Ledningsnet til indsprøjtning og tænding... Scorpio

Ja, ja.... julen er traditionernes tid. Og traditioner skal man holde i hævd.
Visse traditioner kunne jeg dog godt undvære.
F.eks. er jeg ved at være træt af, at rode med den gamle Scorpio i indkørslen, hver gang det er jul og temperaturen er - 10 til -15 grader.

Sidste år, var det galt med starteren.... der kom en ny på, og så har den ellers kørt i 1 års tid.

Nu har den gamle Ford så besluttet at den ikke vil starte mere.
Ved nærmere undersøgelse at diverse ting, fandt jeg ud af, at hele ledningsnettet til indsprøjtningssystem og tændspoler/tændrør er defekt.
Flere ledninger mangler fuldstændig isoleringen, og forårsager derfor kortslutning og gnister der kan flyve rundt, som det passer dem

Kedeligt.... og et nyt Ford ledningsnet koster 1380 Kr. + moms. Derfor kunne jeg tænke mig at bygge et nyt sæt selv....men.... hvordan ordner man lige det med alle de der specialstik, der sidder rundt om på ledningerne?

På billederne er stikkene vist. Kan man skille dem ad, og hvordan? Evt købe nye, et eller andet sted?
Erfaringer og gode råd modtages gerne.

Når jeg nu er i gang skifter jeg også lige tændrørene, som er Beru Platin... de gamle har gået 110.000 Km... så de har vist udtjent deres værnepligt.

I øvrigt er det et kendt problem på gamle Scorpioer, at dette ledningsnet smuldrer væk. Min er fra 1997 og er en Ghia 2.3i Model II. Har gået godt 230.000 Km.



 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Ja, ja.... julen er traditionernes tid. Og... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvorfor tror du den bliver for varm, hvis den ikke fortæller det på instrumentet?

Tror du ikke, termostaten begynder så småt at åbne ved 88 og er fuldt åben ved 92? I så fald er det ok. Men på den anden side set koster den jo ikke en formue. Sørg for at få den helt rigtige type.

Smadret vandpumpe???? Der mener du formentlig, at impelleren/skovlhjulet har mistet bladene. Det kan ikke afvises, men det har jeg kun oplevet en eneste gang, nemlig for et par år siden på en Fordson Major fra 1956.

God ide med at starte motoren uden termostathuset på. Selv om vandpumpen skulle være blevet tandløs kan vandet sagtens komme sprøjtende ud som følge af en defekt toppakning, men det afviser du jo på det bestemteste! 
Husk nu at have et åbent sind!

Kontroller lige om der er vældig meget tryk på køleren efter blot få minutteres kørsel efter opstart, bare en kilometer.

Med venlig hilsen
ktm

 

Nå, men vandet sprøjter lystigt ud, sådan nærmest lidt brandslangeagtigt, når man starter motoren uden termostathus.
Så meget vand, må stamme fra en pumpe der virker, eller hvad?

Det med temperaturen er fordi jeg synes toppen af motoren er ekstrem varm, når jeg stopper, efter en tur på 10 km. Det synes jeg ikke den plejer at være.

Jeg begynder at blive lidt bange for det der toppakningssnak

Jeg tror du har ret med termostaten. Begyndende åben, ved ca. 90 grader, fuldt åben ved ca. 93 grader. Så den kommer tilbage på plads igen.

Hvordan får jeg nu konstateret... sådan ca. 100% om det er toppakningen, inden jeg splitter hele motoren ad?

Jeg tjekker lige det med trykket i køleren....

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Nå, men vandet sprøjter lystigt ud, sådan nærmest lidt brandslangeagtigt, når man starter motoren uden termostathus.
Så meget vand, må stamme fra en pumpe der virker

Næh!

Jeg tjekker lige det med trykket i køleren....

God ide!

Med venlig hilsen
ktm

 

Nå, men så er der blevet kørt prøvetur. Ingen problemer, almindelige temperaturudlæsninger og ikke noget tryk i ekspansionsbeholderen...

Kun en smule tøven ved kraftig acceleration, men det kunne som nævnt være tændrørene.
Dem justerer jeg om et øjeblik... når motoren er kølet lidt af igen.

Men kender du det ktm... jeg stoler ikke rigtigt på den?

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Det er ad helvede til, når man ikke stoler på vognen.

Jeg har det på samme måde med min Range Rover i øjeblikket, idet jeg kører med en brugt turbo, som desværre var forsynet med meget møg i oliekanalen, da jeg fik den. Bl.a. derfor har jeg kun fået kørt 50-100 km med den nye/brugte.
Den fine nyrenoverede til 5.300 vil firmaet overhovedet ikke kendes ved.

Nu vil jeg køre mig en tur i min gamle Land Rover bus, sammen med nogle andre tosser!

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
Ja, det er lige præcis noget hø

Har du ikke fået det der renoveringsfirma til at kigge på turboen? Det synes jeg du skrev om tidligere.

Ja, men go´ tur og hils "tosserne", ikk´?
Og tak for hjælpen.

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Joh, jeg har haft turboen inde ved firmaet, men de afviser fuldstændigt.
Når den virkede ved modtagelsen, er det ikke deres skyld, siger de. De kan åbenbart ikke lave noget forkert.

Nu prøver jeg ved FDM's mellemkomst at påvirke firmaet.

Med det her in mente, må konklusionen være, at der er ingen grund til at betale en merpris for reservedele her i DK ift. udlandet, når der alligevel ikke er nogen garanti.
Jeg havde et alternativ i Tyskland, men valgte det dyrere danske alternativ, netop for at have en noget lettere reklamationsmulighed. Det skulle jeg så ikke have gjort.

Med venlig hilsen
ktm

 

Somme tider plejer det at hjælpe, når FDM´s jurister puster til firmaerne.
Ellers er der jo TrustPilot...

Som du ved, køber jeg stort set alle reservedele i Tyskland.
Det spares der mange penge ved. Selv i forhold til "billig" butikkerne, som f.eks. T.Hansen... og så får man ofte en bedre kvalitet, end den T. Hansen kan levere. Helt på linie med "originale" dele.

Næste bestilling til Tyskland er på vej. Det bliver 2 nye tændrørskabler med specialhætter til Scorpioen.
Prisen bliver 265 Kr. inkl. leveríng til døren i DK. Til den pris, gider jeg ikke engang ringe til FORD

For selv om jeg fik justeret tændrørene til 0.8mm, så tøver Fru Scorpio stadig under kraftig acceleration. Og så fandt jeg lige en arbejdsanvisning, der siger, at disse 2 hætter skal skiftes ved skift af tændrør, hvis de er "slatne" at sætte på. Og det er de. Virker nærmest som om det er tyngdekraften der holder dem på plads

Og nej, den type kan man ikke bare klemme sammen... det hele er sammenklemt i noget plastmateriale, der er porøst og gammelt... ca. 230K gammelt. De 2 andre sidder under de 2 tændspoler og har fin kontakt med en fjeder... så det er OK.

"Overhøjhedskommandoen" har i øvrigt taget Fru Scorpio på arbejde i dag.... modigt


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis