tagpap

klamp
klamp
Postnr: 8930
klamp klamp
Hey alle LDS folk

Jeg vil høre jeres råd/forslag til billigt tag.
Jeg har nu et tag med eternit skiffer, som jeg tænker på at ligge tagpap direkte ovenpå. Jeg har set det en gang, og syntes det så fint ud, men er det holdbart ?

100% klamp

hpox
hpox
Postnr: 8250
hpox hpox
Det er korrekt som JC siger.
Men rent teknisk er der ikke noget i vejen med løsningen.
Og den kan nok osse bruges flere gange.
Men hvordan det bliver at fjerne f.eks. 3-5 lag tagpap - og et gammelt asbestholdigt skiffertag en gang i fremtiden er jo svært at sige noget fornuftigt om.
Udover at man ikke skal bekymrer sig om fremtiden. Den kommer uanset om du bekymrer dig eller ej. :o)
klamp
klamp
klamp klamp
der er mange gode forslag, men jeg kan nu ikke helt se, den gode begrundelse for hvorfor i mene,r at det er bedst, at jeg begynder fra bunden.Jeg mener ikke, at der er nogen tekniske problemer i, at lade det gamle tag ligge eller hvad ?

100% klamp

Håndværkeren
Håndværkeren
Postnr: 0000
Håndværkeren Håndværkeren
Jeg vil sige det som Koluda, måske det skal bukkes i neon for dig.
Det vil være miljøsvineri af højeste klasse at sende Sorteper videre til næste ejer af huset.
hpox
hpox
hpox hpox
Klap nu lige hesten håndværker. Eller brug en større hammer.
Det produkt der hedder asbestcementplader, herunder eternitskiffer plader, er ikke på nogen måde farligt for det omgivende miljø.

Det er det derimod i nogen grad at arbejde med produkterne. Og det var det i særdeleshed for de industriarbejderer der arbejde på Dansk Eternitfabrik.

Derfor udgør spørgerens eternitskiffertag ikke på nogen måde en miljørisiko. Om det bliver fjernet nu eller om 25 år er ligegyldigt. Det kan endda være at beskyttelsudstyret og arbejdsmetoderne med at fjerne materialet om bedre end i dag.

Det der kan være et problem er udelukkende folks, og herunder eventuelle kommende købere af huset, fordomme om asbest.
klamp
klamp
klamp klamp
Miljøsvineri siger håndværkeren- men det er sgu da ikke ulovligt, så helt så galt er det vel ikke.Du udtaler sig meget direkte, måske skulle du lige tænke dig lidt om før du svare. Det er måske et problem-bøjet i neon.

100% klamp

Håndværkeren
Håndværkeren
Postnr: 0000
Håndværkeren Håndværkeren
Hvorfor skulle jeg pakke det ind i vat, det er miljøsvineri, det skal ikke tages som et personligt angreb men jeg holder mig bare til sandheden.

Og den er ofte ilde hørt
hpox
hpox
hpox hpox
Tja. I det øjeblik du piller asbestpladerne ned fra taget er det affald.
Hvis du anvender dem som underlag for tagpap er de genbrug, en ressource, nærmest bæredygtig genanvendelse og bidrager ikke til udledning af CO2.

De er faktisk sunde når man tænker sig lidt om.

Koluda
Koluda
Postnr: 4490
Koluda Koluda
Korrekt, man kan jo vende det til at man sparer CO2 ved at genbruge sin skiffereternit som underlag på nyt tagpap tag.

Man alligevel så bør man jo også huske at i fremtiden bliver det måske ikke så nemt, eller i det hele taget gratis at komme af med asbestholdige materialer, og man kan derfor bare sende en større regning videre til næste gang taget skal skiftes.

Det tager jo ikke så langt tid at afmontere den skiffer, også smide krydsfiner eller rupløjet brædder direkte på de gamle lægter hvis man vil genbruge lidt...

Så man man endda også mulighed for at lave energi rigtige forbedringer i samme omfang, som etablering af vindbrædder / vindplader samt efterisolering af taget...
Peake
Peake
Postnr: 7321
Peake Peake
Hvis du ønsker at gå videre med din idé om at lade dit nuværende tag ligge, så prøv at tag fat i Trelleborg, de gør vidst nok en del i den slags.
Blikslagteren
Blikslagteren
Postnr: 6760
Blikslagteren Blikslagteren
Alderen på taget har da også meget at sige. Er der overhovedet asbest i pladerne? Prismæssigt er der også kæmpe forskel på om taget skal af eller bruges som underlag. Miljøsvineri er det sku ikke!

Det er en løsning nu og her, men der vil blive bandet og svovlet over det senere

Blikkenslager ved

www.brixgaard.dk

A.Dupont
A.Dupont
A.Dupont A.Dupont

Den billigst måde er jo at du fjerner eks. tag selv og laver nyt tag selv, hvis du ikke ønsker at fjerne skifer eterniten selv pga. asbesten, så kan det gøres for ca. 200-250 kr. pr. m2. bagefter bør du ligge Danflock på for at spare undertaget og klemlisterne.

Vedr. asbest reglerne kan jeg se at i har forskellige meninger og da jeg kender dem vil lige fortælle det mest vigtigste.

Der findes flere slags asbest og det er hvid asbest som er i tagplader er mindre farlig, med et indhold af ca. 10%, hvilket gør at det alligevel skal behandles som asbest affald.

Du må godt fjerne dit tag selv, men det er ikke nemt, for regler skal jo overholdes.

- anmeldes 14 dage før opstart til kommunens miljøkontor
- skriftlig godkendelse fra miljøkontor inden opstart
- miljø kontoret skal anvis hvor affaldet skal afleveres
- pladerne må ikke knække ved nedtagningen
- du bør ligge pladerne i poser oppe på taget
- du bør bruge engangsdragter og hansker samt engangsmaske til asbest fibre
- afspærring af byggepladsen am skiltning

Det kan virke som hysteri, men når du overholder reglerne for du ingen ekstra regninger. Så i længden bliver det den biligste løsning

Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. tagpap...
    Lav-Hus
  2. Tagpap.
    Lav-Hus
  3. Tagpap/asbest.
    Lav-Hus
  4. Tagpap
    Lav-Hus
  5. tagpap
    Lav-Hus