Krympeflex, speciel situation....

Er der nogle der har kendskab til om der findes krympeflex (eller lign. produkt) der monteres “fra siden af”, altså når man ikke har adgang til enderne af ledningen??

Med andre ord: Findes der noget man kan reparere ledninger med, ledninger der ligger i jorden, som er lettere ødelagt af en spade?


Med venlig hilsen

 

Lars F.

Er der nogle der har kendskab til om der findes... Vis hele indlægget
29 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Tak for alle svar :-).

Jeg havde ellers håbet at kunne bruge løsningen med samlemuffer og krympeflex, men jeg må i gang med det vulkaniserende tape - kan krympeflex i det hele taget blive vandtæt?


Med venlig hilsen

 

Lars F.

Lars F. skrev den 03-05-2019 12:36:34

Tak for alle svar :-).

Jeg havde ellers håbet at kunne bruge løsningen med samlemuffer og krympeflex, men jeg må i gang med det vulkaniserende tape - kan krympeflex i det hele taget blive vandtæt?

 Jeg er ikke helt klar over, hvad du mener "med samlemuffer og krympeflex". Du kan ikke bruge almindelige samlemuffer i en krympemuffe. I en krympemuffe skal du bruge pressemuffer og krympeflex omkring de enkelte lederne og endelig en afsluttende krympeflekskappe omkring yderkappen på kablet. Det fordrer så, at du klipper kablet over for at samle det. Krympefleks muffer er, rigtigt udført, vandtætte. Du har fået anvisning på, hvordan du kan lave det vandtæt uden at klippe kablet over, hvorfor laver du det ikke bare sådan. Så slipper du for at klippe kablet over.


fase
S. Fabrin skrev den 03-05-2019 12:47:54

 Jeg er ikke helt klar over, hvad du mener "med samlemuffer og krympeflex". Du kan ikke bruge almindelige samlemuffer i en krympemuffe. I en krympemuffe skal du bruge pressemuffer og krympeflex omkring de enkelte lederne og endelig en afsluttende krympeflekskappe omkring yderkappen på kablet. Det fordrer så, at du klipper kablet over for at samle det. Krympefleks muffer er, rigtigt udført, vandtætte. Du har fået anvisning på, hvordan du kan lave det vandtæt uden at klippe kablet over, hvorfor laver du det ikke bare sådan. Så slipper du for at klippe kablet over.

Jeg refererer til de specielle samlemuffer, m.v., der er linket til tidligere i tråden.


Det er da rigtigt at jeg har fået anvisning på hvordan jeg laver det tæt uden at klippe kablet over, og selvom jeg er “lægmand”, kunne det jo godt være jeg efterhånden har fået så meget indsigt i emnet (takket være alle de gode svar her) at jeg så småt har fået en mening/idé om hvordan jeg foretrækker det gjort ;-).


Jeg formoder den selvvulkaniserende tape måske ikke er så nem at få viklet om de små, indre ledninger, for der er godt nok ikke meget plads :-). Mest derfor jeg påny spurgte til samlemufferne.




Med venlig hilsen

 

Lars F.

Det er da tilladt at klippe et stykke selvvulkaniserende på 6-10 cm. af rullen. Så kræves der ikke meget plads.


Søren O
Søren O skrev den 04-05-2019 18:04:10

Det er da tilladt at klippe et stykke selvvulkaniserende på 6-10 cm. af rullen. Så kræves der ikke meget plads.

Jamen, det er det da :-), jeg tror dog stadig det bliver svært for mine store fummelfingre at komme til imellem de “små” ledninger :-).


Nå, men jeg må jo bare på med vanten - tak for alle svarene :-).


Med venlig hilsen

 

Lars F.

Annonce

Det selvvulkaniserende gummi skal ikke vikles om de enkelte ledere. Du skal bare tage et stykke på en cm., som  du stikker ind mellem lederne for at dække såret i isolationen. Derefter dækker du hele den ydre kappe med selvvulkaniserende tape efterfulgt af isolerbånd. For at være sikker på at den selvvulkaniserende tape bliver stram nok, trækker du det ud til halv tykkelse, når du vikler det om kabelkappen. Der må da være plads nok til siderne i det hul kablet er i? For at få lidt mere plads skærer du den yderste kappe et par cm. op på langs, så du kan få det halve af en tøjklemme ind mellem lederne. Så kan du få lidt tape ind mellem lederne. Derefter lukker du resten som beskrevet.


fase

Hvis du ville bruge krympeflex og presse muffer så skal du være opmærksom på at presse muffer skal trykkes sammen med et bestemt værktøj som koster 600 til 1000 kr. i indkøb... Med mindre det kan lejes et sted


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

S. Fabrin skrev den 04-05-2019 23:46:14

Det selvvulkaniserende gummi skal ikke vikles om de enkelte ledere. Du skal bare tage et stykke på en cm., som  du stikker ind mellem lederne for at dække såret i isolationen. Derefter dækker du hele den ydre kappe med selvvulkaniserende tape efterfulgt af isolerbånd. For at være sikker på at den selvvulkaniserende tape bliver stram nok, trækker du det ud til halv tykkelse, når du vikler det om kabelkappen. Der må da være plads nok til siderne i det hul kablet er i? For at få lidt mere plads skærer du den yderste kappe et par cm. op på langs, så du kan få det halve af en tøjklemme ind mellem lederne. Så kan du få lidt tape ind mellem lederne. Derefter lukker du resten som beskrevet.

 Super med lidt specifikt - så vil jeg gå i gang med det.


Takker endnu en gang :-).


Med venlig hilsen

 

Lars F.

MLU skrev den 05-05-2019 07:18:02

Hvis du ville bruge krympeflex og presse muffer så skal du være opmærksom på at presse muffer skal trykkes sammen med et bestemt værktøj som koster 600 til 1000 kr. i indkøb... Med mindre det kan lejes et sted

 Tak for info :-).


Med venlig hilsen

 

Lars F.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis