Ecu på Fiat Punto fra 2005

Speedway
Speedway
Postnr:
Speedway Speedway

Hej jeg har en Fiat Punto fra 2005. Jeg har problemer med, at den køre kun på 2 cylinder! Periodisk! 

Jeg har skiftet følgende:

Tændrør+ledninger

De to spoler

Krumtapsføler+knastføler

Den kommer med en fejlkoder p0352 som siger fejl ved spole 2! Når bilen vælger at køre på to cylinder så sker der ikke noget når jeg tager ledningen af til spole 2.   Dvs at spole 2 får ingen strøm!

Jeg har givet alle de stik og sikringer jeg kunne finde kontaktspray! Som sagt er det en periodisk fejl, virker som en løs forbindelse, men intet ændre sig ved at røre ved de respektive stik.

Spørgsmål, nu er der vel kun ecuen tilbage? Hvis der er fejl på den, vil det så være en periodisk fejl eller vil den være konstant. 

Sidder startspæren i ecu?

Håber i kan være behjælpelig.

Mvh

Torben

Nitter
Nitter
Postnr: 7700
Nitter Nitter

Det kan også skyldes der har været hevet lidt vel hårdt i ledningen til tændspolen, så der kun er periodisk forbindelse et sted midt på. Det oplevede jeg faktisk forleden dag da lyset ikke ville efter hensigten på en yngre Citroen. For og tjekke det kobler du bare en ledning parallelt med den der sidder der i forvejen og ser hwans der sker.    

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Speedway
Speedway
Postnr:
Speedway Speedway

Det virker virkelig også som om det bare er en løs forbindelse, men jeg synes jo jeg prøver at rykke/ skubbe i den ledning, men det sker der ikke noget ved.

Måden bilen opføre sig på er mærkelig! Jeg kan gå ud og starte den Wupti så fejler den intet. Jeg kan stoppe og starte igen Wupti så er fejlen der. Det giver ingen mening😊

Hvilken syntomer vil bilen have, hvis det have noget med ecuen at gøre?

Tænker du at jeg skal pakke hele ledningsnettet ud ind til jeg finder starten på ledningen, him måske et dumt spørgsmål😊

Mvh

Torben

Speedway
Speedway
Postnr:
Speedway Speedway

Et fint indlæg tak for det, det giver da lidt håb. Jeg vil nu forsøge med, en parallel ledning som nitter foreskrev.

je_ns
je_ns
Postnr: 0000
je_ns je_ns

Hvis du kan finde et ledningsdiagram over bilen, burde du kunne slipper for at sprætte hele ledningsnettet op   

Hellere eje, end at leje.
Speedway
Speedway
Postnr:
Speedway Speedway

Det må jeg forsøge i morgen, tak for jeres venlighed.

Mvh

Torben

Speedway
Speedway
Postnr:
Speedway Speedway

Hej igen, nu har jeg arbejdet lidt på puntoen igen😊

Jeg har bytte rundt på ledningerne på de to spoler, og kan konstater at de cylinder der køre funger på begge spoler. Så spolerne er i orden.

Jeg har forsøgt med direkte stel op til karburatoren, hjalp ikke.

Jeg har målt på begge stikkene med en polsøger stel har jeg taget direkt fra batteriet. Når jeg måler på den spole/ledning der funger lyser de fint lys. Det samme sker sådan set også fra den spole/stik der ikke funger.

Når bilen køre kommer der masser af gnist fra den spole når jeg tager tændrørshætte af på spolen. Modsat den hvor den ikke køre kommer der ingen gnist!

Nu undrer det mig bare at når jeg måler på begge stikkene til spolerne lyser de ens! Men men jeg kan jo ikke måle hvor meget strøm der kommer til spolen.

Håber det giver en lille indbliks hvad det er jeg roder med.

Mvh

Torben

je_ns
je_ns
je_ns je_ns

Køre bilen fint, selv om du bytter ledningerne til spolerne ?

Er det tilfældet var det fristende, at forbinde de to spoler med en ledning. Om det er klogt, tja det må du jo selv vurdere   

Speedway
Speedway
Postnr:
Speedway Speedway

Nej bilen køre kun på de samme to cylinder når jeg bytter rundt på de to spoler

Lyder ikke som en god ide at forbinde de to🙂

Når jeg måler på stikkene danner jeg selvfølgelig mit eget lille kredsløb, det fortæller vel ikke noget om der er forbindelse hele vejen til der hvor der skal være forbindelse. Der kan vel stadig være en ledning der har det dårligt??

je_ns
je_ns
je_ns je_ns

Så er vejen frem jo nok at finde et ledningsdiagram, og finde den så tæt på Ecu´en som muligt, og trække en ny ledning.

Er det et almindelig stik der sidder på spolerne, eller er det et specielt ?

Største fejlmulighed er nok stikket og det første lille stykke af ledningen.

Men en periodisk fejl i Ecu er jo bestemt også en mulighed.

uldal
uldal
Postnr: 6500
uldal uldal

er det en Grande Punto for så kan det være tændngsmodulet.

Speedway
Speedway
Postnr:
Speedway Speedway

Nej det er en Punto 1,2 8 ventil

Har klippet stikket af den kreds der ikke dur og monteret noget optermistik der burde at give forbindelse.

Jeg må prøve at finde de to ende stationer på de to ledninger andet er der vel ikke at gøre eller er der andet der kan spille ind

Nitter
Nitter
Postnr: 7700
Nitter Nitter
Speedway skrev den 27-07-2018 14:31:20

Nej det er en Punto 1,2 8 ventil

Har klippet stikket af den kreds der ikke dur og monteret noget optermistik der burde at give forbindelse.

Jeg må prøve at finde de to ende stationer på de to ledninger andet er der vel ikke at gøre eller er der andet der kan spille ind

Torben, når du har konstateret der er tænding på de to cylindre der sætter ud, kan det jo ikke være der fejlen ligger. 

Så har du "kun" indsprøjtningssystemet og motorstyringen tilbage. Hvis det er et monopoint system (en indsprøjtningsdyse der sidder hvor karburatoren sad i gamle dage) burde det ikke lade sig gøre. Men er der en indsprøjtningsdyse for hver cylinder er det nok kun en cylinder der sætter ud. Så begynder jeg at tænke på defekt dysse eller forbindelsen mellem dysen og motorstyringen. Det er overhovedet ikke utænkelig en af de nymodens indsprøjtningsdyser kan have en periodisk fejl.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Speedway
Speedway
Postnr:
Speedway Speedway

Der kommer bare ingen gnist ud af den ene spole hvor jeg mener kredsen ikke dur. Det konstater jeg ved at tage tændrørsledningen af! På den kreds der dur springer gnisterne lystlig rundt når jeg forsøger at tage tændrørsledningen af. Det sker slet ikke på den kreds der ikke dur!! Selvom jeg kan måle lys i den kreds der ikke dur. Tror bare ikke den giver strøm nok til at der kan springe gnister fra spole. Håber du er med på hvad jeg mener

Vil du være med? Log ind for at svare.