En røre/ælte maskine til brøddej

Hej
Jeg vil gerne have en brugt røremaskine/æltemaskine til brøddej. Jeg har set Kenwood brænde af, med røg i gearhuset, der hvor man stikker dejkrogen ind. Pga for høje omdrejninger og tyk dej. 
Jeg har så kigget på andre maskiner. Fundet denne Bosch, sådan en "omvendt Ankerssrum" og brugere siger at de har haft dem i 30 år, i flere generationer og de kører stadigvæk, de bliver ikke så varme som de andre maskiner.  
Men ser det ud som om den ælter, eller river den bare dejen over?  
Æltning går ud på at strække dejen og folde den, ikke at rive den over.  
Der er slow motion video her:  
https://youtu.be/ApxqutQ_nPk?t=341 
Hej Jeg vil gerne have en brugt røremaskine... Vis hele indlægget
35 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tak, Det skal jeg huske til næste gang, Jørgen :-)
Jeg har samlet den igen. 
Ja, jeg har fundet den, Cillit Bang Kitchen Degreaser 

DLG skrev den 26-04-2024 01:18:57

Det gør mesterbager Jens fra SuperBrugsen  
https://youtu.be/GrCYf9aKQmE

Men han siger også at når man blander friskt mel med det sure,  så kommer gærsvampe også.

Ja men hvor kommer gærsvampen fra? hvis du blander mel og vand så går der flere dage før det gære. så min påstand er at der er masser af gærceller i surdejen. Du mener at det må være mega surt. Her efter  9 dage i køleskab er ph på 4 alm æblecider eddike er på 3  hvor 7 er neutral = vand 0 er det sureste. Så jeg tror ikke du kan afsyre meget møbel med det. Det ser godt nok trist ud det brød du viser. Trenden inden for "rugbrød" er tilsyneladende flere hele frø og kerner og mindre rugmel. Jeg smager altid på rugbrød når jeg overnatter et sted inc morgenmad. Og der er jo en fantasifuld mængde forskellige brød, men det meste vil jeg ikke kalde rugbrød. Det smager for det meste godt, men det er efter min mening ikke rugbrød.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Jeg ved hellere ikke hvor gærsvampen kommer fra.  Ja, det tager 3-4 dage at få vand om mel til at gære.  
Når jeg laver den flydende surdej, så blobler den kun dagen efter og så holder helt op med at boble.
Men den får hellere ikke friskt mel i en eller to uger.
Min har stået i over en uge uden at vise tegn på gæring og den bliver mere og mere sur. 

Jeg har lige prøvet at konvertere den flydende til en mere fast, grød agtige surdej og det ser godt ud. 
Den er også begyndt at boble dagen efter.

Jeg smager også altid nyt brød, uden noget på  
Jeg har spurgt min kammerat om han kunne smage mit sidste brød.
 - jo, det kan jeg godt, med pålæg  


Jeg har læst og hørt om at der findes 2 slags mælkesyrebakterier i surdejen.

Heterofermentative - som producerer eddikesyre, mælkesyre, CO2, ethanol

Homofermentative- som producerer mælkesyre.

Det er måske dem ( og ikke gær), som få dejen til at hæve, lige så snart de få friskt mel? 

Den skive brød som står bagerst på billedet, købt i supermarked måler 11,5cm x 9cm. 

Så stor en brødform kan jeg ikke finde og de passer bare til pålæg.
Mit brød er meget mindre, så en hel skive er for stor og en halv skive for lille  

Men mit sidste brød igår er blevet godt - på billedet.  Endelig lidt syrligt. Med en del svedjerug. 
Jeg har spist 6 skiver kun med smør  
Eva laver en rugbrødsform.
 Kapacitet (liter)Højde (cm)Bredde (cm)Dybde (cm)
3,3
10
13
32
                                                                                                                                                                                                  Jeg kom til at huske at jørn ussing Lasen fra Aurion har skrevet en bagebog " Aurions bagebog fra korn til brød. Side 47 er der en analyse af surdejSom Angiver både mælkesyrebakterier og gærceller og hvordan den ændre sig efter  en opfriskning hvor ph falder fra 4,3 til 3,85. Det er en længere udredning så jeg vil anbefale at du låner omtalte bagebog. I hvert fald  er jeg ikke i tvivl om at der er gærceller i surdej også når den kommer ud fra køleskabet

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også