En røre/ælte maskine til brøddej

Hej
Jeg vil gerne have en brugt røremaskine/æltemaskine til brøddej. Jeg har set Kenwood brænde af, med røg i gearhuset, der hvor man stikker dejkrogen ind. Pga for høje omdrejninger og tyk dej. 
Jeg har så kigget på andre maskiner. Fundet denne Bosch, sådan en "omvendt Ankerssrum" og brugere siger at de har haft dem i 30 år, i flere generationer og de kører stadigvæk, de bliver ikke så varme som de andre maskiner.  
Men ser det ud som om den ælter, eller river den bare dejen over?  
Æltning går ud på at strække dejen og folde den, ikke at rive den over.  
Der er slow motion video her:  
https://youtu.be/ApxqutQ_nPk?t=341 
Hej Jeg vil gerne have en brugt røremaskine... Vis hele indlægget
35 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej igen.
Min surdej er nok mere flydende. den er så tynd at den kun lige kan holde på luften fra gæringen. Min brødform er 10x10x30cm og jeg bager med låg på formen. Bagetiden er mest fordi dels synes jeg at smagen bliver bedre men især fordi jeg kan opnå de 99gr i midten uden at skorpen bliver for tyk. I mange år bagte jeg rugbrød på kærnemælk og bagegær. Det giver også nogle fine brød. Det er først efter at jeg selv maler melet at jeg kan få den surdej som passer mig. Men det kan også være at den lykkedes fordi jeg samtidig er begyndt at gemme den som tidligere beskrevet. Jeg har osse prøvet at bage i både 10 og 12 timer ved 110gr så bliver det hen imod pumpernickel. Når jeg opfrisker surdejen tar jeg bare hvad jeg har af mel jeg lige har liggende i overskud. Det er mit indtryk at surdejen er meget afhængig af det mel du bruger og så af det lokale miljø. Hvis du får lyst til at experimentere så prøv at riv et æble fra haven uvasket med skrald og put i surdejen. Kan man indsætte billeder fra telefonen når man skriver på computer?

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Surdej  fra Køleskab før nyt mel og brød bagt på byg  og lidt havre  og rug


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Tak Kovas. Det med surdej under vandet har jeg ikke hørt om før.
Den må være mega sur. Tilsætter du lidt gær til din brøddej?
De kloge siger, at når der er et lag vand over surdejen, så er det kun de sure bakterier som overlever. Gær overlever ikke. 

Min Bosch lugter lidt af ...bakelit som bliver varmet op, eller de sorte plastik håndtag på de billige gryder når de står over flammen på et gaskomfur. 

Ved I hvad kan lugte sådan i en røremaskine?  Fedt, plastik, eller noget andet? 
Det lugter kraftigere når jeg bruger den, men når jeg nu har fundet plads til maskinen i et skab, så lugter det også når jeg åbner skabet.  
Jeg har skilt den ad for at kigge. 
Kul klodser ser rimeligt friske ud.
Ja jeg putter ca 3g gær i min hvedebrødsdej i rugbrødet er det kun surdej 300g til et brød. Jeg har min ide om vand over dejen fra ham her:  https://www.youtube.com/watch?v=nPSsWa4nGgU Angående din maskine er det måske fordi den engang har været for varm, men det er ​bare et forslag. Ps den surdej starter som jeg viste er ikke tilsat andet end mel og vand. hvis jeg bruger bagegær er det først når jeg lægger dejen.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Hvilke kloge siger at gæren ikke overlever under vand. I morges friskede jeg den surdeg op som ses på billedet kl 14 gærede den lystigt. og blev brugt til det brød jeg bager i morgen.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Annonce
Det gør mesterbager Jens fra SuperBrugsen  
https://youtu.be/GrCYf9aKQmE

Men han siger også at når man blander friskt mel med det sure,  så kommer gærsvampe også.
Hvad kan man fjerne fedt med?  
Jeg tror det er fedt som lugter. Jeg kan huske at lithium fedt lugter, kan bare ikke huske hvordan det lugter.

Jeg har fjernt så meget som muligt med husholdninggspit, rensebenzin, en tandbørste, tandstik, køkkenrulle. 
Men man trækker bare fedet rundt med tandbørsten. 
Med en presse kunne jeg fjerne de ting som kan ruste og bruge sæbevand, men det har jeg ikke. 
Jeg har set på en video, hvor akslen til dejkrogen ikke kunne dreje rundt, pga for grundig rengøring med vand og så rust. 
Kan grundrens fjerne fedt, eller opløse det lidt?

DLG skrev den 26-04-2024 01:18:57

Det gør mesterbager Jens fra SuperBrugsen  
https://youtu.be/GrCYf9aKQmE

Men han siger også at når man blander friskt mel med det sure,  så kommer gærsvampe også.

 Jeg er synes at han modsiger sig selv. På den ene side påstår han at det sure hæmmer enzymerne i at nedbryde stivelsen, men hvorfor tilsætter han så enzymer i form af "frost" som så hvidt jeg ved er det samme som bageenzynm/ amylase. Jeg tror ikke på at der ikke er levende gærceller i surdejen fra køleskabet. Når den bobler lystigt efter 8timer så kan det ikke være pga gæren i melet. Hvis du blander mel og vand så går der flere dage op til en uge inden den begynder at gære. Pt bruger jeg overhovedet ikke bagegær i mit rugbrød. Jeg har bagt rugbrød i mere end 40år og brugt mange forskellige måder Engang fik jeg formidable brød med honning/salt hævningen, men pludselig en dag blev de dårlige. dengang var trenden at man fodrede sin surdej dagligt og hele tiden smed halvdelen ud. Det var jeg for nærig til så i mange år brugte jeg en revideret opskrift fra "Lone Landmand" med kærnemælk som syrner. Det var først da jeg blev opmærksom på at det slet ikke er nødvendigt at fodre sin surdej hele tiden at jeg begyndte at bage med den. Og The bread code  gav mig en surdej med hovedsagelig mælkesyre. Men når det er sagt så er min påstand at der er ikke noget som er rigtigt eller forkert hvis man får det resultat som man søger. Hvis man ikke er tilfreds så er det man begynder at se sig om efter hvordan andre gør. Det med din maskine kan jeg ikke rigtig hjælpe dig med.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Jeg har smurt røremaskinen med fedt, som ikke lugter og er godkendt til anvendelse i levnedsmiddelproduktion.
Det er til at holde ud nu. 
Har lige testet den med dej af hvedemel. 
Krogen kører lille smule hurtigere end dejen og strækker og ælter dejen lidt, så det er ok :-) 
https://www.youtube.com/watch?v=0b1DtYK3-Tw 

Jeg har lavet mange fejl og har selv prøvet det som et eksperiment, med masser af rugkerner. 
Jeg har brugt stenformalet mel med masser af skaldele og kim, hele rugkerner og en dej som slet ikke har været sur og det er blevet til et helt kolapset og klægt rugbrød. 
Det må være de enzymer som har nedbrudt stivelsen.

Du kan opløse fedt med Cillit Bang
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også