Berlingo støjer ved gas/slip gas og ved bremsning

gbn
gbn
Postnr: 5474
gbn gbn

Nej, jeg er ikke sikker på at det er motorophæng. Jeg har jo prøvet at indsætte 2 stk 2mm vinkler imellem gummi og stål. Men det giver slet ikke nogen ændring på lyden. Se billedet oven over.

Med venlig hilsen

GBN
uldal
uldal
Postnr: 6500
uldal uldal

det duer altså ikke! Hvis gummiet først har sluppet, vil sprækken give en hørbar resonnans og metalvinkler gør det ikke mindre. Pengene du brugte på vinkler kunne du købe nye ophæng for.

S. Fabrin
S. Fabrin
Postnr: 4400
S. Fabrin S. Fabrin

Som  en nødforanstaltning, kan man lime ophænget med Araldit eller anden tokomponent lim. At udligne afstanden med vinkler dur simpelthen ikke.

fase
Gregeren
Gregeren
Postnr: 2830
Gregeren Gregeren

Et slag foran kan jo også være hjulophæng, med trætte bøsninger eller kugleled. Prøv at tage ordentlig fat i hjulophængene, assisteret med et brækjern for at skubbe ordentligt til de forskellige komponenter.

Er der ikke et ophæng under motor også?

Det er dette som sørger for at motor ikke kan gynge frem og tilbage.

Elektronikteknikeren
gbn
gbn
gbn gbn

Det ville være rart med en forklaring  på hvorfor det ikke dur at udligne spillerum med 2 mm stålvinkler. Vinklerne havde jeg selvfølgelig i forvejen til 0 kr.  Hjulophæng er et godt forslag, det vil jeg se på når bilen er ledig.  Der er et ophæng nederst /bagerst på motoren, men ikke under den. 

Med venlig hilsen

GBN
S. Fabrin
S. Fabrin
S. Fabrin S. Fabrin
gbn skrev den 13-12-2018 13:54:42

Det ville være rart med en forklaring  på hvorfor det ikke dur at udligne spillerum med 2 mm stålvinkler. . 

Det er en dårlig ide, fordi du ikke har en fast forbindelse mellem gummiet og den det af ophænget. som gummiet har haft forbindelse med. Selv om du har udlignet spillerummet med, hvad du lige havde ved hånden, så dur det ikke.

fase
uldal
uldal
Postnr: 6500
uldal uldal

Altså....... du har konstateret, at motorophænget har sluppet. Defekt, defekt, defekt. Udskiftning og den triller videre. 

gbn
gbn
gbn gbn

Gummiet hænger så vidt jeg forstår kun fast i den en ende på metal ophænget, hvor det er vulkaniseret fast. Hvis man køber et nyt ophæng, så skal man vel ikke også lime det fast i den anden ende imod karosseriet. eller skal det?

https://www.thansen.dk/product.asp?...group=1100

Med venlig hilsen

GBN
S. Fabrin
S. Fabrin
S. Fabrin S. Fabrin

Prøv at taste dit registreringsnr., hvis du ikke har gjort det, ind på thansen , så finder du de reservedele, der passer til din bil. I øvrigt ser ophænget rigtigt ud, du kan bare ikke se gummiet i den anden ende.

Nej du skal ikke lime det fast ind mod karroseriet.

fase
gbn
gbn
gbn gbn

Reg.nr er indtastet og det er det rigtige ophæng. Men jeg forstår ikke hvad du mener S.Fabrin med, at jeg ikke kan se gummiet i den anden ende?  Er det på et nyt ophæng eller på mit det gamle?

Med venlig hilsen

GBN
gbn
gbn
gbn gbn

Ok, men jeg kan da skimte det i den anden ende. 

Hvis det er gummiet der er slidt, så kan jeg stadigvæk ikke forstå, hvorfor 2 mm ikke vil hjælpe så spilderummet forsvinder?  Men måske skal der 3-4 mm til, hvis jeg kan presse det ind og hvor hårdt skal et nyt ophæng presses på plads? Nogen der har erfaring med at udskifte et ophæng af samme type?

Jeg er lidt modstander af at begynde at udskifte ting fra en ende af indtil man rammer det rigtige, så derfor skal jeg altså overbevises om at det er motor ophæng det er galt med. 

Med venlig hilsen

GBN
j håndstad
j håndstad
Postnr: 3540
j håndstad j håndstad

så er der jo kun en mulighed tilbage. Pil et af ad gangen og se om det fejler noget.

S. Fabrin
S. Fabrin
S. Fabrin S. Fabrin

Jeg er lidt modstander af at begynde at udskifte ting fra en ende af indtil man rammer det rigtige, så derfor skal jeg altså overbevises om at det er motor ophæng det er galt med. 

Nu er det jo ikke de mennesker, der har svaret på dit spørgsmål, der skal overbevise dig om, at det er et ophæng, det er galt med. Sommetider må man tage nogle changer her i livet som f.eks., at købe et ophæng og prøve om det var det. Det er jo umuligt at fjerndiagnostisere og ramme plet hver gang. Du bliver nødt til at tage mulvarpen frem og investere i et ophæng.

fase
gbn
gbn
gbn gbn

Jeg er bange for at det er koblingen der er stået af.  Min kone var gået i stå og hun ringede og sagde at den lugtede og var brandt af.  Da jeg kom hen til hende ( ca. 1 km hjemme fra ) kunne jeg godt lugte noget, men ikke direkte ved motoren. Bilen kunne starte, men der skete ingen ting når jeg prøvede at sætte den i gear, så mon ikke det er koblingen der er gået? Jeg har nu tilkaldt falck, så den kan bukseres hjem.  Jeg er ikke sikker på, at jeg selv kan skifte kobling. Hvad kræver det af udstyr mv.? Nogen der har erfaring med det?  Hvad koster det at få en mekaniker til det?

Med venlig hilsen

GBN
Vil du være med? Log ind for at svare.