Ledningsnet til indsprøjtning og tænding... Scorpio

Ja, ja.... julen er traditionernes tid. Og traditioner skal man holde i hævd.
Visse traditioner kunne jeg dog godt undvære.
F.eks. er jeg ved at være træt af, at rode med den gamle Scorpio i indkørslen, hver gang det er jul og temperaturen er - 10 til -15 grader.

Sidste år, var det galt med starteren.... der kom en ny på, og så har den ellers kørt i 1 års tid.

Nu har den gamle Ford så besluttet at den ikke vil starte mere.
Ved nærmere undersøgelse at diverse ting, fandt jeg ud af, at hele ledningsnettet til indsprøjtningssystem og tændspoler/tændrør er defekt.
Flere ledninger mangler fuldstændig isoleringen, og forårsager derfor kortslutning og gnister der kan flyve rundt, som det passer dem

Kedeligt.... og et nyt Ford ledningsnet koster 1380 Kr. + moms. Derfor kunne jeg tænke mig at bygge et nyt sæt selv....men.... hvordan ordner man lige det med alle de der specialstik, der sidder rundt om på ledningerne?

På billederne er stikkene vist. Kan man skille dem ad, og hvordan? Evt købe nye, et eller andet sted?
Erfaringer og gode råd modtages gerne.

Når jeg nu er i gang skifter jeg også lige tændrørene, som er Beru Platin... de gamle har gået 110.000 Km... så de har vist udtjent deres værnepligt.

I øvrigt er det et kendt problem på gamle Scorpioer, at dette ledningsnet smuldrer væk. Min er fra 1997 og er en Ghia 2.3i Model II. Har gået godt 230.000 Km.



 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

28 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det med at bygge et nyt ledningsnet, kan du godt glemme. Alle de specialstik gør det praktisk talt umuligt.
Du får det ikke til at føje sig bare nogenlunde ordentligt, og det vil spænde og flå og ryge utilsigtet af.faktisk vil jeg sige, at du er skide heldig, at det overhovedet kan fås.
Kom du bare til lommerne. Ift. meget andet jeg er stødt på af den slags, er det nærmest billigt.
Måske kan det fås lidt billigere ved Autosparks i England.

Med venlig hilsen
ktm

 

Ktm.... du ved godt, at jeg ikke er meget for det med lommerne

Men jeg var jo nok godt lidt klar over, at stikkene ville komme til at volde problemer.
Udskiftningen af kablerne ville være forholdsvi let, selvom man nok ville være nødt til at lave et nyt kodesystem.
Men det ville jeg nok også kunne finde ud af.

Jeg vil prøve at "surfe" lidt hos det firma du nævnte, eller evt. på andre engelse sites.
Har på Ford Scorpio 1995+ Forum UK set, at det skal kunne fås for 90 pund... men nu må jeg lige prøve at lede lidt.

Tak for hjælpen

akselj... ja, men det har dog ikke forhindret bilen i at starte hver dag, indtil ledningsnettet brød helt sammen. Ellers har du helt ret.
Den type tændrør kan efter producentens oplysninger køre ca. 60.000 Km.
Benzinøkonomisk har der ikke været nogen forskel på dengang de var nye og så nu. Ikke noget der kunne registreres på alm. husmandsvis ihvertfald

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Man kan godt få både stik og stikben, men inden du har købt tang til at presse dem med og fået stik o.s.v har du hurtigt brugt ligeså mange penge som en nyt koster. Men prøv evt at tage ud til en hugger og se om de kan hjælpe dig.
Hej

Det som du beskriver er en meget normal kendt ting på Ford Scorpio gældende for næsten alle modellerne.
Har selv på mit arbejde forsøgt at skaffe nyt ledningsnet - man fandt et på Tenerifa, men da vi bestildte det var det forsvundet ud af deres lager.
Fandt så et i England men det var jo til en højre styret bil så det passede ikke.

Købte så et fra en af vores kunder der havde 4 - 5 biler stående og vi fik hele bilen op så vi selv kunne afmontere ledningsnettet, men da det kom af var det akkurat lige så dårligt som det vi havde i forvejen.

Vi valgte så at reparere et af de 2 ledningsnet som vi havde - og det blev gjort ved at hele ledningsbuntet blev pakket ud så vi kunne se de enkelte ledninger, som derefter blev udskiftet en af gangen, samtidig havde vi jo det andet til at se efter.

Dette blev gjort ved at klippe ca et par centimeter fra det aktuelle stik og derefter lodde den nye ledning på i begge ender og derefter isolere samlingen på passende måde - dette gøres så det antal gange som er nødvendigt for at udskifte alle kabler.
Da det så var gjort opdagede vi at det ledningsnet som går fra de store stik og ind i bilen også var ramt af samme sygdom - forfra igen  igen.

Til sidst var alt dog udskiftet og i orden - bilen kører stadig.

Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Annonce
Det med huggeren, tror jeg ikke er så godt. Det er jo desværre en kendt fejl på biltypen. Så et gammelt ledningsnet er formentlig også defekt... som Polobjørn skriver.
@ Polobjørn... det er jo sjovt, at du lige beskriver, hvordan man skal gøre det selv

Har surfet lidt på nogle tyske sider, hvor der var én der havde gjort det samme som du beskriver:
http://www.motor-talk.de/forum/eins...41968.html

Så i morgen går kampen mod de gamle smuldrede ledninger ind. Har tænkt mig, at bruge krympeflex, ved stikkene og derefter samle de nye ledningspar med "elektrikertape".
Jeg lodder naturligvis de nye ledninger sammen med de gamle stumper først.
Jeg smider nogle billeder op, når jeg er færdig med arbejdet

Mange tak for hjælpen.

@ ktm... måske skal jeg så ikke så dybt i lommerne alligevel Hvis det altså kommer til at virke

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Hold da op et arbejde.... har loddet og krympeflex´et i timevis i går.
Nu mangler der en enkelt lodning og den sidste samling af kablerne i ledningskanaler og lidt mere "elektrikertape".
Så skulle det være klar til montering. Håber det virker.
De nye tændrør er også i hus.... så måske har jeg en Scorpio der kan starte... sådan sidst på eftermiddagen, hvis jeg er heldig

Her er der lige lidt billeder... først et "før" billede. 

Dernæst et par "efter" billeder:


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Den startede ved første nøgledrej Skønt.....

Men... for der er jo altid et men... når den er blevet varm, altså når el-ventilatoren starter, begynder den at stå og svinge i tomgangsomdrejninger.
Sådan fra 500-1100 stykker. Underligt.

Jeg får heller ikke en normal temperaturudlæsning på kølevandet.
Fandt ud af at der mangler noget kølervæske, så det kommer på lidt senere.
Regnede egentlig med at den var god nok... altså væskestanden, men det viste sig, at det man kunne se udefra, bare var en afsmitning af tidligere stand

Når der er påfyldt kølervæske prøver vi igen

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Kan du sænke tomgangen en smule? Det er ikke ualmindeligt på ældre indsprøjtningsmotorer med disse svingninger i tomgangen, hvis den står lige højt nok.
Hvis du lægger den i D, hjælper det formentlig?
Hvis der er for lidt kølevand på systemet, får følerne ikke den rette påvirkning og derfor måske, den usikre instrumentvisning. Min Mondeo gør det samme i den situation. (Har lige bøvlet med en utæt vandpumpe, deraf erfaringen!)
Der sidder formentlig også en kølevandsføler, der giver signal til ECUen, hvilket måske også kan give forkert benzinregulering med de nævnte problemer med tomgangen.

Med venlig hilsen
ktm

 

@ ktm... jeg tror du er lidt af en omvandrende reparationsencyklopædi ud i gamle smadrekasser

Jeg har pløjet den engelske Scorpio side igennem, og de skriver netop om en sensor der hedder Engine Coolant Temperature Sensor (ECT) der skulle kunne give nogle skøre værdier videre til "rytmeboksen" i Scorpioen, hvis der ikke er tilpasse mængder kølervæske i systemet.
Helt i tråd med det du skriver

Jeg venter stadig på leverancen af kølervæske... og håber det er det, der er problemet.
Min Scorpio er, desværre, ikke med automatisk transmission, men jeg vil da huske rådet med at justere den lidt ned i tomgang, hvis jeg da ellers kan finde ud af hvor man gør det, hvis ikke kølervæsken afhjælper problemet.

Jeg vender tilbage lidt senere på dagen....

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis