Kommentarer til projekt: Nye værelser på 1. sal

Her samles kommentarer til projektet: Nye værelser på 1. sal

Kommentarer vises både her og på projektet.
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Spændende at se.. et godt råd.. lad være med at springe over til "lette løsninger"..
Har selv gjort noget lignende - fjernede ALT op til tag og ned til loft nedenunder.. det resulterede i, at huset faktisk kunne sælges til fornuftig pris, da vi fik lyst..(udkant)
- og at vi selv havde fantastisk indeklima, i de 10 år vi boede der.. (det var det vigtigste for os)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
En måde at tage skorstenen ned på en nem måde er at bare smide murstenene ned i skorstenen så længe de ikke kommer over bjælkelaget, så er der ikke ret mange der skal bære ned ad trappen. Og sæt en strop omkring skorsten og bjælkerne der holder skorstenen mens du tager den ned, har en gang taget en skorsten ned der så væltede undervejs, der skete ikke noget men det var mere held end forstand.
Mange tak for input! :)

@Natur: Enig. Når jeg alligevel har hul på det, kan jeg ligeså godt få gjort det ordentligt. Min primære deadline er at få brudt ned og sat ny isolering op, førend efteråret.

@perhans: Det er en god idé. Jeg ønsker dog at holde skorstenen fri, da der skal føres vandrør fra centralvarmen op fra krybekælderen til 1. sal. Planen er at gøre det via mit elskab som er i fuld højde i stueetagen, men hvis det viser sig at der ikke er plads, så er skorstenen min plan-b. Der er pt. el-varme på 1. salen, og dermed ingen centralvarme ført derop.
Jeg har noteret mig at jeg skal huske at fæstne skorstenen - den står nemlig meget skråt - omend den hviler op af to store bjælker der går langs op af den.
Husk at der skal være en lovpligtig brandtrappe ellers er det en brandfæilde......................

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
karl smart skrev den 06-04-2020 10:51:29

Husk at der skal være en lovpligtig brandtrappe ellers er det en brandfæilde......................

Der er så vidt mig bekendt, ikke lov om brandtrapper fra 1 sal i et privat hus??
- men størrelsen på vinduer kan være en udfordring - det synes jeg dog ikke her, skulle være det store problem..

 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Hej.
Husk dagslyskrav jf. Bygningsreglementet.
Der skal være et glasareal på min. 10% af gulvarealet.
Husk brandkrav jf. Bygningsreglementet.
Redningsåbning /Vindue. min. 600 mm bred og 500 mm høj. tilsammen min. 1500 mm.


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Hvis man indretter et ubrugt loft til beboelse på 1 sal og der er kun en trappe i træ  , så mener jeg at der skal laves en brandtrappe .....................

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Endnu en gang tak for Jeres input. Det er godt at få flagget de ting som skal tænkes ind i projektet.
  1. Dagslyskrav kan blive en udfordring - selvom planen er at få skiftet vinduer til nogle der er større, så er jeg stadig begrænset af at gavlen ikke er voldsomt stor, og det derfor nok bliver svært at kunne opnå de 10% af gulvarealet.
  2. Brandkrav skal jeg have læst op på. Jeg tænker det er vel både ift. kip og etageadskillelsen som er relevant
  3. Brandtrappe undre jeg mig over skulle være et krav. Det ses da heller ikke på nybyggeri? Bemærk at 1. salen allerede er indrettet til beboelse og registreret i BBR.
Jeg kan ikke forestille mig at brandtrappe er et krav.. heller ikke selvom det skulle være ny-udnyttelse af 1-sal.
Men dine vinduer giver problemer med areal - jeg kan se målene er blevet større siden jeg boksede med det samme (men befolkningen bliver jo også federe og federe)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er krav om rednings åbning i vinduer i beboelses rum som bygnings konstruktør skitserer.
Det gælder kun rum hvor der kun er 1 dør, og det gælder ikke baderum.
Så brandtrapper er ikke noget krav i den slags byggeri.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis