Er installationen lovlig/hensigtsmæssig?

ev elmand
ev elmand
Postnr: 7480
ev elmand ev elmand

1. Jeg har ikke kendskab til spots som kan tætne imod din dampspærre. 

2. Hvis du skal over til LED så skal transformer findes og skiftes. 

3. Nej.

Mit bud vil være at lukke op i taget. Så kan du få det lavet som det skal være det hele. 

Men det kommer jo an på hvad tag der er på huset. Er det tagplader, så er det ikke så vanskelig. Er det derimod tagsten kan der sagtens være undertag  under og så er det straks en anden sag. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
olh
olh
Postnr:
olh olh

Jeg har fundet transformatoren, men installationens kvalitet ser tvivlsom ud, se billedet nedenfor (transformatoren til højre er ikke koblet til). Der er to sæt ledninger ud af transformatoren, og det betyder vel, at der sløjfet mellem lamper, eller hvordan?

Taget er tagpap, så det er en større omgang at åbne op.

Er det her i bund og grund ikke også ulovligt. Til højre er der blød kabel, som går igennem skab?

Dreier
Dreier
Postnr: 5250
Dreier Dreier

Start med at fjerne den til højre, hvis den ikke bliver frugt. Og derefter trækker du noget nyt installations kabel igennem hullerne (hvis du kan) og sløjfer hele den installation der, og så montere du LED spots i stedet. Dem jeg linkede til bruger vi selv på badeværelset, de er IP44 og har Safebox monteret. Så dem kan du roligt bruge.

ev elmand
ev elmand
ev elmand ev elmand

De spot som der henvises til er 230V så det kræver ny kabel. Men det er sikkert heller ikke så svært, Da man kan binde den nye kabel i de eksisterende, og på den måde trække dem ud. 

Bliver det løsningen skal der skæres større hul. Dertil bruges hulsav men den er ikke nem at styre når der allerede er hul.  Det kan du komme uden om ved at bore igennem f.eks. et stykke krydsfiner, og så bruge den som borelære. Man skal holde godt fast i den i starten.  

Er der en eller flere af lamperne der er forskellig fra de andre, siden der går 230V direkte fra dåsen, og transformator er blevet overflødig. 

m.v.h. Erik
olh
olh
Postnr:
olh olh

Ledningerne til spots løber i mur mv., så det bliver lidt et puslespil at trække dem ud. Findes der ikke noget tilsvarende i 12v? Hvis vi skulle skifte til 230v, skulle det så ikke også være installationskabel, da kablet med den nuværende opsætning går igennem skab, mure mv.?

230V-ledningen til højre går til tre lamper over et spejl. Så vidt jeg kan se, har de genbrugt ledningerne fra den tidligere svagstrømsinstallation og bare afkoblet transformatoren.

ev elmand
ev elmand
ev elmand ev elmand

Det første er nok at skrue skabet fri så du kan se ledningsføring vide.re. Så viser det sig måske at puslespillet ikke er af de sværeste. Kabel til de 3 lamper er ikke ok. 

Blev der ikke lavet el rapport i forbindelse med salg / køb af lejlighed

m.v.h. Erik
olh
olh
Postnr:
olh olh

Gode input. Desværre er badeværelset ret kreativt indrettet - skabene er fx muret ind i en samlet konstruktion med to håndvaske, så skabene er ikke lige til at pille ud. Men jeg kan da rive bagbeklædningen ud af skabet og sætte noget nyt op efterfølgende, når jeg har set, hvad der sker derinde bagved. Jeg frygter dog, at jo mere jeg ser, jo mere bekymret bliver jeg :-)

Jo, der var en elrapport ved købet af huset. Jeg har lige været inde at genlæse den. Desværre har de gjort opmærksom på problemer med de to svagstrømsinstallationer i huset, så vi kan ikke tørre den af på ejerskifteforsikringen...

Ville jeg i givet fald kunne genbruge ledningerne fra svagstrømsinstallationen til en 230v-installation. Der er jo flere ampere i en svagstrømsinstallation, så den er vel relativt bedre dimensioneret?

mfrost
mfrost
Postnr: 9400
mfrost mfrost

bare et lille fif hvis der skal bore et større hul så har viking lavet en hulsavsadapter som virker genialt hvis man skal bore et hul større 

https://www.lemu.dk/catalog/product...4209460362

adapteren monteres blot hvor boret normalt sidder og så skrues det mindste hulsav fast på den inde i den store hulsav, som vis på billedet. utroligt at det ikke er blevet opfundet før.

p.s. adapteren koster 70 kr. i harald nyborg

ev elmand
ev elmand
ev elmand ev elmand

Du kan ikke genbruge de ledninger til 230 V der skal være mere isolering. Det er omstændeligt at tage bagbeklædning af inde fra skabet. 

Skabe er næsten altid skruet sammen og kan tages ud enkeltvis. Det er lidt besværligt hvis det netop er den hvor afløb m.v. er i men ellers ikke så svært. 

Du skal have samledåsen helt af og adskilt fra ledninger. Sluk strømmen. 

m.v.h. Erik
olh
olh
Postnr:
olh olh

Skabene er desværre ikke skruet sammen. Du får lige et billede, så du kan se, hvor kreativ en løsning, der er tale om   

olh
olh
Postnr:
olh olh
mfrost skrev den 15-08-2018 20:36:55

bare et lille fif hvis der skal bore et større hul så har viking lavet en hulsavsadapter som virker genialt hvis man skal bore et hul større 

https://www.lemu.dk/catalog/product...4209460362

adapteren monteres blot hvor boret normalt sidder og så skrues det mindste hulsav fast på den inde i den store hulsav, som vis på billedet. utroligt at det ikke er blevet opfundet før.

p.s. adapteren koster 70 kr. i harald nyborg

Smart - tak for tippet!

ev elmand
ev elmand
ev elmand ev elmand

Så er det nok en ide at kigge efter nogle 12-24 volt og LED og så sætte en anden forsyning op, 

m.v.h. Erik
KarstenCan
KarstenCan
Postnr:
KarstenCan KarstenCan

LEd lamper i dag faas ogsaa ultra flade, saa du ikke behoever et stort hul i loftet. 12 V LED lamper kan saa bruge de ledninger der er installeret. Har brugt nogle her i Canada og ved at google for dem i Europa/ Danmark, var det bedste jeg kunne finde de var vist oprindeligt lavet til camping vogne og lystfartoejer, hvor man ikke ville have et hul i loftet. 

https://www.12voltplanet.co.uk/ultr...ights.html

Naar du lapper hullerne i loftet (men du skal jo stadig have en ledning ud) kan du nok reparerer din damptaette membran med tape 

https://www.rona.ca/en/sheating-tap...m-00545063

men du kan finde noget tilsvarende i Danmark, hvis den klaebende side vender opad, og du loefter baade isolering og den damptaette membran kan du skubbe tapen ind under membranen, saa snart din membran falder ned igen faar tapen godt fat.

Karsten
FoXX
FoXX
Postnr: 7790
FoXX FoXX

Det er da noget kreativt lavet, må jeg nok sige.

Mvh.

Mikkel

Vil du være med? Log ind for at svare.