Krympeflex, speciel situation....

Er der nogle der har kendskab til om der findes krympeflex (eller lign. produkt) der monteres “fra siden af”, altså når man ikke har adgang til enderne af ledningen??

Med andre ord: Findes der noget man kan reparere ledninger med, ledninger der ligger i jorden, som er lettere ødelagt af en spade?


Med venlig hilsen

 

Lars F.

Er der nogle der har kendskab til om der findes... Vis hele indlægget
29 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Det kommer meget an på hvor skadet kablet er.
Hvis det kun er en kappeskade (altså den yderste plast kappe) du har slået hul i, er lynlåsmuffen eller tapen helt fin.
Er der derimod skade på den indre kappe, eller på de enkelte ledere, er det rigtige at klippe kablet over og samle det igen, eller den bedste løsning at skifte kablet, som de færreste har mod på   
Det kan gøres med krympeflex samling (og selvfølgelig muffer på de enkelte ledere).
Eller du kan samle kablet i en lille dåse og støbe den til , men jeg ville helt sikkert vælge krympe løsningen.  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Der er skade på den indre kappe også, man kan se metallet.


Er løsningen så “bare” at klippe kablet over, samle det igen med en (speciel??) samlemuffe, og så lukke det hele med krympeflex? 👍


Kan man virkelig det, når det er udendørs og i jorden?


Med venlig hilsen

 

Lars F.

Hovsa, jeg så lige at både ordene krympeflex, muffer og støbe var links i dit indlæg, mange tak 😊.


Med venlig hilsen

 

Lars F.

Når det kun er en enkelt leder der kun er beskadiget i isoleringen, ville jeg da højest klippe denne leder over og presse een vulkaniserende samlemulle på. Tror nok at jeg ville "snyde lidt", og blot reparere denne leder med den vulkaniserende tape. Pressede samlinger bliver aldrig bedre en det oprindelige kabel har været - og med risiko for det værre.

Derefter ville jeg lukke "arret" med vulkaniserende tape, og efterfølgende bruge "lynlås" krympeflexen.


Søren O

Det fremgår af et af svarene, at selve lederen ikke er beskadiget. Når det er tilfældet, kan du nøjes med at lægge et stykke selvvulkaniserende tape om den beskadigede leder, så grundisolationen er gendannet. Derefter lægge du selvvulkaniserende tape med halvt overlap samt som afslutning isolerbånd med halvt overlap.


fase
Annonce

Men spørgeren skriver:  Og i øvrigt er der ikke decideret brud på metallet i kablet, “kun” plastik’en så metallet er synliggjort.
Det tolker jeg som et "brud" på selve lederne, der er svært at "lappe" med tape.
Derfor ville jeg bruge krympemuffen og klippe kablet helt.  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Og i øvrigt er der ikke decideret brud på metallet i kablet, “kun” plastik’en så metallet er synliggjort.

“kun” plastik’en så metallet er synliggjort.

Når jeg læser, kun plastiken så metallet er synliggjortopfatter jeg det, som om lederen er intakt, og derfor er mit svar som jeg har skrevet. Henrik, vi deltager jo for det meste i en større eller mindre gættekonkurrence afhængig af de givne oplysninger, når vi besvarer spørgsmål her, fordi vi ikke altid taler om det samme og fordi der ikke altid gives oplysninger nok om emnet. Det fører sommetider til en længere dialog, som i sig selv kan være hyggelig nok, Men jeg prøver at forstå, hvad der bliver spurgt om, at det så ikke altid lykkes, er en anden sag.



fase

Du har evig ret Fabrin.
Jeg tænker bare at lægmand kan have svært ved at "operere" på et feks 3G1,5 kabel, uden at ødelægge mere end godt er.
Det er jo sin sag at blotlægge de enkelte ledere, for at "lappe" en af dem, og så få kappen på plads igen...  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Ja, nu ligger kablet jo som sagt i jorden, og jeg har ikke været nede og kravle rundt tæt på for at kigge, men UMIDDELBART er det såmænd ret simpelt hvad der er sket:


Et installationskabel, 3 ledere (hedder metallet i kablet ikke det?), den yderste grå plastikkappe er perforeret, én eller to af lederne’s plastik (kappe) er også perforeret og man kan se metallet i dem. Metallet er umiddelbart intakt (altså ikke brudt).


Jeg leder efter en løsning der gør at jeg kan reparere dette så det bliver vandtæt, helst uden at skulle klippe ledningerne helt over, MEN er det det der skal til, så er det det der skal til, bare det bliver vandtæt og driftsikkert :-).


Med venlig hilsen

 

Lars F.


Lars F. skrev den 01-05-2019 10:42:31
Et installationskabel, 3 ledere (hedder metallet i kablet ikke det?), den yderste grå plastikkappe er perforeret, én eller to af lederne’s plastik (kappe) er også perforeret og man kan se metallet i dem. Metallet er umiddelbart intakt (altså ikke brudt).

Jeg leder efter en løsning der gør at jeg kan reparere dette så det bliver vandtæt, helst uden at skulle klippe ledningerne helt over, MEN er det det der skal til, så er det det der skal til, bare det bliver vandtæt og driftsikkert :-).

 Et kabel med 3 ledere er et 3 leder kabel.

Når isolationer på lederen er beskadiget, bør du reparere lederisolationen med f.eks. et stykke selvvulkaniserende tape. Selve kappen reparerer du også med selvvulkaniserende gummi, som du vikler på efter nedenstående anvisning. Det bliver garanteret vandtæt.

Når du reparerer med selvvulkaniserende tape, skal du strække det, så det kommer til at ligge stramt om kablet og gerne med halvt overlap, hvis det drejer sin om kabel, der fører mere end 50V. Hvis du reparere med selvvulkaniserende tape, bør du afslutte med en gang isolerbånd med halv overlap, så der bliver to lag tape som afslutning.  Det giver en vandtæt samling.




fase
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis