Udskiftning af nederste bjælker/regler i trækonstruktion

Dreamcaster
Dreamcaster
Postnr: 9000
Dreamcaster Dreamcaster

Super - tak for yderdt brugbare input.

Lige en sidste ting. 

Er det ikke meningen at fugtspærre skal gå helt ud under selve strøer og skelet på huset også, således der ikke trænger fugt op til bunden af skelettet?

Huset er uopvarmet, så er det nødvendigt med fugtspærre når der er ren stenskrald under strøerne, oven på den bare jord?

I en brandert kom jeg til at købe en kolonihave med verdens mest ramponerede træhus...og jeg aner ikke hvad jeg skal med det!
Rantzau
Rantzau
Postnr: 2970
Rantzau Rantzau

Normalt er fugtspærre ikke nødvendigt i uopvarmede hytter/kolonihavehuse. Normalt sikres tilstrækkelig ventilation med åbne ventiler i fundamentet som fjerner stående fugt mellem terræn og gulv.

Der kræves under alle omstændigheder effektiv fugtspærre mellem fundament og trækonstruktionens enkelte dele. Normalt er murpap tilstrækkeligt.

Periodevis opvarmning, eksempelvis en brændeovn, påvirker ikke konstruktionen negativt.

The Dark Horse er isoleringen i væggene som vist på dit billede hvor kondens kan dannes. Her kan svenske erfaringer med uopvarmede træhuse være en hjælp.

http://torpare.dk/vidensbank/18

Dreamcaster
Dreamcaster
Dreamcaster Dreamcaster

Rigtigt god viden dér. Jeg er dog stadig lidt i tvivl om vægisoleringen.

De svenske huse har (som jeg læser dokumentet) erfaring med 'stillestående' luft mellem inder og ydervæg. Det tror jeg praktisk talt er umuligt i det her tilfælde.

Jeg forventer at udskifte udvendig beklædning ved at :

1: fjerne den eksisterende beklædning som består af blokhusbrædder. 

2: Rulle vindspærre rundt om skelettet.

3: Sætte afstandsreglar uden på vindspærren.

4: Montere 1 på 2 beklædning af 19mm trykimp. gran/fyr.

Med den konstruktion vil jeg ikke kunne opnå isolerede hulrum tænker jeg ikke, og jeg er vel nødt til at smide noget isolering mellem inderbeklædning og vindspærre?

I en brandert kom jeg til at købe en kolonihave med verdens mest ramponerede træhus...og jeg aner ikke hvad jeg skal med det!
Rantzau
Rantzau
Rantzau Rantzau

Det er altid et problem med isolering og uopvarmede kolonihavehuse/hytter. Fugten kondensere i isoleringen. Sverige har også et mere tørt klima om vinteren.

Et andet problem er 19mm brædder. Selv om de er imprægnerede, optager og afgiver de fugt over året. Som tommelfingerregel gælder, at under danske forhold tager det 1 år pr. tomme for træet at tørre.

Det betyder i praksis at 19mm brædder kaster sig mere med revnedannelse til følge selv om de monteres 1 på 2.

Ved at anvende 1" (25mm) brædder er 1 på 2 beklædningen mere stabil uden nævneværdige revner. Husk bare at marvsiden skal vende udad, fordi de planskårede brædder, som sælges i byggemarkeder, krummer under udtørring og slutter dermed tæt. Ved et pludseligt regnskyl kan vand derfor ikke trænge ind ved overlæggene.

1" beklædning opleves mere tørt end 19mm beklædning. Den elegante løsning er 2" beklædning. Det kan købes direkte på savværkerne til næsten samme pris som byggemarkederne forlanger for 1" brædder.

Med det in mente, ville jeg alvorligt overveje et uisoleret kolonihavehus som kun bruges sporadisk. Du undgår også den velkendte "sommerhuslugt".

Dreamcaster
Dreamcaster
Dreamcaster Dreamcaster

Der lyder til at være styr på, og det er også den retning vi stikker i ift. uisoleret træhus.

Men suk... I dag gik jeg dybere ind i konstruktionen, for at tjekke hvad der egentligt bære spær og eternitplader. Det hele er bygget op omkring en 75mm x 75mm stolpe i hvert hjørne, og resten af skelettet, inklusiv bund- og toprem er lavet af 40mm x 60mm reglar. 

Som det ses på billedet, er stolperne placeret oven på reglarne, og jeg frygter scenariet hvor de nederste reglar rådner i et af hjørnerne. Jeg vil nødigt rive det hele ned og bygge op fra bunden, for det er en helt anden omkostning.

Jeg er meget i tvivl om de stolper er nok til at bære så tung en konstruktion, og hvor længe der vil gå inden livet i stolperne går på sidste vejrtrækning. :-(

Rantzau
Rantzau
Rantzau Rantzau

Først og fremmest skal du fjerne al gammel skrammel - væk med det. Også murbrokker og sten under gulvet.

Tilbage skulle gerne stå en overskuelig konstruktion. Stolper og remme du har mistanke til skiftes også.

Som du selv nævner skal bundrammen isoleres fra opstigende fugt. Mens du er i gang, så skift bundremmen med trykimprægneret træ.

Afhængig af beklædningen kan du bruge samme dimissioner som de nuværende. Vælger du tykkere beklædning, ville jeg indsætte hjælpestolper. Med så klejn en konstruktion, ville jeg nok ikke vælge beklædning tykkere end 1,5" i gran.

Det færdige resultat skulle gerne stå med effektiv ventilation under gulv.

Dreamcaster
Dreamcaster
Dreamcaster Dreamcaster

Når vi taler om at hindre opstigende fugt er det vel hele huset der skal hæves en smule for at få fugtspærre ind under både bundem, strøer osv. Altså hele huset.

Da der kommer gulvspån på strøerne vil de nok ikke holde længe uden tænker jeg.

Okay - jeg må i gang. Jeg skal have hevet resten af gulvet af, og fjernet alt det ral der er nedenunder inden jeg hæver huset og skifter bundremmen.

Tusind tak for dine råd - du har været mere hjælpsom end du måske selv aner. :-)

Rantzau
Rantzau
Rantzau Rantzau

Altid til tjeneste Dreamcaster. Det er en fornøjelse at hjælpe   

P.S. Nu venter vi bare i spænding på hvad du anskaffer i den næste brandert.   

Dreamcaster
Dreamcaster
Dreamcaster Dreamcaster

Haha - jamen jeg lover at jeg nok skal poste nogle billeder af projektet når jeg kommer i gang. Du har inspireret mig, så nu skal du dælme også se resultatet af et byggeri, der overhovedet ikke har haft snerten af en håndværker i nærheden. 😂

Dreamcaster
Dreamcaster
Dreamcaster Dreamcaster

Jeg har faktisk lige et spørgsmål mere til:

"Det færdige resultat skulle gerne stå med effektiv ventilation under gulv."

Bundremmen ligger jo lige oven på kantsoklen og beklædningen føres jo ned til soklen når den kommer på.

Er der en fornuftig måde at ventilere under gulvet på?

Gregeren
Gregeren
Postnr: 2830
Gregeren Gregeren

Huller gennem sokkel med rist/insekt net.

Elektronikteknikeren
Rantzau
Rantzau
Rantzau Rantzau

Hvis dit fundament går ubrudt hele vejen rundt, skal der udhugges til ventilationsriste i metal til fastmuring.

Vælg riste i metal der er rottesikre.

Vil du være med? Log ind for at svare.