bygningsreglement ved delvis reparation af utæt badeværelse

Der drypper vand ned gennem gulvet fra 1.salens badeværelse. Det stammer højst sandsynligt fra brusenichen, og jeg gætter på at der ikke er vådrumssikret (!). Men der er også for mange forhøjerrringe ved gulvafløbet og muligvis utætte fuger. Uanset hvad skal der gøres et eller andet.
Må man udbedre brusenichen alene, eller er der krav om at man i samme hug vådrumssikrer HELE badeværelset?
Der drypper vand ned gennem gulvet fra 1.salens... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Er skaden/drypperiet pludseligt opstået eller er det kommet langsomt?

Alt andet lige burde utætheden være til at finde, evt. ved at bruge en vandslange og "sprøjte" de oplagte steder, for at se hvad der sker.
Eller ved at stoppe gulvafløbet og så forsigtigt og langsomt at fylde brusenichen med vand for at se hvornår det begynder at dryppe, så fejlen bliver indkredset.
Den mest oplagte utæthed vil være omkring gulvafløbet.

Det er i min optik "overkill" indtil fejlen ikke er fundet, at flå alle fliserne ned for at "monterer" vådrumsmembran og nye fliser.
Når man taler om en ny omgang fliser mv. i badeværelse, er beløbet 6 cifferet.

Min bruseniche og badekar er lavet med muret Lecablokke, derefter pudset, for til sidst opsætning af fliser mv. uden nogen form for silikonen fuger. Vådrumsmembran og silikonefuger kendte man ikke i 1969. Udført af undertegnede.

Du er velkommen til at sende privat mail, da vi har ens postnr.
som GSH siger skal du finde fejl først så du ved hvad der skal laves. Der kan jo være flere grunder til vandskaden: Utæt vandrør kold/varm, utæt kloak fra håndvask eller bruser og vand fra brusenichen. Så kan du måske slippe for at renover hele rummet hvis der er en mindre begrænset skade.  
Ja, jeg håber vi kan nøjes med at lave brusenichen for nu. Vi har som sagt forsikringens vvvsere og tømrere i gang med at lokalisere, og alt tyder på at det er afløbet fra brusenichen, den er gal med - der har ihvertfald ikke været noget drypperi siden vi slukkede for bruseren.
En anden test kunne være at stoppe afløbet med en klud - og så IKKE tænde for bruseren - og så hælde en vandkande ind i brusekabinen - så kan du udelukke rørerne i væggen til bruseren.
Mht. om det er rørene i væggen... det kan det vel ikke være når det ser således ud (billede)? Ifølge min logik så er der jo tryk på vandet i rørene i væggen uanset om man tænder for bruseren eller ej? Så vandet i rørene i væggene ville løbe ud gennem en evt utæthed konstant?
Selvfølgelig er det ikke rørene i væggen. Det vil dels kunne aflæses på vandmåleren, og give masser af opfugtning på den anden side af væggen.

Det er med stor sandsynlighed enten omkring din afløbsskål, eller utætte kloakrør i etageadskillelsen.
Udskiftning af alle gulvfliser og ny smøremembran kan gøres på 2 dage + 3000kr i materialer, men skal skålen og rørene skiftes bliver opgaven pludselig noget større.

Den nemmeste måde af fejlsøge på er at fjerne loftet i underetagen der hvor brusenichen er.

Selvbygger med stort S. 
Selvfølgelig er det ikke rørene i væggen. Det vil dels kunne aflæses på vandmåleren, og give masser af opfugtning på den anden side af væggen.

Det er med stor sandsynlighed enten omkring din afløbsskål, eller utætte kloakrør i etageadskillelsen.
Udskiftning af alle gulvfliser og ny smøremembran kan gøres på 2 dage + 3000kr i materialer, men skal skålen og rørene skiftes bliver opgaven pludselig noget større.

Den nemmeste måde af fejlsøge på er at fjerne loftet i underetagen der hvor brusenichen er.

Selvbygger med stort S. 
Utætheden skal du finde i selve gulvafløbet eller efterfølgende afløbsrør.

Hvad med et foto eller flere af selve gulvafløbet uden rist?

Dine flise fuger kan umuligt give vand dryp i stue etagen straks efter du åbner for vandet.

Fik du tømmeren til at lave hul på loftet i stueetagen?
Hvor drypper det i stueetagen i forhold til gulvafløbet?
Hvad form for loft har du i stueetagen, evt. tag foto?

I min optik vil det være "hul i hoved" at brække gulvfliserne op for at lægge en ny smøremembran på, før du kender den eksakte utæthed.

Såfremt utætheden er mellem rist og selve gulvafløbet, pga. manglende afstandsstykke, så skal utætheden være synlig.

En given utæthed kan også repareres ved at lægge en plaststrømpe inden i rørene.

Sig til hvis du ønsker fysisk hjælp til at finde utætheden.

Det kan vel godt være røret i væggen !?
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis