Efterspænding af hjul

 Følg tråden
Frank Chr.
Frank Chr.
Indlæg: 2880
Frank Chr. Frank Chr.

Citroen C5 har modsat nogle andre bilmærker hjulbolte med gevind som skal skrues ind i hjulnavet - mon det gør en forskel? 

je_ns
je_ns
Indlæg: 4911
Postnr: 0000
je_ns je_ns
henrikh29 skrev den 11-05-2019 23:58:23

De løsner sig ikke under kørsel uanset venstre eller højre gevind. De drejer jo ikke rundt om deres egen akse, men følger fælgens rotation. Det er kun hvor bolten sidder i centrum (aksen) af hvad der drejer, der højre/venste gevind kan være relevant.



 De løsner sig måske ikke ligefrem, men er de løse kan de skrue sig af, så sidder fælgen og vrikker og kan på den måde få skruet møtrikkerne/boltene af i venstre side.


Der jo en grund til at nogle vare og lastvogne, har lings gevind i hjulboltene i venstre side, ellers giver det jo ingen mening, at fabrikanten, har lavet det sådan.....




Hellere eje, end at leje.
Pizzabager
Pizzabager
Indlæg: 1609
Postnr: 2750
Pizzabager Pizzabager

jeg vil påstå at hvis et hjul løsner sig er det fordi det ikke er spændt rigtigt til at start med...

de fleste værksteder anvender nok moment når de spænder hjul(enten momentnøgle, eller luftnøgle med moment) men som tidligere mekaniker kan jeg sige der er også mange der bare spænder med luftnøglen, og der får de sjældent for lidt, og nogen gange alt for meget, så de næsten ikke er til at få af, jeg skifter selv til vinter/sommer hjul, og nogen gange, skal man op og stå på krydset fordi mekanikeren har spændt alt for hårdt..

alu skal typisk spændes det samme som stålfælge, nogen alufælge skal dog bruge andre bolte end stålfælge og har man ikke gjort det kan man godt risikere løse bolte...

Søren O
Søren O
Indlæg: 2793
Postnr: 7000
Søren O Søren O

Er der nogen der har konkret viden om nyere køretøjer hvor hjulboltene i venstre side har links gevind? Ved godt at det for mange år siden var tilfældet.

Søren O
Gregeren
Gregeren
Indlæg: 2859
Postnr: 2830
Gregeren Gregeren

Start med 90Nm. Hvis nøglen klikker over her, fortsætter du ved denne indstilling på alle hjul. Sørg for at der kommer et klik ved hver møtrik. Spænd diagonalt, dvs møtrikken overfor i stedet for ved siden af. 

Hvis du ikke får et klik ved 90Nm, justerer du nøglen 5Nm op, og prøver igen. 

Det skulle ikke være farligt at gå op til 100 hvis det først er der den klikker. Det betyder at det er den kraft værkstedet også har brugt. 

Nye alufælge er blødere hvor møtrikkerne spænder, da de hærdes en smule de første gange de bliver spændt på.

Elektronikteknikeren
Frank Chr.
Frank Chr.
Indlæg: 2880
Frank Chr. Frank Chr.
Søren O skrev den 12-05-2019 06:34:58

Er der nogen der har konkret viden om nyere køretøjer hvor hjulboltene i venstre side har links gevind? Ved godt at det for mange år siden var tilfældet.

 Det nyeste køretøj jeg kunne finde er, SCANIA
2 - series
Årgang: 1980/05 - 1998/03
16 ton og tungere.

selvdetlav
selvdetlav
Indlæg: 80
Postnr: 2630
selvdetlav selvdetlav Trådstarter
Pizzabager skrev den 12-05-2019 03:35:55

alu skal typisk spændes det samme som stålfælge, nogen alufælge skal dog bruge andre bolte end stålfælge og har man ikke gjort det kan man godt risikere løse bolte...

Det bekymrer mig lidt at du skriver at der er forskel på boltene, men det giver da supergod mening at et blødere materiale (alu) skal bruge en blødere bolt end en til stål.... Nu er det værkstedet der har skiftet sommer/vinter-hjul, jeg er aldrig kommet med andre bolte. Dvs. de bruger vel de samme boltet til mine sommer/vinterdæk (-hjul), jeg kan vel ikke regne med at de skifter boltene?

Men herudover, skal jeg lige være 100% sikker på at jeg forstår det rigtigt, så jeg ikke skruer den forkerte vej med momentnøglen og ødelægger noget indeni: Alle boltene skal vel strammes som en alm bolt (rotation med uret, nogen af jer skrev noget om hjulretningen og venstre hjul ift højre hjul)? Der er en omskifter på momentnøglen og jeg husker at have brugt en i et tidligere job, men husker ikke systemet i omløbsretningsskift - her er billede af den 1-sides "manual" der kom med:

På selve momentnøglen, er der ikke nogen figur (jeg tror jeg skal se om jeg kan indgravere/indridse noget så jeg ikke er på herrens mark, hvis papiret bliver væk) - men jeg går udfra at jeg skal stille retningen ligesom i figur 6 herover (så bolten strammes ved rotation med uret)?

Nåhja - og så opdagede jeg lige at momentnøglen ikke kan skrues helt ned i 0 Nm og være i den medfølgende kasse... Den kan skrues ned til 40 Nm for at være i kassen... Der står også "made in China"... Det bedste er vel at skrue ned til 0 Nm, når den ikke er i brug? Men ærgerligt at den ikke kan være i kassen, jeg havde godtnok højere tanker om momentnøgler købt i FDM's netbutik (selvom den var billig, 249 kr - denne her: http://netbutik.fdm.dk/udstyr-til-bilen/hjulskift/momentnogle.html )...

Min plan er, efter jeres feedback at starte ved 90 Nm og gå op til 95 og 100 Nm og se om der kommer klik. Mit problem er bare at den 17 mm top jeg har ikke passer uden en forlænger til momentnøglen, så jeg satser på at komme i thansen før kl. 16 i dag og så få købt, så jeg kan stramme de 4 hjulbolte, med den nye momentnøgle og 17 mm top...

Her er min signatur...
MogensR
MogensR
Indlæg: 163
Postnr: 9000
MogensR MogensR
selvdetlav skrev den 12-05-2019 13:30:45

Pizzabager skrev den 12-05-2019 03:35:55

alu skal typisk spændes det samme som stålfælge, nogen alufælge skal dog bruge andre bolte end stålfælge og har man ikke gjort det kan man godt risikere løse bolte...

Det bekymrer mig lidt at du skriver at der er forskel på boltene, men det giver da supergod mening at et blødere materiale (alu) skal bruge en blødere bolt end en til stål.... 

 Det er ikke fordi at bolte el. møtrikker til alufælge skal være blødere, men ofte bruger stålfælge en rund konus, mens alufælge ofte har en ret konus.


Gregeren
Gregeren
Indlæg: 2859
Postnr: 2830
Gregeren Gregeren

Når den lægges i kassen er moment indstillingen ligegyldig, så længe du har løsnet skruen i bunden. Så er den så slap at der ikke sker noget. 

Elektronikteknikeren
selvdetlav
selvdetlav
Indlæg: 80
Postnr: 2630
selvdetlav selvdetlav Trådstarter

@MogensR: Ok, men hvorfor skulle en rund/ret konus have betydning for om man bruger stål/alu-fælge?

@Gregeren: Der er noget jeg ikke forstår. Når jeg løsner skruen i bunden, så kan jeg så dreje og ændre moment-indstillingen. Moment-indstillingen kræver flere og flere kræfter, desto højere moment. Kun når momentet er på 0 Nm er den "slap". Skruen i bunden, virker kun som om at den har betydning for om jeg kan ændre momentet (løs skrue) eller ikke (stram skrue)... I manualen står der desuden under "Care and maintenance". ... Always return the lever to 0 Nm when you store the item. It must be used and stored with care in the box to protect it from humidity and dust...". Men jeg kan kun stille den på 40 Nm, hvis den skal være i boksen... Goddamn China-product... Det giver ingen mening... Det skal tilføjes, at det er sådan, at når skruen i bunden er løs og drejehåndtaget står så momentet er 0 Nm, så er hele momentnøglen "længst mulig". Når jeg løsner skruen og begynder at dreje monentet op (rotation om håndtaget), så er der gevind og der er mere og mere modstand indtil jeg først når 40 Nm, senere 100 Nm osv, længere op. Mere og mere modstand og mindre og mindre længde. Der står ikke noget om skruen i bunden - kun at momentet skal være 0 Nm, når den lægges i boksen (hvilket er umuligt, den er måske ca 5-8 mm for lang)... Så noget stemmer ikke?

Her er min signatur...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

  1. Spænding af hjul
    Lav-Bil
  2. Med hvilket tryk skal mine hjul spændes ?
    Lav-Bil
  3. Løsne hjul
    Værktøj og maskiner
  4. Hjul??
    Lav-Hobby
  5. hjulskift - moment peugot 206+
    Lav-Bil