tagpap

Hey alle LDS folk

Jeg vil høre jeres råd/forslag til billigt tag.
Jeg har nu et tag med eternit skiffer, som jeg tænker på at ligge tagpap direkte ovenpå. Jeg har set det en gang, og syntes det så fint ud, men er det holdbart ?

100% klamp

Hey alle LDS folk Jeg vil høre jeres råd/forslag... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Korrekt, man kan jo vende det til at man sparer CO2 ved at genbruge sin skiffereternit som underlag på nyt tagpap tag.

Man alligevel så bør man jo også huske at i fremtiden bliver det måske ikke så nemt, eller i det hele taget gratis at komme af med asbestholdige materialer, og man kan derfor bare sende en større regning videre til næste gang taget skal skiftes.

Det tager jo ikke så langt tid at afmontere den skiffer, også smide krydsfiner eller rupløjet brædder direkte på de gamle lægter hvis man vil genbruge lidt...

Så man man endda også mulighed for at lave energi rigtige forbedringer i samme omfang, som etablering af vindbrædder / vindplader samt efterisolering af taget...
Alderen på taget har da også meget at sige. Er der overhovedet asbest i pladerne? Prismæssigt er der også kæmpe forskel på om taget skal af eller bruges som underlag. Miljøsvineri er det sku ikke!

Det er en løsning nu og her, men der vil blive bandet og svovlet over det senere

 Blikkenslager ved

www.brixgaard.dk

Den billigst måde er jo at du fjerner eks. tag selv og laver nyt tag selv, hvis du ikke ønsker at fjerne skifer eterniten selv pga. asbesten, så kan det gøres for ca. 200-250 kr. pr. m2. bagefter bør du ligge Danflock på for at spare undertaget og klemlisterne.

Vedr. asbest reglerne kan jeg se at i har forskellige meninger og da jeg kender dem vil lige fortælle det mest vigtigste.

Der findes flere slags asbest og det er hvid asbest som er i tagplader er mindre farlig, med et indhold af ca. 10%, hvilket gør at det alligevel skal behandles som asbest affald.

Du må godt fjerne dit tag selv, men det er ikke nemt, for regler skal jo overholdes.

- anmeldes 14 dage før opstart til kommunens miljøkontor
- skriftlig godkendelse fra miljøkontor inden opstart
- miljø kontoret skal anvis hvor affaldet skal afleveres
- pladerne må ikke knække ved nedtagningen
- du bør ligge pladerne i poser oppe på taget
- du bør bruge engangsdragter og hansker samt engangsmaske til asbest fibre
- afspærring af byggepladsen am skiltning

Det kan virke som hysteri, men når du overholder reglerne for du ingen ekstra regninger. Så i længden bliver det den biligste løsning

Interessant.

Men hvor kommer de regler fra?

Og når jeg spørger så er det fordi jeg ikke et øjeblik tror på at det passer. :o)
Annonce

Arbejdstilsynets Vejledning Stoffer og materialer - C.2.2

Den grønne Vejledning fra Dansk Asbest Forening

2 stk. fra Branche Arbejds Miljø Rådet om Når du støder på asbest. Regler og baggrund samt sådan gør du.

Kan fortælle en historie om et nedbrydnings firma i København, havde fået til opgave at fjerne skifer eternit på toppen af en 14 etages ejendom i Kbh centrum. Arbejds tilsynet kompå uanmeldt besøg og fandt nogle asbest fibre på stilladset. Firmaet fik en dom på at stilladset og overdækningen skulle støvsuges og vaskes på alle flader. Surt.

Har selv løst en opgave i Randers, her var der bølge plader indholdt asbest. Problemet var at badeværelsernes faldstammer skulle udskiftes og de lokale håndværker vil ikke gå i loftrummet for de var asbest saneret, vi fjernet alt isolering og støvsuget hele taget på undersiden, lægter, spær og bølgeplader.

Skrevet af A.Dupont på 02 apr 2011 15:02

Arbejdstilsynets Vejledning Stoffer og materialer - C.2.2

Den grønne Vejledning fra Dansk Asbest Forening


Som ingen private skal følge, det gælder kun for erhverv.

Så nej, ingen af de punkter skal en privatperson følge, når han selv fjerner sine eternitplader på eget hus.

Er du helt sikker på at private ikke skal overholde de regler? Tænker bare at det koster jo ikke noget at overholde dem, dragter, masker og affaldsposer er jo ikke det som vælter læsset økonomisk.

Det er efter min opfattelse en billig løsning at fjerne eks. skifer og ligge nye beton
Ja, helt sikkert.

Private skal heldigvis ikke følge arbejdstilsynets vejledning.

Men ja, det ville jeg være billigere at lægge Danflock betontagsten på taget, hvis eller tagkonstruktionen kan bære tungt tag.

Private er nemlig ikke omfattet af arbejdsmiljøloven.
Se samme lov §2.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis