Er dette skimmelsvamp

Vi har netop købt et hus fra 1956. Vi er ved at sætte tapet op og opdagede ved den lejlighed at der var nogle små sorte plamager rundt om kanappen. Der står ikke noget i tilstandsrapporten herom, blot at der er råd i ydre træværk på kanappen.
Se billederne her: http://www.itu.dk/people/ejn/hus/images

Håber der er nogle af jer eksperter der kan se om vi har et problem, det ville være rart at vide om det er skimmel før vi kontakter forsikringselskabet.

Mvh. Esben
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det eneste billede jeg har adgang til er et af nogle pæne elektroniske apparater :-)

De sorte pletter er formentlig ikke skimmel - prøv at vaske dem med en rodalon opløsning. Rodalon kan købes i alm. supermarkeder, farvehandlere m.v. Jeg er ret sikker på du så slipper for sorte pletter :-)


Der lå et enkelt billede under første link.
Det ligner ikke noget med svamp - alle gamle vægge ser sådan ud.
Tapetser eller mal ovenpå, som du ønsker.

Sniffer  
på billede nr. 2355 lidt oven over vindueskarm ser der ud til at det er skimmlesvamp.
Der er en tidligere tråd herom og så vidt jeg husker var det en prof der skrev en grundig vejledning om behandling af det .
Men du har et andet problem ,nemlig kilden til alle de pletter.
Jeg tror at inddækningen af kvisten er utæt , derfor løber vandet langs bjlælken og finde vej der hvor det kan sive ned. Det vil være en god ide at checke kvisten udvendig og tætne den udefra.
go fornøjelse

p /p
Annonce
Ja uanset hvad, så ville jeg få det lukket op, for måske er det ikke noget særligt, men måske har du ingen kvist (Rådden) eller måske der er en svamp derinde. Hvis der kommer vand ind, så er der også råd og svanp i.
Iøvrigt synes jeg ikke det er nogle små sorte plettter, men noget mere alvorligt.
Få det lukket op, det er nu hvor du har købt det du har mulighed for erstatning.

NB. Var det skjult under det andet tapet, eller så det sådan ud-?

Med venlig hilsen

Søren
Vi prøver pt. at få fat på en ekspert til at komme ud og kigge på det, men der er utrolig lang ekspeditions tid (Omkring 1 måned). Nogle forslag til at få det gjort hurtigere eller nogle referencer?

Der var tapet uden på svampen som vi har pillet ned. Er der nogen som ved om der er grundlag for en erstatning så? Det eneste som står i tilstandsrapporten omkring dette er at der er lettere råd i side træstolperne ved karnap mod have.

Hvordan kommer man bedst ind og ser om den er helt gal? Er det bare af med tagstenene og så kigge ind?


På forhånd tak for hjælpen,
Esben
Citat fra ejn


Der var tapet uden på svampen som vi har pillet ned. Er der nogen som ved om der er grundlag for en erstatning så? Det eneste som står i tilstandsrapporten omkring dette er at der er lettere råd i side træstolperne ved karnap mod have.


Hvis der ikke står noget om det i tilstandsrapporten, så meld det til forsikringsselskabet med det samme. Så sender de måske en taksator ud, eller også vil de have en tømrer eller lign til at give et tilbud.

Da vi overtog vores hus, fandt vi også sorte plamager bag noget kinavæv. Årsagen til dette var at inddækningen til vores skorsten var utæt (man kunne kigge ud smile ). De dækkede både malerudgifter og ny inddækning (ved at trække det fra vores selvrisiko.

mvh
Jørgen
Tak for alle svar, vi har allerede meldt det til forsikringselskabet. Der står nemlig ikke noget i tilstandsrapporten om at der er utæt omkring karnappen. Så må vi se hvad de siger, men det er aldrig rart at tænke på at der måske er skimmelsvamp i ens hus. Derfor er det fedt at høre fra nogen der har set og prøvet samme situation før.
Det vil sige at de måske har prøvet at skjule det, eller undladt at sige det.

Med venlig hilsen

Søren
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også