Installering af ovn.

MalikF
MalikF
Postnr: 5700
MalikF MalikF

HEJ!

jeg har virkelig brug for hjælp med installationen af en ny ovn jeg har fået hjem. 

ledningerne i væggen er 2 sorte hvor den ene sorte går ned og bliver til en tyk grå ledning og de andre har jeg sådan set styr på med 1 rød, 1 brun og 1 grå. kogepladerne virker som de skal men jeg kan simpelthen ikke få gang i ovnen? fra ovnen er der nemlig også 5 ledninger med farverne:

1 Gul/grøn, 1 brun, 1 grå, 1 blå og 1 sort.. 

jeg ville gerne tilføje et billede men ved ikke lige hvordan.. er nemlig ny.

tak! 

Mvh. Malik
MalikF
MalikF
MalikF MalikF

Det skal måske lige siges det er et meget gammelt hus med et gammelt sikring skab men jeg har slået strømmen direkte fra komfuret. Og der er kun tale om 5 ledninger fra ovnen og 5 ledninger fra væggen 😄

Mvh. Malik
Imaster
Imaster
Postnr:
Imaster Imaster

Du skriver at du har styr på de andre ledninger......hvilke en er så nulledningen?

Det er MEGET vigtigt at du ved hvad de forskellige ledninger er ellers risikere du at brænde din nye ovn af....

Det kræver et måle instrument hvis du skal være helt sikker på at tilslutte din ovn korrekt,ud fra de farver du nævner kan jeg godt komme med et gæt med det er alså for usikkert uden hverken måling eller foto.

MalikF
MalikF
MalikF MalikF

Oh, så håber jeg da ikke det er forsent så.. vi har rodet lidt rundt med det og kogepladerne har sådan set virket når vi har afprøvet det. ovnen tænder bare ikke.

Mvh. Malik
Imaster
Imaster
Postnr:
Imaster Imaster

Den hvide ledning der er på billedet er den til ovn eller koge plade?

MalikF
MalikF
MalikF MalikF

hele ledningen er forbundet til komfuret.. så der er 5 ledninger fra kogeplade og ovn.

Mvh. Malik
Imaster
Imaster
Postnr:
Imaster Imaster

Ah det er en komfur du har hvor kun kogeplader virker ik?

Imaster
Imaster
Postnr:
Imaster Imaster

er det et helt nyt komfur?

På det gamle komfur kan du huske hvilke farver der var forbundet?

MalikF
MalikF
MalikF MalikF

det er blevet brugt før i anden lejlighed. såå ny og ny, bob bob  og jo det er kun kogepladerne der fungere og ikke ovnen..

Mvh. Malik
Imaster
Imaster
Postnr:
Imaster Imaster

Prøv at tage et billed af tilslutningen på komfuret.

Kan du huske hvilke farver ledninger der var samlet på den gamle komfur?

MalikF
MalikF
MalikF MalikF

dette er den gamle ovns tilstlutning i væggen. ^

dette er den nye ovns opsætning:

Mvh. Malik
MalikF
MalikF
MalikF MalikF

undskylder for den dårlige kvalitet, det gik lidt for hurtigt.

Mvh. Malik
Imaster
Imaster
Postnr:
Imaster Imaster

Du må tage et bedre billede af tilslutningen på komfuret, der står nogle tal udfor klemmerne og så burde der være et tilslutnings diagram bag på komfuret, måske inde i låget på tilslunings boksen. Ud fra dette kan man se om det er tilsluttet korrekt..

MalikF
MalikF
MalikF MalikF

sorry  

sort til 1, grå til 2, brun til 3 og ingenting i 4 og blå til 5. og så jord.

her er skemaet med 230v og to 400v

Mvh. Malik
ev elmand
ev elmand
Postnr: 7480
ev elmand ev elmand

Jeg ville slukke øjeblikkelig ved sikringsgruppen. 

Det ser måske korrekt ud i komfuret. Når jeg skriver måske er det fordi jeg ikke kan se om der er en lille skinne/lus imellem kl. 4 og 5. som der fremgår af skemaet. 

Det er helt sikkert forkert tilsluttet ved vægdåsen.  Den gul/grønne skal ALDRIG sammen med en af de sorte. Og den lyseblå næsten aldrig sammen med en brun. 

Skal vi gætte på noget er du nødt til at tage låget af ved sikringer og tage et billede af kablet hvor det er tilsluttet i sikrings boksen. 

Ellers skal der målinger til for at fastslå Nul og jord, som er de vigtigste. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Vil du være med? Log ind for at svare.