bygningsreglement ved delvis reparation af utæt badeværelse

Der drypper vand ned gennem gulvet fra 1.salens badeværelse. Det stammer højst sandsynligt fra brusenichen, og jeg gætter på at der ikke er vådrumssikret (!). Men der er også for mange forhøjerrringe ved gulvafløbet og muligvis utætte fuger. Uanset hvad skal der gøres et eller andet.
Må man udbedre brusenichen alene, eller er der krav om at man i samme hug vådrumssikrer HELE badeværelset?
28 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
du må godt
en anden sag er at det da ville være en god ide at sikre det hele nu du er i gang
Badeværelset er ca 9 m2. Hvis man selv flår fliserne ned, får en prof til at lave vådrumssikring og sætte de kritiske fliser op, altså i vådrumszonen (væggene udenfor kunne man nok godt selv klare), hvad løber det  op i i penge, slag på tasken?
Kan man vådrumssikre ad to omgange? Det kunne være fint bare at fikse brusenichen nu, og så vente med resten af badeværelset indtil der er bedre tid / flere penge til rådighed.
du må gerne lave det selv , bare sørg for hjælp hvis der er noget du ikke er sikker på at kunne lave forsvarligt
Men hvis man kun lægger vådrumsmembran under noget af gulvet, kan man så fortsætte med resten af gulvet nogle år senere? Kan de to dele slutte tæt med hinanden? 
Annonce
vil du så have 5 cm af den til at være synlig , ellers kan du aldrig få den så ren igen at den nye kan binde
Det er stort set ikke muligt at lave det ad 2 omgange. Både som Bredkær skriver med at det skal binde sammen, men også når du hugger fliser op igen om nogle år. Du skal jo have et overlap, og er derfor nødt til at hugge en række op af de nyeste fliser. Det kan man ikke gøre uden at ødelægge membranen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ok, tak for svar, så tyder det på at den står på 100% badeværelsesrenovering.
Hvor ved du fra at det højst sandsynlig er fra brusenichen?
Hvis det ligefrem drypper fra 1. sal så er det højst sandsynlig ikke bare en lille utæt fuge.

Hvis der er utætte fuger hvad så med evt. vandrør i f.eks. gulvet eller væggen, hvornår er installationen fra?

Har du evt. forsikring på skjulte rør?

Du bør være 100% sikker på at det ikke også er utæt vandrør inden du begynder med renovering up to date med vådrumsmembran.
Hvad med vandrør skal de evt. også føres up to date, så de ikke bliver utæt om f.eks. 5-10 år?

Hvad med evt. foto af brusenichen?

Min bruseniche har nu været tæt, i 55 år, uden nogen form for vådrumsmembran 

Vi har forsikringen på (ja, vi har mod skjulte rør - men desværre også K3er'en med de for mange forhøjerringe), og forsikringen har sendt en vvs'er som stoppede gulvafløbet med en klud, tændte for bruseren, og straks dryppede det ned fra loftet nedenunder. De mener det er selve afløbsrøret den er gal med, men skal lige have en tømrer (i morgen) til at skære fri, så de kan se. Sålænge bruseren ikke er i brug drypper det ikke ned.

Jeg gætter på at badeværelset er moderniseret engang i 80erne med el-gulvvarme oven på eksisterende gulv, hvor man så ikke har ulejliget sig med at hæve gulvafløbet og brugt forhøjerringe.

Jeg har ikke mulighed for at sende et billede lige nu.

Og ja, hvis det hedder totalrenovering så skal vi jo have tjekket og skiftet rør (man kan se nedefra at der ihvertfald delvist er ført i PEXrør.

Det er jo en bekostelig omgang at lave hele molevitten, så derfor håber jeg at det er muligt for nu at man bare kan fikse brusenichen så det holder nogle år (måske en anden form for godkendt vådrumsbelægning som ikke kræver vådrumssikring (PVC?) ), men jeg tror jeg skal have vores murer med på råd i fht hvad der er mest fornuftigt - det nok lidt for stor en opgave til ren lav-det-selv.

"Min bruseniche har nu været tæt, i 55 år, uden nogen form for vådrumsmembran" - hvad er den lavet af?
Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis