En røre/ælte maskine til brøddej

Hej
Jeg vil gerne have en brugt røremaskine/æltemaskine til brøddej. Jeg har set Kenwood brænde af, med røg i gearhuset, der hvor man stikker dejkrogen ind. Pga for høje omdrejninger og tyk dej. 
Jeg har så kigget på andre maskiner. Fundet denne Bosch, sådan en "omvendt Ankerssrum" og brugere siger at de har haft dem i 30 år, i flere generationer og de kører stadigvæk, de bliver ikke så varme som de andre maskiner.  
Men ser det ud som om den ælter, eller river den bare dejen over?  
Æltning går ud på at strække dejen og folde den, ikke at rive den over.  
Der er slow motion video her:  
https://youtu.be/ApxqutQ_nPk?t=341 
Hej Jeg vil gerne have en brugt røremaskine... Vis hele indlægget
35 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
kovas skrev den 17-02-2024 20:10:34

 Kunne godt tænke mig at se den håndtere min tunge rugbrødsdej af 100% fuldkorn.

 Jeg har lige prøvet at mixe rugbrødsdej, opskriften som jeg næsten selv har opfundet. Det er sjovt at eksperimentere. Jeg har købt sådan en plastik krog forlænger, så det har også været for at se om den kan holde til det.  

Kovas - er det her "tung rugbrødsdej" ?

https://www.youtube.com/shorts/uUDfYm5o4wI 
Hej det ser jo ud til at den røre dejen ok, men den er noget tyndere en min og det ser ud som om der er hvedemel i. rug dej skal ikke æltes i den forstand da der ikke dannes et glutennetværk. Og røres den for meget så kan brødet blive klægt, så den maskine du har købt er sikkert udmærket til opgaven. Men jeg har indtil nu ikke set noget som ville gøre at jeg køber en anden maskine end Kenwood hvis det bliver nødvendigt. Jeg kender jo ikke de andre maskiner men en røremaskine skal kunne mere end ælte dej efter min mening.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Ja, jeg har lidt problemer med klægt rugbrød i form, med de opskrifter hvor der er meget, eller kun rugmel i. 
På videoen hvor den mixer, er der kun 30g Manitoba mel i. Resten er rugmel, rugkerner og rugsurdej.

Men jeg tror temperatur i midten har været for lavt, så nu har jeg bestilt et stegetermometer.  Det med at stikke en pind i, for at se om der er dej på når man trækker den ud igen, er ikke lige det jeg skal vide. Temperatur er nok bedst at kende. 

Maskinen kan ælte, piske, røre, mixe og man kan stille den på siden, i stil med Ankersrum og hakke kød.
Jeg tror ikke jeg skal bruge den til andet en dej. Selvom jeg et eller andet sted har lyst til at prøve at lave medisterpølser  

Vi har en KitchenAid classic, den kan fint kan ælte en dej med højt glutenindhold til en solid sammenhængende bold.

"Det er kun et spørgsmål om at finde en hammer der er stor nok"
så lige denne på fb, måske det var noget LINK

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Ildstaal - Det lyder godt. Den solide sammenhængende bold er noget jeg ikke har prøvet endnu. 

Den maskine er lidt stor, Jens :-)
Jeg tror det er nemmere at ælte 20 kg dej i maskinen, fordi dejen bliver liggende i bunden af skålen. 
Har man kun 1-2 kg dej, så tager krogen klumpen med op. 

Jeg har kastet mig over et rugbrøds projekt. Jeg spiser schwarzbrot, så jeg prøver at lave noget der ligner. 
Som jeg har forstået det, så skal rugbrødsdej ikke æltes, og den må hellere ikke blandes for længe, ellers får man klægt rugbrød.  Dvs. man kan undgå en røremaskine og en ælteplade.  
Så jeg kommer alle ingredienser i en skål og blander dem sammen, med en plastik dejskraber i ca. 5 minutter i alt, som på videoen, næsten uden at få dej på fingrene :-)
https://www.youtube.com/shorts/INvWHKEo90U 

Brødet ser ok ud, men smagen skal jeg arbejde lidt mere på :-)
Den stive surdej (tak Kovas for linket til The bread code) er rigtig god som hævemiddel, men pga manglende surhed, smager og dufter den lidt af "lagret ost".  
Det er lidt kedeligt at brødet dufter også lidt på samme måde. 
 
Jeg har fundet "mester bagerjens" på Youtube, som tilsætter "den sure væske" som han kalder "surdej", i dejen. 
Den eksperimenterer jeg lidt med. 

Hej DLG det ser da rigtig fint ud dit rugbrød. Sjovt du mangler surhed, for meget surhed har tidligere været mit problem. Jeg frisker min surdejrest op ca 6 timer før jeg skal bruge den eller aftenen før. blander den med rugmelet og putter den i form som først hæver lidt for derefter at stå i køleskab til næste dag min 18timer Bager ca 4timer ved 150gr til centrum temp er 99gr.Jeg prøver at sætte nogle billeder ind fra min tlf. Angående the bread code så kombinere jeg hans forslag med Bake with jack som bare gemmer en smule rest af surdejen til næste gang hvor han så frisker den op. Det er den lille rest som jeg gemmer under vand.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Surdej fra aftenen før rugbrød og dej før hævning

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Det rugmel jeg bruger for tiden bliver rørt med 71% hydrering. 2% salt.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Det ser godt ud Kovas. 
Surdej bobler, dejen hæver. Dit brød ligner mørkt rugbrød.
Der er vist flere måder at bage brød på. Bager du virkelig i 4 timer?  
Er det fordi dit brød er stort og tykt?
Jeg bager 50min i 210 grader og centrum temperatur er også 99 grader.

Jeg prøver diverse ideer i 4 syltetøjsglas, for at få surheden i surdejen tilbage igen.
Selvom jeg tilsætter "den sure væske" ( til højre på billedet) i surdejen, kan den ikke overvinde den kedelige lagret ost duft/smag som min surdej har fået.
Den sure væske kan vist købes i pulverform og hedder rugbrødssur, men det er sjovere at LDS'e det  

Jeg har lige lavet en ny surdej fra bunden, hvis alt andet går galt.
Når jeg blander 50g groft rugmel og 50g vand, får jeg en meget tyk masse, næsten som lær. 
Er din surdej også sådan inden den begynder at boble, eller er den lidt mere flydende?
Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også