Bliver det for varmt i udestuen om sommeren?

Vi har en udestue vi gerne vil ansøge kommunen om at få lov til at ændre anvendelsen på, sådan at vi isolerer den indefra og laver gulvvarme, så vi kan bruge den som hobbyrum/kontor.

Men rummet er rundt og består af en hel del smalle vinduer samt 1 terrassedør. Alle vinduerne skal skiftes da de er rådne, så der skal vel nogle energi-ruder i af en art. Men jeg tænker på om det vil blive for varmt om sommeren til man overhovedet kan holde ud at bruge rummet? Det er jo ikke godt at bruge som kontor når man arbejder hjemmefra, hvis der er for varmt til at sidde derinde, det er man ikke ret meget produktiv ved. 

Ligeledes, bliver det et problem med alle de vinduer mht. opvarmning om vinteren? Der er varmepumpe, så fremløbstemperaturen er jo ikke helt på niveau med olie/gas-fyr. 

Vi har ikke behov for en udestue men kunne godt bruge et ekstra værelse. Dens udforming og mange vinduer gør den dog ikke særlig velegnet til et soveværelse, så et hobbyrum/kontor er nok det bedste at bruge den til.

Vedhæftet et billede af udestuen - den vender i øvrigt mod syd, og er cirka 12 m2.


Vi har en udestue vi gerne vil ansøge kommunen om... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Clarkson på 05 nov 2012 09:16
gug,

Det er en muret udestue ja - men med noget der ligner 1cm hulrum, så der skal laves et indvendigt skelet for at isolere det også. Vi kunne egentlig godt tænke os et mindre vinduesareal, men det er gule mursten så hvis vi begynder at mure nogle vinduer op, så får vi jo 3 forskellige gule farvede mursten på huset: 1) de oprindelige fra 70'erne, 2) dem fra udestuen i 90'erne, og 3) de nye vi bruger til at mure op for vinduerne. Det kommer ikke til at se pænt ud er jeg bange for. Men det gør til gengæld nok at rummet bliver mere brugbart.

Taget skal dog også laves om. Der ligger kun 1 lag tagpap og der er ingen tagrende, så der er gået svamp i trækonstruktionen derude. 
Hvad med at isolere udvendig og puds på, og dække nogen af vinduerne samtidig og nyt tag, så er det klar til at bruge som kontor.

invendig isolering tager en del af pladsen, da det tæller som en udvidelse af boligen skal det jo nok isoleres op til gældene standard, også er der ikke meget af rummer tilbage derude.. 

Pizzabager,

Ja der vil nok gå lidt over 20cm rundt langs muren indvendigt, til skelet og isolering. Det er 12m2 nu, men sålænge det bare er mindst 8m2 og gerne 10m2, kan det godt gå til hjemmekontor.

Jeg er ikke den store fan af puds, men hvordan vil det komme til at se ud når huset er gule mursten og så udestuen er med puds på?

Udestuens ydermure går også plan med resten af stuen nu, så hvis der skal isoleres udvendigt kommer der til at være et hak ud på begge sider, kommer nok heller ikke til at være pænt

Det kan også være vi bare skal spare lidt mere op og så rive det ned og bygge med kantede hjørner i stedet, så rummet bliver firkantet, og nærmere en direkte forlængelse af stuen (set udefra), men stadig have et rum dernede.

Kan du ikke fylde ud med et helt andet materiale, hvis du går ombord i at gøre vinduerne mindre, end lige netop gule mursten?
Hvis du nu lagde lidt billeder på af herligheden, kunne det være, at en eller anden kreativ sjæl kunne komme op med en ide.
Behøver du partout at blande kommunen ind i sagen?
Kan du ikke bare lave det lidt fornuftigt og så stadig lade det være en udestue på papiret?

Det kommer i øvrigt rigtig meget bag på mig, at så mange, lige som mig, er lidt trætte af disse opreklamerede udestuer!!
Den første tid man har den, fortrænger man generne, men til sidst må man overgive sig.

Med venlig hilsen
ktm

 

ktm,

God ide - jeg indsætter et par Google Street View billeder herunder. Udestuen er den runde del der ligger yderst, med de hvide vinduer. 

Mht. kommune, jeg sendte dem en mail og fik svar en måned efter:
"Kommunen må ikke svarer på tekniske spørgsmål som isoleringstykkelser, men det kræver du søger en byggetilladelse til den ændrede anvendelse fra udestue til bolig."
Jeg ved så ikke om de har kigget decideret på vores sag, eller om han bare svarer generelt mht. ændret anvendelse.

Her er billederne - så alle forslag for hvordan vi kan gøre udestuen mere brugbar er velkomne. Udvendig isolering er jeg dog ikke så vild med, som I kan se er udestuens mur plan med resten af huset, så jeg er bange for det kommer til at se underligt ud hvis man laver muren tykkere udvendig.





Et helt andet problem, som du slipper for at forholde dig til, hvis det ikke mere er en udestue er:
Går man ind i en udestue, eller går man ud i en udestue.

(Som formuleret af "De Nattergale")     
Annonce
Hvis man nu bruger superlavenergiruder, vil de så ikke kunne isolere ret godt til om vinteren? 

Og til om sommeren, hvis man nu monterer persienner som dem på billedet herunder?  Har fået billedet fra en der siger at de bruger dem på hendes arbejdsplads, at de er rigtig effektive til at holde varmen ude.  De par dage om året hvor temperaturen er meget over 25 grader og det er for varmt til at arbejde derude, må jeg så bare finde et andet sted at være - for der lider alle jo alligevel under varmen



vile,
Du har helt ret. Det havde jeg ikke tænkt over før nu, så nu er vi hvertfald nødt til at få det lavet om for ellers ved vi jo aldrig om vi går ud i den eller ind i den
Se,det hjalp gevaldigt med de billeder

Normalt vil man betragte en udestue som stort set kun glas - og der ville du få en masse solvarme ind. Sådan er din udestue jo slet ikke bygget - men med nogle ( mange ) vinduer, men mindre end murarealet.

Du vil kunne opnå en del med let reflekterende solfilm på vinduerne hvis du kan leve med det.
Her i firmaet har vi gjort det ved sydvendte vinduesarealer og det virker fint.

Måske kan vinduesfabrikanten lave det når du alligevel skal have nye.

En mindre varmepumpe kan virke som aircon. om sommeren og tilskud til varme om vinteren.

Og ja, indvendig isolering må være løsningen her.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

EISOE,

Tak for din kommentar. Jeg kan godt se vi alle måske ikke har været på samme side, hvis det er den almindelige forståelse at en udestue primært er vinduesparti, når det ikke helt er tilfældet her
Godt med billeder!

Den der ville jeg nu ikke være så nervøs ved.
Min erfaring er, at man får mest varmedæmpning ved en udvendig skygge, i stedet for noget indvendigt.
Jeg har markiser ude foran min "butiksruder", og med dem kørt ud vel at mærke straks fra morgenen og med en dør åben i hver side, kan jeg styre temperaturen nogenlunde. Hvis der er 30 grader uden for, kommer jeg selvfølgelig ikke under 30 grader inden for!
Sæt små markiser op over de "værste" vinduer.

Bruger man, som jeg beskrev tidligere, indvendig afdækning, kommer der jo en sindssyg varme mellem glas og gardin/persienne som vil slippe ind i rummet alene som følge af konvektion.

Med venlig hilsen
ktm

 

Skrevet af ktm på 05 nov 2012 11:15
Godt med billeder!

Den der ville jeg nu ikke være så nervøs ved.

Det lyder godt
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis