Efterspænding af hjul

kovas
kovas
Postnr: 9670
kovas kovas

Efterspænde, det kan man da godt hvis man ikke har andet at lave. Jeg har arbejdet på et dækværksted, vi spændte stålfælge med momentstav  på luftnøgle 90nm alufælge blev  spændt til 120nm med momentnøgle. Vi bad aldrig kunderne om at komme tilbage for at få efterspændt, og jeg har ikke hørt at nogen kunder skulle ha klaget.

Mange hilsner Kovas,

Nu med pillefyr og 4900wp på taget.
1, år produceret  4782kwh.
selvdetlav
selvdetlav
Postnr: 2630
selvdetlav selvdetlav
Pizzabager skrev den 13-05-2019 06:39:19

Som en anden skriver, handler det om at stålfælge altid har en konkav bolt, og nogen alufælge skal bruge en flad bolt, sådan er det på vores ene bil(en aygo) problemet er hvis man tog fejl. en konkav bolt på alufælgene ville nok sidde fint nok fast alligevel, men den flade på stålfælgene ville være skidt, der kunne den nemt løsne sig..

Mange tak, det skal jeg lige checke op på en dag... Jeg var iøvrigt lige forbi det lokale værksted og spørge om jeg selv kan skifte hjul eller om det giver problemer med det der dæktryk overvågningssystem TPMS (Tire Pressure Monitoring System) - de sagde at jeg godt selv kunne skifte dæk og bilen "husker" de dæk som er indkodet, altså sommer/vinterdæk (men der kunne godt gå lidt tid, før den registrerede det).

Så jeg må nok på et tidspunkt købe en donkraft + en gummipude og lære at skifte dæk, det burde ikke være svært nu jeg har momentnøglen og har efterspændt (jeg vil nok prøve at checke om den måler korrekt moment, til efteråret)... Jeg skal så også lige checke boltene og se om jeg kan se om der er en konkav eller flad flade på alufælgene (bliver nok til efteråret, når der skal skiftes dæk)...

Her er min signatur...
selvdetlav
selvdetlav
Postnr: 2630
selvdetlav selvdetlav
kovas skrev den 13-05-2019 08:20:41

Efterspænde, det kan man da godt hvis man ikke har andet at lave. Jeg har arbejdet på et dækværksted, vi spændte stålfælge med momentstav  på luftnøgle 90nm alufælge blev  spændt til 120nm med momentnøgle. Vi bad aldrig kunderne om at komme tilbage for at få efterspændt, og jeg har ikke hørt at nogen kunder skulle ha klaget.

Jeg gik kun op til 100 Nm med momentnøglen. Alle bolte undtagen 1 (forreste forhjul) var spændt +100 Nm. Den som var gået lidt løs, kunne jeg dreje momentnøglen ca. 20-30 grader, tror jeg. Den var ihvertfald helt sikkert ikke 100 Nm, da jeg startede med at dreje, fordi de andre "klikkede" med det samme og det gjorde den ene bolt så ikke. Jeg ved ikke hvad de spændte til på værkstedet, men manualen siger 100 Nm...

Her er min signatur...
Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. Spænding af hjul
    Lav-Bil
  2. Med hvilket tryk skal mine hjul spændes ?
    Lav-Bil
  3. Løsne hjul
    Værktøj og maskiner
  4. Hjul??
    Lav-Hobby
  5. hjulskift - moment peugot 206+
    Lav-Bil