Forklaring om forhold mellem kva og kvar

Er der en elektriker eller lign. som kan forklare mig begreberne kva og kvar?

Hvad er forholdet mellem dem og hvad er det præcis man måler på henholdsvis de to begreber på en elmotor?

40 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du mangler en: kW

kW er den aktive effekt, som producerer mekanisk effekt på akslen. Her er spænding og strøm i fase med hinanden (0 grader faseforskydning).

kvar er det man kalder "blindeffekt". Her er spænding og strøm 90 grader forskudt for hinanden og producerer ingen mekanisk effekt.

kva er en kombination af de to, hvor man blot ganger strøm og spænding med hinanden uden hensyntagen til faseforskydning for et få den "tilsyneladende effekt".


Hvis man kender to af værdierne kan man beregne den tredje.


Hej Bent. 

Tak for dit svar. 

Så langt er jeg også kommet. 

Men hvad betaler man for, KW eller KVA?

KVAR er i princippet en effekt der feks for en motor til, at danne magnetisme for at køre rundt, men bliver denne effekt egentlig brugt eller ryger den tilbage til elselskabet uden beregning?

Private betaler kun for kW. Større kunder, f.eks. fabrikker eller store kontorbygninger betaler også for kvar.


Har el selskaberne en tollorence for kvar?

Hvis mit måleapparat feks viser 1,5 kvar og 0,5 kw og 2 kva. Betaler erhverv så for kw plus kvar? Hvad med kva?

Kva er vel egentlig den effekt motoren forbruger?

Du betaler for kW, dog er der krav om at cos pfi skal være over en vis værdi, som er beskrevet i fællesregulativet. Såfremt den værdi ikke kan overholdes, kan man indsætte et kondensatorbatteri. Du kan også have en afregning for kvar. kva er strøm gange spænding. kW er u*i*cospfi. kVar er u*i*sinpfi.


fase
Annonce
Prodive skrev den 24-03-2019 13:05:14

Kva er vel egentlig den effekt motoren forbruger?

Nej, kW er effekten. kVA kan ikke bruges til meget andet end at beregne nødvendigt kabeltværsnit og størrelsen på sikringer og motorværn.


Velkommen på lds.

Grunden til at el leverandør kræver en vis høj cos Phi ( lille forskel på kva og kw ) er at de jo også skal dimensionere deres kabler m.m. efter den større strøm men kun kan afregne den lidt mindre.  

Varmelegemer f.eks. elradiatorre, komfur, ovn, og det meste af vaskemaskines forbrug er kun kw. ( cos phi = 1,0 ) De fleste lamper har det på samme måde, derfor er den gennemsnitlige cos phi fra private forbrugere oftest over cos phi 0,95.

Derimod vil en fabrik med mange motorer, lysrørs armaturer m.m. ligge lavere. Især når motorer ikke kører med fuld belastning, og det er faktisk normalen. Pumper ventilatorer og lignende kan køre med fuld belastet motor derimod er det svært at forestille sig en rundsav, fræser eller presser der konstant har fuld materiale hele tiden.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tusind tak for jeres hjælp. 

En elmand, ved du hvad el selskaberne forlanger af cos phi ved erhverv som bruger elmotorer? Feks hvis de har ældre ventilationsanlæg, udsugning osv?

Jeg kan umiddelbart ikke finde det i fællesregulativet. 

Jeg mener det er de 0,95 i cos phi man skal holde sig over. Man laver ofte automatiske kondensator batterier der måler det aktuelle cos phi. Ud fra det kobles der store kondensatorer ind som udligner det.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 24-03-2019 19:21:40

Jeg mener det er de 0,95 i cos phi man skal holde sig over. Man laver ofte automatiske kondensator batterier der måler det aktuelle cos phi. Ud fra det kobles der store kondensatorer ind som udligner det.

Og på store fabrikker anvender man også roterende kondensatorer (= store synkronmotorer) til at regulere cos phi. De kan samtidig også producere mekanisk effekt.


Der er yderligere 30 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis