Efterspænding af hjul

Halløjsa,

Jeg er forholdsvist ny bilejer og jeg hørte fra en tidligere kollega, at det var en rigtig god ide at efterspænde sine hjul efter hjulskifte, da boltene godt kunne blive løse og han havde selv oplevet det 2 gange, i sin tid som bilejer. Det skulle være endnu være med alufælge, end med stål og det har jeg så skiftet til her i April (alu)... Jeg købte så en momentnøgle og hjulnøgle fra FDM's netbutik og tænkte at det burde være ok, når det er FDM der sælger det. I går modtog jeg pakken og jeg kunne prøve det her i weekenden. Lige et par tvivlsspørgsmål:

1) I manualen (Suzuki) står der at man skal spænde 100 Nm (10,2 kgm). Gælder det både alu og stål? Jeg har læst fra andre sider, at alu skal være lidt mindre end stål...? Det tager suzuki åbenbart ikke højde for?

2) Men ellers så bruger jeg vil bare hjulnøglen til at løsne først, og så skal jeg lige kigge på at indstille momentnøglen og så strammer jeg igen over kryds (der er et fint billede/figur i manualen). Jeg har ikke brug for donkraft, vel? Det betyder vel ikke noget at hjulet ikke er hævet og står på jorden/den lokale P-plads, regner jeg med...

Jeg er nok kun nervøs her 1.gang, for om jeg får spændt ordentligt - senere tror jeg det er en god ting at jeg selv kan ordne den slags her... Ser frem til at høre feedback/meninger...


Her er min signatur...
Halløjsa, Jeg er forholdsvist ny bilejer og jeg... Vis hele indlægget
32 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Pizzabager skrev den 13-05-2019 06:39:19

 Som en anden skriver, handler det om at stålfælge altid har en konkav bolt, og nogen alufælge skal bruge en flad bolt, sådan er det på vores ene bil(en aygo) problemet er hvis man tog fejl. en konkav bolt på alufælgene ville nok sidde fint nok fast alligevel, men den flade på stålfælgene ville være skidt, der kunne den nemt løsne sig..

Mange tak, det skal jeg lige checke op på en dag... Jeg var iøvrigt lige forbi det lokale værksted og spørge om jeg selv kan skifte hjul eller om det giver problemer med det der dæktryk overvågningssystem TPMS (Tire Pressure Monitoring System) - de sagde at jeg godt selv kunne skifte dæk og bilen "husker" de dæk som er indkodet, altså sommer/vinterdæk (men der kunne godt gå lidt tid, før den registrerede det).

Så jeg må nok på et tidspunkt købe en donkraft + en gummipude og lære at skifte dæk, det burde ikke være svært nu jeg har momentnøglen og har efterspændt (jeg vil nok prøve at checke om den måler korrekt moment, til efteråret)... Jeg skal så også lige checke boltene og se om jeg kan se om der er en konkav eller flad flade på alufælgene (bliver nok til efteråret, når der skal skiftes dæk)...


Her er min signatur...
kovas skrev den 13-05-2019 08:20:41

Efterspænde, det kan man da godt hvis man ikke har andet at lave. Jeg har arbejdet på et dækværksted, vi spændte stålfælge med momentstav  på luftnøgle 90nm alufælge blev  spændt til 120nm med momentnøgle. Vi bad aldrig kunderne om at komme tilbage for at få efterspændt, og jeg har ikke hørt at nogen kunder skulle ha klaget.

Jeg gik kun op til 100 Nm med momentnøglen. Alle bolte undtagen 1 (forreste forhjul) var spændt +100 Nm. Den som var gået lidt løs, kunne jeg dreje momentnøglen ca. 20-30 grader, tror jeg. Den var ihvertfald helt sikkert ikke 100 Nm, da jeg startede med at dreje, fordi de andre "klikkede" med det samme og det gjorde den ene bolt så ikke. Jeg ved ikke hvad de spændte til på værkstedet, men manualen siger 100 Nm...


Her er min signatur...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis