlie

Citat fra jonkjensen

7/8 - 9/10 dele. Hvad dækker disse betegnelser over?
Annonce

Hei

 

kjøp deg boka illustreret sejl og rigtrim. Så lærer du utrolig mye hvordan de bakstagene skal brukes, og ikke minst hvor mye det påvirker seiliene hvis man ikke bruker dem som de skal


Fair Winds

Halvor Beck-Berge

hej min har osså to baksstag men den har osså to forstag den ene er 8/10 og den anden er 10/10 der r det samme pungt de er befestet i for der er fra 1887

hilsen rene


renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Det giver bedre anvendelse af trim på storen, da man med et hægstag eller kickstrap kan åbne eller lukke storens kappe

Jeg syntes ikke at kicken er lige så godt et trim som et hækstag. Med kicken kan man jo ikke krumme masten og slække bommen giver ikke det samme.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hej Charlie

Enig i din og andres beskrivelse af brøkdelsriggen i denne tråd.
Man kan dog sagtens bøje en mastheadrig, det er det, man har undervanter og babystag til. Til at holde masten, så den først krummer over sallingshornet.

Det er rigtigt af mange af de gamle IOR havkapsejlere ( som for det meste var Masthead riggede) i dag bliver brugt som turbåde, Albin Baladen kan dog stadig samle et ret stort kapsejladsfelt.
Masthead riggen er, så vidt jeg ved, gået af mode, sikkert sammen med de store genoaer.
Så nye turbåde er som regel brøkdelsriggede

Om styrbord Jesper
Jeg kender ikke de korrekte betegnelser på stag og vanter, blot de der stod på mannillamærker på rigningen da jeg købte skibet. Om disse er korrekte aner jeg ikke.

De er som følger:

Topstag - 10/10 oppe, går til bovspryd

Forstag - 8/10 oppe, går til bovspyd

1. styrbord og bagbord vant - går fra under nederste sallingshorn ned midtskibs

2. styrbord og bagbord vant - går fra under øverste sallingshorn ned over nederste sallingshorn, ned 50 cm agten for 1. SB vant

Styrbord og bagbord backstag - fra under øverste sallingshorn, ned agten til beknebsklamper i cockpit

Der er ingen agter/hækstag.

Som sagt kender jeg ikke de korrekte betegnelser, og jeg døjer stadig med backstagene når jeg hejser storsejlet. Uanset at jeg sejler op i vinden, kan det næsten ikke undgås, at sejlet kommer i karambolage med backstagene. Sejlet skal bare lafre lidt, før det bliver fanget under wiren fra et af backstagene. Hvad er teknikken? Øvelse? Tips?
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis