Er installationen lovlig/hensigtsmæssig?

I vores ene badeværelse er der ni lavvolts GU4 indbygningsspots. Da jeg skulle skifte en pære kunne jeg se, at der ikke er en bagdåse - jeg kan se lige op i isoleringen.

Armaturerne er af typen, hvor pæren hviler løst ovenpå en låsering, men jeg kan ikke se klassificeringen af armaturet, og jeg kan ikke gennemskue, hvordan jeg kan pille armaturet ud af loftet, så jeg kan kigge nærmere på det.

I kan se et billede her.

Jeg er bekymret for, at der kan trænge fugt op ved armaturerne og op i det lukkede loftsrum over badeværelset. Og derudover kan jeg komme i tvivl om, hvorvidt installationen overhovedet er lovlig, eftersom der ikke er en bagdåse.

Så tre hurtige spørgsmål herfra:

1. Hvordan piller jeg armaturet ud, så jeg kan kigge på det?

2. Tror I, der kan trænge fugt igennem armaturet?

3. Er installationen lovlig?

Tak for hjælpen!

I vores ene badeværelse er der ni lavvolts GU4... Vis hele indlægget
29 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Dreier skrev den 15-08-2018 15:50:50

 Du kan vel sagtens købe et LED spot og skifte det til selv ? Så længe hul størrelsen er den samme

Det har du ret i. Jeg skal dog have fundet nogle med indbygget safebox, der kan gå direkte op i hullet. Er der nogle, der har forslag?

Ved 9 volt må der godt være åbne kronemuffer, men 33 W afgiver meget varme så det må ikke sidde direkte i isolering. Desuden skal man være opmærksom på at der går en strøm til hver pære på næsten 4 A så hvis der er sløjfet imellem lamper så skal det være kraftige ledninger.
Det med at dampspærre er gennemhullet er ikke unormalt, men det er stadig noget skidt. Måske kommer der ikke kondens direkte ned i badeværelse, men det kræver en god udluftning af loftrum for der kommer kondens deroppe.
Tilstandsrapport omhandler normalt ikke elinstallationer, det ligger i en elrapport.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
olh skrev den 15-08-2018 15:57:24

Det har du ret i. Jeg skal dog have fundet nogle med indbygget safebox, der kan gå direkte op i hullet. Er der nogle, der har forslag?

 Jeg ved ikke om du kan bruge de her?

https://www.greenline.dk/k/led-paerer/led-spots/p/led-spot-philips-master-expertcolor-3-9w

Mange tak for indspark, ev elmand.

Jeg kan ikke se selve ledningsinstallationen - det er et lukket loftsrum - så jeg ved ikke, om der er sløjfet mellem lamper. Den ledning, jeg kan se, er ikke særlig kraftig.

Jeg kan være bekymret for, at udluftningen er begrænset i loftsrummet. Det er et loft, der følger tagets hældning, og der er ikke meget højde i loftsrummet, og det er fyldt med isolering...

Hvis jeg skulle lave det her, så godt som muligt uden at rive loftet ned, hvad skulle jeg så gøre?

Mine tanker er umiddelbart:

1. Alternativ 1: Nye IPx4 armaturer, hvor der indbygget safebox, som kan gå op i hullet.

2. Alternativ 2: Gå over til LED, hvor der færre ampere, og mindre varme, men det kræver vel en ny transformator.

3. Jeg har ingen idé om, hvordan jeg lukker dampspærren nedefra og igennem monteringshuller - nogen bud?

1. Jeg har ikke kendskab til spots som kan tætne imod din dampspærre. 

2. Hvis du skal over til LED så skal transformer findes og skiftes. 

3. Nej.

Mit bud vil være at lukke op i taget. Så kan du få det lavet som det skal være det hele. 

Men det kommer jo an på hvad tag der er på huset. Er det tagplader, så er det ikke så vanskelig. Er det derimod tagsten kan der sagtens være undertag  under og så er det straks en anden sag. 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg har fundet transformatoren, men installationens kvalitet ser tvivlsom ud, se billedet nedenfor (transformatoren til højre er ikke koblet til). Der er to sæt ledninger ud af transformatoren, og det betyder vel, at der sløjfet mellem lamper, eller hvordan?

Taget er tagpap, så det er en større omgang at åbne op.

Er det her i bund og grund ikke også ulovligt. Til højre er der blød kabel, som går igennem skab?


Start med at fjerne den til højre, hvis den ikke bliver frugt. Og derefter trækker du noget nyt installations kabel igennem hullerne (hvis du kan) og sløjfer hele den installation der, og så montere du LED spots i stedet. Dem jeg linkede til bruger vi selv på badeværelset, de er IP44 og har Safebox monteret. Så dem kan du roligt bruge.

De spot som der henvises til er 230V så det kræver ny kabel. Men det er sikkert heller ikke så svært, Da man kan binde den nye kabel i de eksisterende, og på den måde trække dem ud. 

Bliver det løsningen skal der skæres større hul. Dertil bruges hulsav men den er ikke nem at styre når der allerede er hul.  Det kan du komme uden om ved at bore igennem f.eks. et stykke krydsfiner, og så bruge den som borelære. Man skal holde godt fast i den i starten.  

Er der en eller flere af lamperne der er forskellig fra de andre, siden der går 230V direkte fra dåsen, og transformator er blevet overflødig. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ledningerne til spots løber i mur mv., så det bliver lidt et puslespil at trække dem ud. Findes der ikke noget tilsvarende i 12v? Hvis vi skulle skifte til 230v, skulle det så ikke også være installationskabel, da kablet med den nuværende opsætning går igennem skab, mure mv.?

230V-ledningen til højre går til tre lamper over et spejl. Så vidt jeg kan se, har de genbrugt ledningerne fra den tidligere svagstrømsinstallation og bare afkoblet transformatoren.

Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis