Bliver det for varmt i udestuen om sommeren?

Vi har en udestue vi gerne vil ansøge kommunen om at få lov til at ændre anvendelsen på, sådan at vi isolerer den indefra og laver gulvvarme, så vi kan bruge den som hobbyrum/kontor.

Men rummet er rundt og består af en hel del smalle vinduer samt 1 terrassedør. Alle vinduerne skal skiftes da de er rådne, så der skal vel nogle energi-ruder i af en art. Men jeg tænker på om det vil blive for varmt om sommeren til man overhovedet kan holde ud at bruge rummet? Det er jo ikke godt at bruge som kontor når man arbejder hjemmefra, hvis der er for varmt til at sidde derinde, det er man ikke ret meget produktiv ved. 

Ligeledes, bliver det et problem med alle de vinduer mht. opvarmning om vinteren? Der er varmepumpe, så fremløbstemperaturen er jo ikke helt på niveau med olie/gas-fyr. 

Vi har ikke behov for en udestue men kunne godt bruge et ekstra værelse. Dens udforming og mange vinduer gør den dog ikke særlig velegnet til et soveværelse, så et hobbyrum/kontor er nok det bedste at bruge den til.

Vedhæftet et billede af udestuen - den vender i øvrigt mod syd, og er cirka 12 m2.


26 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ikke nødvendigvis tale om ændret anvendelse.

En udestue indgår normalt i boligen og medregnes i boligarealet og dermed bebyggelsesprocenten.

Men det kan have lidt med alder at gøre hvilken status en udestue har!

Men om din udestue er til at holde ud at være i om sommeren har jo rigtig meget at gøre med hvad tag der er på og hvordan den er orienteret i forhold til verdenshjørnerne!
Superlavenergiruder i nye vinduer er ganske velisolerende og de par dage med over 25 gr. vi har hver sommer må du godt holde varmefri! :o)
Vi har en sydvendt udestue, men med lukket tag.
Alligevel bliver der varmt som i Helvede om sommeren, uden at udendørstemperaturen behøver at være prangende. Det er selvfølgelig lækkert som i denne tid, hvor vi lukker op ud til den, så vi får en masse varme ind i huset.
Jeg byggede den med dør i begge sider, så der kunne komme god ventilation, hvilket også virker. Yderligere har vi lærredsgardiner, som vi kan sænke efter behov. (Det ser i øvrigt ud ad helvede til)
Om vinteren er der et betydeligt kuldeindfald og så bruger vi den ikke ret meget. Vi har gulvvarme og yderligere el-paneler til spidsbelastning.
Jeg ville være ked af at skulle arbejde seriøst der ude året rundt.
Når du alligevel skal skifte vinduerne, så overvej at sætte dør i begge sider og minimer glasarealet især i toppen.

Udestuer er stærkt og overdrevent opreklamerede ligesom boblebade!

Med venlig hilsen
ktm

 

en udestue med en masse vinduer er ikke optimal til kontor, prøv at sæt dig med din bærbar udenfor en dag solen skinner så kan du se hvad jeg mener
Jeg har en overdækket terrasse med vinduer på 2 sider og mur på den tredje. På fjerde side er der åbent ud til haven. Terrassen vender mod sydvest og er umulig at opholde sig på om sommeren når solen skinner og fuglene bader i deres soppebassin! Reelt betyder det, at vi kun anvender den i foråret, om aftenen og i sensommeren. Jeg ville nødig sidde i den, hvis der også var lukket på fjerde side med glas
Skydedøre og oplukkeligt tag, kunne være en mulighed....

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

 Skrevet af Pizzabager på 05 nov 2012 08:27
en udestue med en masse vinduer er ikke optimal til kontor, prøv at sæt dig med din bærbar udenfor en dag solen skinner så kan du se hvad jeg mener

Hvis du tænker på reflektioner i skærmen, så kan man da heldigvis få gardiner, lameller osv
Annonce
Jeg synes desværre ikke jeres svar indtil videre er særlig positive, ikke hvad jeg havde håbet på - men nok hvad jeg havde forventet, desværre

Puha så ved jeg godt nok ikke lige hvad vi skal stille op med den udestue for en udestue har vi absolut ingenting at bruge til.
Hvis du alligevel ikke ønsker at have en udestue kunne du jo overveje at mindske vinduesarealet til det halve, og sørge for at vinduerne kan åbnes Jeg kan forstå at de alligevel skal udskiftes.
Er det en muret tilbygning?
gug,

Det er en muret udestue ja - men med noget der ligner 1cm hulrum, så der skal laves et indvendigt skelet for at isolere det også. Vi kunne egentlig godt tænke os et mindre vinduesareal, men det er gule mursten så hvis vi begynder at mure nogle vinduer op, så får vi jo 3 forskellige gule farvede mursten på huset: 1) de oprindelige fra 70'erne, 2) dem fra udestuen i 90'erne, og 3) de nye vi bruger til at mure op for vinduerne. Det kommer ikke til at se pænt ud er jeg bange for. Men det gør til gengæld nok at rummet bliver mere brugbart.

Taget skal dog også laves om. Der ligger kun 1 lag tagpap og der er ingen tagrende, så der er gået svamp i trækonstruktionen derude. 
Vi havde en sydvendt udestue igennem 10 år. Jeg hadede den. Den var ekstrem varm gennem sommeren på trods af at døren altid stod åben. Det eneste den var god til, var tørre tøj i.
Til sidst rev vi alle væggene ned og nu bruger vi den som overdækket terrasse. Det har vi været utroligt glade for.
Skrevet af Clarkson på 05 nov 2012 08:56
Jeg synes desværre ikke jeres svar indtil videre er særlig positive, ikke hvad jeg havde håbet på - men nok hvad jeg havde forventet, desværre

Puha så ved jeg godt nok ikke lige hvad vi skal stille op med den udestue for en udestue har vi absolut ingenting at bruge til.

Du kan jo lave udestuen om til almindelig beboelse, men der er jo en del krav til isolering når det skal være beboelse, så det koster jo noget..
Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis